23948sdkhjf

Företagsledarnas krav: Statlig finansiering av djupare hamn

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Vd:arna för några av landets största bolag har skickat ett brev till Tomas Eneroth.

Ledarna för AB Volvo, Volvo Cars, SKF, Stena Rederi och Castellum har i ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth begärt att staten ska betala för en djupare hamn. Det skriver Göteborgs-Posten.

I brevet framkommer att man vill se en betydande finansiering av fartledsfördjupningen i hamnen som en del av den nationella infrastrukturplanen för 2018 till 2019.

Läs också: Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

"Det är nödvändigt och en mycket god investering för det svenska näringslivet och för nationen som helhet”, skriver de bland annat.

Läs också: Preem köper ny depå i Göteborg

Och ministern är positiv. Däremot är det inte säkert att man kan utlova en finansiering.

– Frågan är inte avgjord på myndighetsnivå ännu, och först därefter kan regeringen vidta. Men inför arbetet med den nationella planen har jag en mycket bra dialog och vi ser det som angeläget att kunna utveckla hamnen. Det är ett gemensamt ansvar för näringsliv, kommunen, regionen och naturligtvis också staten, säger Tomas Eneroth till GP.
Mer om: Göteborgs hamn
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Jobb & Karriär
Första kullen tullspecialister går ut

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Nyhetsbrev

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Arkiv

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Rekordår för lastbilsförsäljningen

2018 blev ett rekordår för försäljningen av både lätta och tunga lastbilar i Sverige, enligt färsk statistik från Bil Sweden.

Ny logistikpark ska bli störst i norra Stockholm 

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

Bra år för Volvo Lastvagnar

Företaget ökar sin marknadsandel när det gäller tunga lastbilar.

Världens största reachstacker till dansk hamn

Ett danskt bolag har skapat ett monster som lyfter 152 ton. Den blir nu ett flexibelt alternativ till kranarna i hamnen.

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132