23948sdkhjf

Vi måste samarbeta för att klara nollutsläpp

Vi ha satt tuffa klimatmål, men hittills har vi klarat dem, skriver Peter Rosendahl, transportchef Coop.

Vi på Coop höjer hela tiden ribban för att minska våra utsläpp av växthusgaser kopplade till transporter. Till 2020 hade vi som mål att reducera våra utsläpp med 60 procent jämfört med 2008. Det nådde vi redan 2016, och nu har vi uttalat att vi ska ha nära nollutsläpp till 2030. Det är ett tufft mål, men också ett sätt att göra verklig skillnad eftersom godstransporter står för 68 procent av Coops miljöpåverkan mätt i koldioxidekvivalenter, CO2-e.

För att lyckas har vi gjort tåg till basen i vårt transportsystem. Sedan hösten 2009 kör vi varje dag två fulla tåg mellan Skåne och Mälardalen tur och retur, motsvarande 12000 lastbilskörningar varje år och en miljöbesparing på 6700 ton koldioxidekvivalenter.

Men med 650 butiker i landet har vi givetvis också en stor andel transporter som går på väg. Här handlar det både om att jobba effektivare, men också om samarbeten med andra aktörer i logistikkedjan. Vi arbetar med att ruttoptimera transporterna, optimera fyllnadsgraden i lasten, men även kravställningen på alla våra transport- och logistikleverantörer. Det kan gälla fordonens miljöklassning, förnybart bränsle och miljöanpassade däck. Störst effekt ger dock samtransporter med andra aktörer.

Vi arbetar aktivt för att åstadkomma en omställning till det fossilfria bränslet HVO100. I våra butiksregioner söder om Norrland använder vi enbart detta bränsle.

Vi på Coop har satt ett tufft mål som kommer kräva både stora förändringar och fortsatt gnet med att optimera varje transport. Det kommer också kräva fördjupade samarbeten med våra partners och nya samarbeten med både etablerade aktörer och startups. Vi delar gärna med oss av våra erfarenheter så att transportsektorn i stort kan bidra med sin del av den klimatutmaning vi står inför.

Mer om: Coop
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Arkiv

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Bakslag för DSV:s Panalpinaköp

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137