23948sdkhjf

Företagsledarnas krav: Statlig finansiering av djupare hamn

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Vd:arna för några av landets största bolag har skickat ett brev till Tomas Eneroth.

Ledarna för AB Volvo, Volvo Cars, SKF, Stena Rederi och Castellum har i ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth begärt att staten ska betala för en djupare hamn. Det skriver Göteborgs-Posten.

I brevet framkommer att man vill se en betydande finansiering av fartledsfördjupningen i hamnen som en del av den nationella infrastrukturplanen för 2018 till 2019.

Läs också: Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

"Det är nödvändigt och en mycket god investering för det svenska näringslivet och för nationen som helhet”, skriver de bland annat.

Läs också: Preem köper ny depå i Göteborg

Och ministern är positiv. Däremot är det inte säkert att man kan utlova en finansiering.

– Frågan är inte avgjord på myndighetsnivå ännu, och först därefter kan regeringen vidta. Men inför arbetet med den nationella planen har jag en mycket bra dialog och vi ser det som angeläget att kunna utveckla hamnen. Det är ett gemensamt ansvar för näringsliv, kommunen, regionen och naturligtvis också staten, säger Tomas Eneroth till GP.
Mer om: Göteborgs hamn


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Erik Hammarström
Kanske att den Kinesiska ambitionen att anlägga en "hub" i Lysekil inte var så dumt. Kineser ser långsiktigt. Global warming - NE-passage East-West-East. Samtidigt reduceras - med detta perspektiv - hot/problem med risk för event. blockerade Malaccasundet/Suezkanalen och följderna därav. Approach och Congestion samt distributionsproblem till/från dagens traditionella Europahamnar är besvärande. Sverige (Lysekil) erbjuder relativ stabilitet politiskt och ekonomiskt. Eventuell kommande järnvägstunnel Helsingborg - Helsingör samt kommande järnvägsförbindelse Danmark - Tyskland via Fehmarn Bält-förbindelsen ger goda jvgstrpt ut/in Europa. Lysekil kunde bli en betydande hub med feederservice in i Österjön och "bakvägen" in i östra delen av Europa jämte Baltikum via Gdansk, som numera framträder som en betydande konkurrent - inte bara till Göteborg utan också ARA-range hamnar.inkl Hamburg. Betr. Brittiska hamnar utgör Brexit problematiken ytterligare motiv för att etablera en i stort sett Kinesikkontrollerad "hub".
Så tror jag att det Kinesiska "tänket" gick i samband med etableringstankar i Lysekil..
Erik Hammarström

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Eco-bonus får godkänt av EU

Sex självstyrande Volvo till Norge

Volvos nya koncept testas för första gången kommersiellt.

Ny app tipsar om trygga rastplatser

Med Roadsmart vill Volvia skapa en säkrare miljö för yrkestrafikanter.

Volvo och Scania i patentbråk

Jobb & Karriär
Adnavem satsar på kundupplevelsen

Anställer customer specialist.

Greencarrier i joint venture

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Norges äldsta elektrifierade järnvägssträcka ska åter tas i drift med hjälp av Tyréns.

Arkiv

Cramo förbättrar bygglogistiken

Klädkedja samarbetar med Bring

Lidl driver lastbil på eget avfall

Wallenius fick Hållbarhetspriset

Vid en prisceremoni på onsdagskvällen avslöjade Transportföretagen vem som tog hem den prestigefulla utmärkelsen.

Jobb & Karriär
Ny chef till Dachser i Norge

Kommer direkt från DB Schenker.

Jättetält ska ge plats år SSAB:s lager

Ett av Sveriges största lagertält har rests i Norrköping.

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Reportage
”Vi kan köra precis allt”

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat – en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Reportage
Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Jobb & Karriär
Velove rekryterar för tillväxt

200 procents tillväxt ska bibehållas med ny chef för sales and marketing.

Intervju
”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

Jetpak köper upp belgisk aktör

Uppköpet är en del av bolagets europeiska tillväxtstrategi.

Invigning av batteridrivna färjor över Öresund

Jobb & Karriär
Jonas Tornerefelt får europeisk topptjänst

Ska basa över försäljningen hos Unicarriers.

Speed group tecknar avtal med Ica

Bring köper vätgasbil

Amerikanskt bilmärke bakom Brings nya miljösatsning.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186