23948sdkhjf

Vi måste samarbeta för att klara nollutsläpp

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Vi ha satt tuffa klimatmål, men hittills har vi klarat dem, skriver Peter Rosendahl, transportchef Coop.

Vi på Coop höjer hela tiden ribban för att minska våra utsläpp av växthusgaser kopplade till transporter. Till 2020 hade vi som mål att reducera våra utsläpp med 60 procent jämfört med 2008. Det nådde vi redan 2016, och nu har vi uttalat att vi ska ha nära nollutsläpp till 2030. Det är ett tufft mål, men också ett sätt att göra verklig skillnad eftersom godstransporter står för 68 procent av Coops miljöpåverkan mätt i koldioxidekvivalenter, CO2-e.

För att lyckas har vi gjort tåg till basen i vårt transportsystem. Sedan hösten 2009 kör vi varje dag två fulla tåg mellan Skåne och Mälardalen tur och retur, motsvarande 12000 lastbilskörningar varje år och en miljöbesparing på 6700 ton koldioxidekvivalenter.

Men med 650 butiker i landet har vi givetvis också en stor andel transporter som går på väg. Här handlar det både om att jobba effektivare, men också om samarbeten med andra aktörer i logistikkedjan. Vi arbetar med att ruttoptimera transporterna, optimera fyllnadsgraden i lasten, men även kravställningen på alla våra transport- och logistikleverantörer. Det kan gälla fordonens miljöklassning, förnybart bränsle och miljöanpassade däck. Störst effekt ger dock samtransporter med andra aktörer.

Vi arbetar aktivt för att åstadkomma en omställning till det fossilfria bränslet HVO100. I våra butiksregioner söder om Norrland använder vi enbart detta bränsle.

Vi på Coop har satt ett tufft mål som kommer kräva både stora förändringar och fortsatt gnet med att optimera varje transport. Det kommer också kräva fördjupade samarbeten med våra partners och nya samarbeten med både etablerade aktörer och startups. Vi delar gärna med oss av våra erfarenheter så att transportsektorn i stort kan bidra med sin del av den klimatutmaning vi står inför.

Mer om: Coop


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Nyhetsbrev

Multidocker tar in nytt kapital 

Arkiv

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.204