23948sdkhjf

Biogas och etanol ger störst klimatvinst per krona

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

En ny studie jämför kostnaden för att minska klimatutsläpp med olika biodrivmedel.

Inför att regeringen inför en reduktionsplikt för drivmedelsleverantörer har IVL Svenska miljöinstitutet och Luleå tekniska universitet jämfört kostnaderna för att minska klimatutsläppen med olika typer av biodrivmedel.

– Resultaten är användbara både för bränsledistributörer och för samhället i stort. De visar konkurrenskraften hos olika alternativ och pekar också ut de råvaror och produktionsvägar för biodrivmedel som kan ge de ekonomiskt mest effektiva bidragen till omställningen av det svenska transportsystemet, säger Erik Furusjö, forskare på IVL Svenska miljöinstitutet, i ett pressmeddelande.

Reduktionsplikten införs den första juli för att öka användningen av biodrivmedel. Den innebär att alla drivmedelsleverantör kommer att behöva minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel. Målet är en minskning med 40 procent till 2030.

I dagsläget kostar det mer att producera biodrivmedel än fossila drivmedel. Med reduktionsplikten kommer biodrivmedel som har så liten klimatpåverkan som möjligt att bli mer värdefulla på marknaden, eftersom ett biodrivmedel med god växthusgasprestanda kan blandas in i lägre volymer än ett biodrivmedel med sämre prestanda för att nå samma reduktion.

Studien visar att av de biodrivmedel som finns på marknaden i dag erhålls den lägsta reduktionskostnaden för biogas som produceras genom rötning av avfall och restprodukter, samt för sockerrörsbaserad etanol. Biodrivmedel som baseras på raps ger högst reduktionskostnad.

Rapporten visar också att biodrivmedel som i dag är under utveckling, så kallade avancerade biodrivmedel, på sikt kan nå lägre reduktionskostnader än många av de biodrivmedel som redan finns på marknaden. Bland gruppen avancerade bränslen faller biodrivmedel producerade genom förgasning av skogsråvara generellt väl ut med hög klimateffektivitet. Detta gäller för produktion av metanol, DME och biogas.

– En annan viktig aspekt, som vi inte har tittat på specifikt i den här studien, är tillgången på bioråvara. Sverige använder i dag en stor del av den HVO-diesel som finns tillgänglig på den europeiska marknaden. Beroende på framtida politisk utveckling och ökad internationell efterfrågan riskerar vi en situation med råvarubrist och därmed högre kostnader för att nå reduktionsmålen. Då kan tekniker som använder inhemsk skogsbaserad råvara utgöra en viktig pusselbit som krävs för omställning av den svenska transportsektorn, säger Erik Furusjö.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Jobb & Karriär
Första kullen tullspecialister går ut

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Nyhetsbrev

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Arkiv

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Rekordår för lastbilsförsäljningen

2018 blev ett rekordår för försäljningen av både lätta och tunga lastbilar i Sverige, enligt färsk statistik från Bil Sweden.

Ny logistikpark ska bli störst i norra Stockholm 

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

Bra år för Volvo Lastvagnar

Företaget ökar sin marknadsandel när det gäller tunga lastbilar.

Världens största reachstacker till dansk hamn

Ett danskt bolag har skapat ett monster som lyfter 152 ton. Den blir nu ett flexibelt alternativ till kranarna i hamnen.

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118