23948sdkhjf

Vi måste samarbeta för att klara nollutsläpp

Vi ha satt tuffa klimatmål, men hittills har vi klarat dem, skriver Peter Rosendahl, transportchef Coop.

Vi på Coop höjer hela tiden ribban för att minska våra utsläpp av växthusgaser kopplade till transporter. Till 2020 hade vi som mål att reducera våra utsläpp med 60 procent jämfört med 2008. Det nådde vi redan 2016, och nu har vi uttalat att vi ska ha nära nollutsläpp till 2030. Det är ett tufft mål, men också ett sätt att göra verklig skillnad eftersom godstransporter står för 68 procent av Coops miljöpåverkan mätt i koldioxidekvivalenter, CO2-e.

För att lyckas har vi gjort tåg till basen i vårt transportsystem. Sedan hösten 2009 kör vi varje dag två fulla tåg mellan Skåne och Mälardalen tur och retur, motsvarande 12000 lastbilskörningar varje år och en miljöbesparing på 6700 ton koldioxidekvivalenter.

Men med 650 butiker i landet har vi givetvis också en stor andel transporter som går på väg. Här handlar det både om att jobba effektivare, men också om samarbeten med andra aktörer i logistikkedjan. Vi arbetar med att ruttoptimera transporterna, optimera fyllnadsgraden i lasten, men även kravställningen på alla våra transport- och logistikleverantörer. Det kan gälla fordonens miljöklassning, förnybart bränsle och miljöanpassade däck. Störst effekt ger dock samtransporter med andra aktörer.

Vi arbetar aktivt för att åstadkomma en omställning till det fossilfria bränslet HVO100. I våra butiksregioner söder om Norrland använder vi enbart detta bränsle.

Vi på Coop har satt ett tufft mål som kommer kräva både stora förändringar och fortsatt gnet med att optimera varje transport. Det kommer också kräva fördjupade samarbeten med våra partners och nya samarbeten med både etablerade aktörer och startups. Vi delar gärna med oss av våra erfarenheter så att transportsektorn i stort kan bidra med sin del av den klimatutmaning vi står inför.

Mer om: Coop
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Selector logistik har ny vd

Kommer senast från Procurator.

Stockholm testar femaxlat för schaktmassor

Lånar in en Volvolastbil från Finland för att minska transporterna.

Best köper norsk budfirma

Satsar vidare för att bli Nordens ledare inom snabba transporter.

Mindre andel fossilt i transportsektorn

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Nyhetsbrev

Frode Laursen blir 166 000 kvadratmeter i Åstorp

Har just påbörjat sin tredje stora lagerbyggnad vid terminalen.

Arkiv

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Lantmännen öppnade i Hargshamn 

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

NCC får bygga höglagret i Gävle hamn

Premiär: Första förarlösa transporten i dag

15 maj rullade den första T-poden mellan DB Schenkers anläggningar i Jönköping.

DFDS tar över Stora Ensos trafik till Zeebrygge

NCC lägger ner Loop industries

Den hyllade startupen saknar stöd av investerare.

Schenker gör staden fossilfri

Reducerar utsläppen med 100 procent redan nästa år.

Jobb & Karriär
Ny vd till Alltransport

Han blir vd och koncernchef när Jan Håkansson lämnar.

Scania i rikskampanj för servicetekniker

Plus

Intervju
”Jag ser jobbet som en undervärderad aktie”

Med Ted Söderholm som vd gör Green cargo ett avsteg från principen att sätta en järnvägare i toppen. Kan han bli den som sätter det statliga sorgebarnet på spåret igen? Transportnet har fått en intervju.

APM öppnar inlandsterminal i Gävle

En del i nya satsningen The Gothenburg gateway.

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Odd Molly väljer Norrköping

Satsar på e-handeln och flyttar all logistik och distribution.

MSC utökar sina svenska anlöp

Jobb & Karriär
Wibax värvar logistikchef från Metso

Ska utveckla driften av åkeriet och cisternparkerna.

DSV installerar alkobommar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Nu kommer Postnords nya pakettjänst

De startar ny podcast om logistik

GDL vann Bergendahls upphandling

GN Transport bygger för utökad kapacitet

Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Scanias största beställning av gasbilar någonsin

UPS använder drönare för sjukhustransporter

Se alla Företagens egna nyheter

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.18