Företagsledarnas krav: Statlig finansiering av djupare hamn

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Vd:arna för några av landets största bolag har skickat ett brev till Tomas Eneroth.

Ledarna för AB Volvo, Volvo Cars, SKF, Stena Rederi och Castellum har i ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth begärt att staten ska betala för en djupare hamn. Det skriver Göteborgs-Posten.

I brevet framkommer att man vill se en betydande finansiering av fartledsfördjupningen i hamnen som en del av den nationella infrastrukturplanen för 2018 till 2019.

Läs också: Preem köper ny depå i Göteborg

"Det är nödvändigt och en mycket god investering för det svenska näringslivet och för nationen som helhet”, skriver de bland annat.

Läs också: Erik Hallgren till Göteborgs hamn

Och ministern är positiv. Däremot är det inte säkert att man kan utlova en finansiering.

– Frågan är inte avgjord på myndighetsnivå ännu, och först därefter kan regeringen vidta. Men inför arbetet med den nationella planen har jag en mycket bra dialog och vi ser det som angeläget att kunna utveckla hamnen. Det är ett gemensamt ansvar för näringsliv, kommunen, regionen och naturligtvis också staten, säger Tomas Eneroth till GP.
Mer om: Göteborgs hamn


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Erik Hammarström
Kanske att den Kinesiska ambitionen att anlägga en "hub" i Lysekil inte var så dumt. Kineser ser långsiktigt. Global warming - NE-passage East-West-East. Samtidigt reduceras - med detta perspektiv - hot/problem med risk för event. blockerade Malaccasundet/Suezkanalen och följderna därav. Approach och Congestion samt distributionsproblem till/från dagens traditionella Europahamnar är besvärande. Sverige (Lysekil) erbjuder relativ stabilitet politiskt och ekonomiskt. Eventuell kommande järnvägstunnel Helsingborg - Helsingör samt kommande järnvägsförbindelse Danmark - Tyskland via Fehmarn Bält-förbindelsen ger goda jvgstrpt ut/in Europa. Lysekil kunde bli en betydande hub med feederservice in i Österjön och "bakvägen" in i östra delen av Europa jämte Baltikum via Gdansk, som numera framträder som en betydande konkurrent - inte bara till Göteborg utan också ARA-range hamnar.inkl Hamburg. Betr. Brittiska hamnar utgör Brexit problematiken ytterligare motiv för att etablera en i stort sett Kinesikkontrollerad "hub".
Så tror jag att det Kinesiska "tänket" gick i samband med etableringstankar i Lysekil..
Erik Hammarström

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Amazon har förberett Postnord - "Kontaktat oss"

Postnord har fått en förfrågan av e-handelstitanen.

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Ica fortsätter med Postnord

Första nationella godstransportstrategin

Regeringen har presenterat en strategi för hur fossilberoendet i transportsektorn ska brytas.

Nyhetsbrev

Färjan vann över bron

Arkiv

Hogia digitaliserar brittisk terminal

De ska ta över Postnord

Föreslås till "självmordsuppdraget".

TIP och NTG utvidgar sitt samarbete

Plus

Södertälje vill bli Sveriges leancentrum

Den 30 januari invigdes Södertälje science park. Men den unga institutionen har redan flera projekt uppstartade på temat lean och hållbar produktion.

Mio i stort avtal med LGT Logistics

Plus

Norrköping samordnar sin varudistribution

Efter sommaren står Norrköping på tur att samordna sin varudistribution. Vi intervjuar projektledaren Anna Wetterlind om hur man arbetat med införandet.

Logicenters förvärvar i Finland

Softlogs satsar på Sverige 

Plus

”Vi såg hur ålderdomligt transportvärlden arbetar”

Airmee är uppstickaren som ska ge oss varuleveranser inom en timme. Men ambitionerna är betydligt högre ställda än så. Vi har samtalat med Julian Lee, företagets vd.

Jobb & Karriär
Erik Hallgren till Göteborgs hamn

Blir infrastrukturchef med ansvar över hamnens anläggningar.

E-handeln energieffektiv – om privatresorna minskar

Då återupptas arbetet med Förbifart Stockholm

NCC och Trafikverket ska ha löst sin konflikt.

Krönika: Logistik är en del av kärnverksamheten

Satsningen på logistik öppnar nya affärsmöjligheter, skriver Lennart Karlsson, logistikchef för Jula.

E-handel som tema på Logistik och transport

Två tredjedelar av montrarna är bokade och programmet börjar bli klart för höstens stora logistikhändelse.

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Hogia flyttar in i molnet

Med Hogia Moveit får åkerierna realtidsuppdateringar från terminalerna och kan effektivisera sin planering.

Plus

Nu är cyklarna på frammarsch

Som klimatinitiativ är cykelfrakt svårslaget. Transportnet tog tempen på utvecklingen i Sverige som ligger en bra bit efter ett land som Nederländerna.

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Bring fortsätter satsning på handbollen

Logicenters köper logistikanläggning i Arlandastad 

Jobb & Karriär
Logent rekryterar i Norge

Trelleborg får ny destination i Litauen

563 miljoner i stöd till tågtransporter

1

Klart med ökat beställaransvar för transporter från 1 juli

Sagax bygger lager i Bromma

Preem köper ny depå i Göteborg

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.203