23948sdkhjf

De ska köra 90 tons-lastbilar

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Med först krävs det att medfinansieringsavtal skrivs under.

Tidningen Affärer i Norr skriver att Kaunis iron vill köra med lastbilar med 90 tons bruttovikt mellan gruvan Kaunisvaara och omlastningsstationen i Pitkäjärvi.

Nu har en avsiktsförklaring skrivits för att Trafikverket ska kunna förbereda vägarna. Myndigheten kommer även att förstärka underhållet.

Läs också: Kaunis iron startar transportbolag – nyanställer

– Det är glädjande att vi har kommit fram till denna avsiktsförklaring och kan arbeta vidare med väginfrastrukturen mellan Kaunisvaara och Svappavaara, säger Helena Eriksson, regional direktör på Trafikverket, till Affärer i Norr.

I och med detta kommer gruvföretaget att kunna använda lastbilarna, men under vissa förutsättningar. Anledningen är att fordon med 90 ton bruttovikt sätter annorlunda krav på infrastrukturen – krav så höga at de går utöver statens grundåtagande. Därför behöver Trafikverket medfinansiering för att kunna ordna vägarna och där kommer Kaunis iron att hjälpa till.
Mer om: Kaunis iron
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112