23948sdkhjf

Vi måste samarbeta för att klara nollutsläpp

Vi ha satt tuffa klimatmål, men hittills har vi klarat dem, skriver Peter Rosendahl, transportchef Coop.

Vi på Coop höjer hela tiden ribban för att minska våra utsläpp av växthusgaser kopplade till transporter. Till 2020 hade vi som mål att reducera våra utsläpp med 60 procent jämfört med 2008. Det nådde vi redan 2016, och nu har vi uttalat att vi ska ha nära nollutsläpp till 2030. Det är ett tufft mål, men också ett sätt att göra verklig skillnad eftersom godstransporter står för 68 procent av Coops miljöpåverkan mätt i koldioxidekvivalenter, CO2-e.

För att lyckas har vi gjort tåg till basen i vårt transportsystem. Sedan hösten 2009 kör vi varje dag två fulla tåg mellan Skåne och Mälardalen tur och retur, motsvarande 12000 lastbilskörningar varje år och en miljöbesparing på 6700 ton koldioxidekvivalenter.

Men med 650 butiker i landet har vi givetvis också en stor andel transporter som går på väg. Här handlar det både om att jobba effektivare, men också om samarbeten med andra aktörer i logistikkedjan. Vi arbetar med att ruttoptimera transporterna, optimera fyllnadsgraden i lasten, men även kravställningen på alla våra transport- och logistikleverantörer. Det kan gälla fordonens miljöklassning, förnybart bränsle och miljöanpassade däck. Störst effekt ger dock samtransporter med andra aktörer.

Vi arbetar aktivt för att åstadkomma en omställning till det fossilfria bränslet HVO100. I våra butiksregioner söder om Norrland använder vi enbart detta bränsle.

Vi på Coop har satt ett tufft mål som kommer kräva både stora förändringar och fortsatt gnet med att optimera varje transport. Det kommer också kräva fördjupade samarbeten med våra partners och nya samarbeten med både etablerade aktörer och startups. Vi delar gärna med oss av våra erfarenheter så att transportsektorn i stort kan bidra med sin del av den klimatutmaning vi står inför.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094