Företagsledarnas krav: Statlig finansiering av djupare hamn

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Vd:arna för några av landets största bolag har skickat ett brev till Tomas Eneroth.

Ledarna för AB Volvo, Volvo Cars, SKF, Stena Rederi och Castellum har i ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth begärt att staten ska betala för en djupare hamn. Det skriver Göteborgs-Posten.

I brevet framkommer att man vill se en betydande finansiering av fartledsfördjupningen i hamnen som en del av den nationella infrastrukturplanen för 2018 till 2019.

Läs också: Stora vinster med nya kombiterminalen i Göteborgs hamn

"Det är nödvändigt och en mycket god investering för det svenska näringslivet och för nationen som helhet”, skriver de bland annat.

Läs också: APM öppnar åter söndagarna för tåg

Och ministern är positiv. Däremot är det inte säkert att man kan utlova en finansiering.

– Frågan är inte avgjord på myndighetsnivå ännu, och först därefter kan regeringen vidta. Men inför arbetet med den nationella planen har jag en mycket bra dialog och vi ser det som angeläget att kunna utveckla hamnen. Det är ett gemensamt ansvar för näringsliv, kommunen, regionen och naturligtvis också staten, säger Tomas Eneroth till GP.
Mer om: Göteborgs hamn


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Erik Hammarström
Kanske att den Kinesiska ambitionen att anlägga en "hub" i Lysekil inte var så dumt. Kineser ser långsiktigt. Global warming - NE-passage East-West-East. Samtidigt reduceras - med detta perspektiv - hot/problem med risk för event. blockerade Malaccasundet/Suezkanalen och följderna därav. Approach och Congestion samt distributionsproblem till/från dagens traditionella Europahamnar är besvärande. Sverige (Lysekil) erbjuder relativ stabilitet politiskt och ekonomiskt. Eventuell kommande järnvägstunnel Helsingborg - Helsingör samt kommande järnvägsförbindelse Danmark - Tyskland via Fehmarn Bält-förbindelsen ger goda jvgstrpt ut/in Europa. Lysekil kunde bli en betydande hub med feederservice in i Österjön och "bakvägen" in i östra delen av Europa jämte Baltikum via Gdansk, som numera framträder som en betydande konkurrent - inte bara till Göteborg utan också ARA-range hamnar.inkl Hamburg. Betr. Brittiska hamnar utgör Brexit problematiken ytterligare motiv för att etablera en i stort sett Kinesikkontrollerad "hub".
Så tror jag att det Kinesiska "tänket" gick i samband med etableringstankar i Lysekil..
Erik Hammarström

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Toyotas fabrik i Mjölby går över till flytande biogas

Ersätter den fossila gasolen och skriver tioårigt avtal med Svensk biogas i Linköping om gasleveranser.

Jobb & Karriär
Best startar förarutbildning

Northern offshore expanderar till Tyskland

Nu öppnar man kontor i Hamburg.

Reportage
Liten lastare löser logistiken

Smidiga maskiner, specialanpassade med skevning, kamerafästen och avgasrening, är ett måste när Umekan sköter logistiken på ett miljardprojekt mitt i stan.

Jobb & Karriär
Peter Fahlén blir flygplatschef

Blir ny flygplatschef för Åre Östersund airport.

Rekordomsättning för Dachser

Nyhetsbrev

Luleå hamn får klartecken från domstolen

Arkiv
1

Schenker tar självkörande T-pod ut på svensk väg

I höst sjösätter DB Schenker och svenska Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem på allmän väg.

Prologis hyr ut till KGA i Örebro

Logistikfastighetsbolaget Prologis har tecknat ett hyresavtal med KGA logistik för en 33000 kvadratmeter stor distributionsanläggning i Örebro.

Sex nya Transmontana för Green cargo

NCC satsar på smart byggmateriallogistik

NCC:s nya bolag Loop industries, ska förändra marknaden för resursutnyttjande och smarta transportlösningar.

Startup lovar snabba leveranser med realtidsoptimering av fordonsflottan

Lyckade branschdagar för yrkesutbildning

Transportrådet kommenterar vårbudgeten

Det saknas verkliga nyheter om infrastruktur och transporter i vårbudgeten, menar Näringslivets transportråd.

Corem köper lager i Malmö

Jobb & Karriär
Ny kommunikationsansvarig på Maritimt forum

Volvos elektriska lastbil får 30 mils räckvidd

I förra veckan presenterades Volvos helt elektriska sopbil, byggd på nya modellen FL Electric. Så här ser Volvos satsning på el ut framöver.

Svenska självkörande el-lastbilen snart produktionsklar

Lidl har redan avtalat om att använda den för sina transporter när den är klar för trafik.

Historiskt beslut av IMO – Internationell sjöfart ska halvera sina utsläpp till 2050

Den internationella sjöfarten ska sträva efter att vara fossilfri så snart som möjligt, en efterlängtad överenskommelse.

Reportage
Vuxenpussel i Södras hamn

För Karl Fransson har det aldrig varit något snack om att han ska arbeta med maskiner. Nu ägnar han dagarna åt att pussla timmer i Södras hamn i Mönsterås.

Fler elvägar kan bli verklighet

Premiär för Göteborgs eldrivna sopbil

Renova, Volvo lastvagnar och Göteborgs kommuns samarbete har gett resultat.

DHL i partnerskap med SOS Barnbyar

Nu kör Viking Grace med rotorsegel

Med hjälp av ett rotorsegel kan M/S Viking Grace minska sina koldioxidutsläpp med upp till 900 ton per år.

Ecotrans i konkurs

Svenskt tenn flyttar in hos Castellum

Ramboll köper tysk sjukhuslogistiker

Tallink ökar frakten i första kvarten

UPS ser genombrott för eldrift

Scania vann Green truck award

Widrikssons expanderar för Ikealeveranser

EU ger klartecken till IBM och Maersk

Ett rekordår för Scania

Plus

God konjunktur skapar brist på personal

DHL sponsrar svensk elitfotboll

Självkörande Toyota gör debut till OS

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154