Företagsledarnas krav: Statlig finansiering av djupare hamn

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Vd:arna för några av landets största bolag har skickat ett brev till Tomas Eneroth.

Ledarna för AB Volvo, Volvo Cars, SKF, Stena Rederi och Castellum har i ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth begärt att staten ska betala för en djupare hamn. Det skriver Göteborgs-Posten.

I brevet framkommer att man vill se en betydande finansiering av fartledsfördjupningen i hamnen som en del av den nationella infrastrukturplanen för 2018 till 2019.

Läs också: Erik Hallgren till Göteborgs hamn

"Det är nödvändigt och en mycket god investering för det svenska näringslivet och för nationen som helhet”, skriver de bland annat.

Läs också: Göteborgs hamn står fortsatt stark

Och ministern är positiv. Däremot är det inte säkert att man kan utlova en finansiering.

– Frågan är inte avgjord på myndighetsnivå ännu, och först därefter kan regeringen vidta. Men inför arbetet med den nationella planen har jag en mycket bra dialog och vi ser det som angeläget att kunna utveckla hamnen. Det är ett gemensamt ansvar för näringsliv, kommunen, regionen och naturligtvis också staten, säger Tomas Eneroth till GP.
Mer om: Göteborgs hamn


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Erik Hammarström
Kanske att den Kinesiska ambitionen att anlägga en "hub" i Lysekil inte var så dumt. Kineser ser långsiktigt. Global warming - NE-passage East-West-East. Samtidigt reduceras - med detta perspektiv - hot/problem med risk för event. blockerade Malaccasundet/Suezkanalen och följderna därav. Approach och Congestion samt distributionsproblem till/från dagens traditionella Europahamnar är besvärande. Sverige (Lysekil) erbjuder relativ stabilitet politiskt och ekonomiskt. Eventuell kommande järnvägstunnel Helsingborg - Helsingör samt kommande järnvägsförbindelse Danmark - Tyskland via Fehmarn Bält-förbindelsen ger goda jvgstrpt ut/in Europa. Lysekil kunde bli en betydande hub med feederservice in i Österjön och "bakvägen" in i östra delen av Europa jämte Baltikum via Gdansk, som numera framträder som en betydande konkurrent - inte bara till Göteborg utan också ARA-range hamnar.inkl Hamburg. Betr. Brittiska hamnar utgör Brexit problematiken ytterligare motiv för att etablera en i stort sett Kinesikkontrollerad "hub".
Så tror jag att det Kinesiska "tänket" gick i samband med etableringstankar i Lysekil..
Erik Hammarström

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Alexander Söderberg ska leda Consafe

Han ska ta lagerstyrningen mot framtidens teknik.

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Best firar sitt första år i Danmark

Kan bli tal om förvärv för att expandera verksamheten.

Venue retail väljer Aditro

“Volvo Vera är vårt sätt att ta oss in i framtiden”

Volvo utvecklar elektrisk, självkörande lastbil. 

Jobb & Karriär
Onepartnergroup förstärker ledningen

Ny tjänst ska stärka bolagets lokala närvaro ytterligare.

Nyhetsbrev

Husbyggaren som väljer sjövägen

Lindbäcks valde platsen för sin nya anläggning med omsorg. Det skulle vara nära till Piteå hamn.

Arkiv

Jobb & Karriär
MTD får ny ordförande

Johan Lundin tar över klubban efter Jan Persson.

Branschen tror på ökad sysselsättning

Lyko bygger nytt centrallager

Logistic contractor ska bygga åt Lyko som satsar på högautomatisering.

MAN testkör eldriven TGM

Nio företag ska köra MAN:s nya ellastbil i skarpt läge.

Jobb & Karriär
Här är Airmees jättevärvning från Postnord

Tillväxtbolaget stärker upp med tung erfarenhet från Postnord och DHL.

Catena köper mark i Stockholm syd

Nu är vätgastågen verklighet

Alstoms vätgaståg blev världens första att tas i passagerartrafik.

Jobb & Karriär
Ny tjänst som marknadsansvarig på Intereast

Han ska spetsa marknadsföringen på nya marknader.

Swedol samlar logistiken

Koncernen stänger sitt logistikcenter i Göteborg. 

Jobb & Karriär
Han ska sälja flyg- och sjöfrakt 

Martin Nilsson är ny chef hos Postnord.

Scania i samarbete med Handelshögskolan

Jollyroom bygger egen terminal för paketsortering

Minskat antal mellanhänder i distributionsledet ger kortad leveranstid med två dygn.

Karlshamn, Örebro eller Gävle kan få Sveriges nya elvägssystem

Trafikverket har presenterat sin rapport över en möjlig pilotverksamhet för elväg i större skala.

MAN satsar på el för stadsbuden

Gasum bygger 50 tankstationer

Widrikssons testar kinesisk elbil

Åkeriet ska leverera Ikeamöbler med sin första eltransportbil.

Jobb & Karriär
Efter två decennier – ny styrelseordförande i Hogia

Jan Rudberg drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget. Reino Johansson tar över.

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Klart med Postnords nya ordförande

LGT ska köra Actonas möbler

TIP Trailer services får nya ägare

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Corem expanderar i Göteborg

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.199