23948sdkhjf

Elgiganten och Inquire – fem år av logistik

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Ett annorlunda tankesätt i ett annorlunda anbud var det som fick Elgiganten att ge det lilla företaget Inquire chansen i ett pilotprojekt. Nu firar deras prisbelönta samarbete fem år.

Elgigantens distributionscenter i Jönköping gör skäl för företagets namn. Hela 107000 kvadratmeter med hemelektronik och ordrar, som ska levereras ut till nära 500 varuhus och hemleveranshubbar i Norden, Grönland, Island och Färöarna.

Samtidigt sitter ett gäng på Inquire i Lidköping och sköter samtliga leveranser ut från lagret. På ett år blir det ungefär en miljon kubikmeter.

Logistikföretaget Inquire är transportspecialisterna som inte äger en enda lastbil. Med en kombination av egenutvecklade it-system och erfaren handpåläggning koordinerar de leveranser i ett enormt nätverk av mindre åkare.

Samarbetet med Elgiganten inleddes med ett telefonsamtal våren 2013. Elgigantens Jimmy Olofsson såg över hur transportlogistiken kunde se ut i ny regi.

– När vi påbörjade upphandlingen för en ny logistikpartner var det inte bara kostnaderna som stod i centrum. Vi hade lite andra krav, framförallt ville vi ha vad vi kallade ”logistik med hjärta”, berättar Jimmy Olofsson i ett pressmeddelande.

När Inquire blev tillfrågade valde de bort att lämna en traditionell offert och gjorde istället en omfattande förstudie. Resultatet som sedan presenterades för Elgiganten visade på enbetydande förbättringspotential, inte bara i effektivitet utan även socialt och miljömässigt. Med sin annorlunda vinkel var InQuires förslag svårt att jämföra med andra i upphandlingen. Samtidigt erbjöd förstudien både siffror och ett djup som Elgiganten hade svårt att bortse från.

Man bestämde sig för att ge Inquire en chans att demonstrera sitt komplexa system i ett pilotprojekt på sex månader.

– För att testa InQuire bad vi dem göra ett proof of concept där de fick ta över koordinationen och planeringen av transporter från vårt distributionscenter för kök i Tjeckien. Fortfarande med samma transportör, men med Inquires system och arbetssätt. Vi sa ett halvår men efter två månader hade vi fått alla bevis vi behövde. Då var det inget att snacka om, det var bara fine, go, nu kör vi, säger Jimmy Olofsson.

Med hjälp av Inquires nätverksmodell, med krav och täta uppföljningar, sköttes snart leveranserna av chaufförer som arbetade enligt nordiska villkor och med nordiska löner – oavsett vilket land de kom från. Samtidigt sjönk Elgigantens transportkostnader och leveranssäkerheten ökade. Modellen designades även för att kunna svänga med marknaden på ett effektivt sätt.

År 2016 tilldelades Elgiganten Stora trafiksäkerhetspriset i kategorin Årets beställare för sitt arbete med transportörernas sociala villkor. Året därpå blev Elgiganten nominerade till Postnord logistics award för sitt effektiva och nytänkande sätt att arbeta med sin transportlogistik.

– Från dag ett har InQuire varit en professionell partner med extremt hög kompetens på alla nivåer. De förstår våra specialiteter och anpassar sina systemlösningar där vi blir för fyrkantiga, säger Per Hansson, distributionschef på Elgiganten.

Även från Inquires sida är det ett uppskattat samarbete.

– Det krävs mod för en sån här grej och Elgiganten har verkligen varit modiga. De har släppt in oss dit vi behöver vara för att kunna göra vårt arbete bäst, och de har lyssnat på oss även när vi har verkat krångliga och besvärliga. Det har varit både skratt och gråt men framförallt är det extremt roligt att jobba tillsammans med Elgiganten. Allting bygger på en ömsesidig respekt för varandra, säger Christer Strand, vd på Inquire.

Mer om: Elgiganten | InQuire
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Jobb & Karriär
Första kullen tullspecialister går ut

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Nyhetsbrev

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Arkiv

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Rekordår för lastbilsförsäljningen

2018 blev ett rekordår för försäljningen av både lätta och tunga lastbilar i Sverige, enligt färsk statistik från Bil Sweden.

Ny logistikpark ska bli störst i norra Stockholm 

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

Bra år för Volvo Lastvagnar

Företaget ökar sin marknadsandel när det gäller tunga lastbilar.

Världens största reachstacker till dansk hamn

Ett danskt bolag har skapat ett monster som lyfter 152 ton. Den blir nu ett flexibelt alternativ till kranarna i hamnen.

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116