23948sdkhjf

Elgiganten och Inquire – fem år av logistik

Ett annorlunda tankesätt i ett annorlunda anbud var det som fick Elgiganten att ge det lilla företaget Inquire chansen i ett pilotprojekt. Nu firar deras prisbelönta samarbete fem år.

Elgigantens distributionscenter i Jönköping gör skäl för företagets namn. Hela 107000 kvadratmeter med hemelektronik och ordrar, som ska levereras ut till nära 500 varuhus och hemleveranshubbar i Norden, Grönland, Island och Färöarna.

Samtidigt sitter ett gäng på Inquire i Lidköping och sköter samtliga leveranser ut från lagret. På ett år blir det ungefär en miljon kubikmeter.

Logistikföretaget Inquire är transportspecialisterna som inte äger en enda lastbil. Med en kombination av egenutvecklade it-system och erfaren handpåläggning koordinerar de leveranser i ett enormt nätverk av mindre åkare.

Samarbetet med Elgiganten inleddes med ett telefonsamtal våren 2013. Elgigantens Jimmy Olofsson såg över hur transportlogistiken kunde se ut i ny regi.

– När vi påbörjade upphandlingen för en ny logistikpartner var det inte bara kostnaderna som stod i centrum. Vi hade lite andra krav, framförallt ville vi ha vad vi kallade ”logistik med hjärta”, berättar Jimmy Olofsson i ett pressmeddelande.

När Inquire blev tillfrågade valde de bort att lämna en traditionell offert och gjorde istället en omfattande förstudie. Resultatet som sedan presenterades för Elgiganten visade på enbetydande förbättringspotential, inte bara i effektivitet utan även socialt och miljömässigt. Med sin annorlunda vinkel var InQuires förslag svårt att jämföra med andra i upphandlingen. Samtidigt erbjöd förstudien både siffror och ett djup som Elgiganten hade svårt att bortse från.

Man bestämde sig för att ge Inquire en chans att demonstrera sitt komplexa system i ett pilotprojekt på sex månader.

– För att testa InQuire bad vi dem göra ett proof of concept där de fick ta över koordinationen och planeringen av transporter från vårt distributionscenter för kök i Tjeckien. Fortfarande med samma transportör, men med Inquires system och arbetssätt. Vi sa ett halvår men efter två månader hade vi fått alla bevis vi behövde. Då var det inget att snacka om, det var bara fine, go, nu kör vi, säger Jimmy Olofsson.

Med hjälp av Inquires nätverksmodell, med krav och täta uppföljningar, sköttes snart leveranserna av chaufförer som arbetade enligt nordiska villkor och med nordiska löner – oavsett vilket land de kom från. Samtidigt sjönk Elgigantens transportkostnader och leveranssäkerheten ökade. Modellen designades även för att kunna svänga med marknaden på ett effektivt sätt.

År 2016 tilldelades Elgiganten Stora trafiksäkerhetspriset i kategorin Årets beställare för sitt arbete med transportörernas sociala villkor. Året därpå blev Elgiganten nominerade till Postnord logistics award för sitt effektiva och nytänkande sätt att arbeta med sin transportlogistik.

– Från dag ett har InQuire varit en professionell partner med extremt hög kompetens på alla nivåer. De förstår våra specialiteter och anpassar sina systemlösningar där vi blir för fyrkantiga, säger Per Hansson, distributionschef på Elgiganten.

Även från Inquires sida är det ett uppskattat samarbete.

– Det krävs mod för en sån här grej och Elgiganten har verkligen varit modiga. De har släppt in oss dit vi behöver vara för att kunna göra vårt arbete bäst, och de har lyssnat på oss även när vi har verkat krångliga och besvärliga. Det har varit både skratt och gråt men framförallt är det extremt roligt att jobba tillsammans med Elgiganten. Allting bygger på en ömsesidig respekt för varandra, säger Christer Strand, vd på Inquire.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094