23948sdkhjf

Älskade stad intar Gamla stan

Det hållbara samlastningssamarbetet Älskade stad i Stockholm skalar upp och expanderar till Gamla stan.

Älskade stad lanserades våren 2017 som ett branschöverskridande samarbete initierat av Bring, Ragn-Sells, Stockholm stad och Vasakronan. Sedan dess har Älskade stads elfordon levererat gods och hämtat avfall i centrala Stockholm och därigenom minskat trafiken. Genom att utgå från en samlastningscentral kan man undvika stora lastbilar i stadskärnan. Redan initialt planerade man för att skala upp konceptet och sedan februari har Älskade stad expanderat – till Gamla stan.           

– Precis som tidigare så kommer Bring med godset till fastigheten, Klara Zenit, där vi lastar om och kör ut i Gamla stan. Det är det område i Stockholm som är den största utmaningen vad gäller framkomlighet. Om man jämför med city så är det betydligt svårare och miljön kräver stor försiktighet eftersom det är mycket folk som rör sig i området. Dessutom är det många trånga kullerstensgränder, säger Erik Wastesson, chef på servicetjänster vid Ragn-Sells, i ett pressmeddelande.

Gamla stan har också ett begränsat leveransfönster eftersom motorfordon är förbjudna mellan klockan elva på förmiddagen och sex på morgonen. I nuläget används en paketbil som enbart drivs på el, i väntan på ett specialbyggt fordon som konstruerats enkom för Gamla stan. Fordonet är långsamtgående liksom det fordon som rullar i City.

– Det är verkligen anpassat för Gamla stan och är kortare, smalare, lägre och långsamtgående. Självklart är det också koldioxidfritt och drivs på el. Det kommer börja rulla till sommaren, berättar Erik Wastesson.

Samtidigt som Älskade stad rullar in i Gamla stan planerar man för expansion på andra håll.

– Det finns konkreta, långtgående planer i andra städer men vilka det är kommer vi avslöja senare. När vi expanderar är det viktigt att göra det i en takt som inte äventyrar kvaliteten. Grundtanken är fortfarande att med fossilfria fordon köra så lite som möjligt med maximerad last under hela transportcykeln, avslutar Erik Wastesson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.453