Biogas och etanol ger störst klimatvinst per krona

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

En ny studie jämför kostnaden för att minska klimatutsläpp med olika biodrivmedel.

Inför att regeringen inför en reduktionsplikt för drivmedelsleverantörer har IVL Svenska miljöinstitutet och Luleå tekniska universitet jämfört kostnaderna för att minska klimatutsläppen med olika typer av biodrivmedel.

– Resultaten är användbara både för bränsledistributörer och för samhället i stort. De visar konkurrenskraften hos olika alternativ och pekar också ut de råvaror och produktionsvägar för biodrivmedel som kan ge de ekonomiskt mest effektiva bidragen till omställningen av det svenska transportsystemet, säger Erik Furusjö, forskare på IVL Svenska miljöinstitutet, i ett pressmeddelande.

Reduktionsplikten införs den första juli för att öka användningen av biodrivmedel. Den innebär att alla drivmedelsleverantör kommer att behöva minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel. Målet är en minskning med 40 procent till 2030.

I dagsläget kostar det mer att producera biodrivmedel än fossila drivmedel. Med reduktionsplikten kommer biodrivmedel som har så liten klimatpåverkan som möjligt att bli mer värdefulla på marknaden, eftersom ett biodrivmedel med god växthusgasprestanda kan blandas in i lägre volymer än ett biodrivmedel med sämre prestanda för att nå samma reduktion.

Studien visar att av de biodrivmedel som finns på marknaden i dag erhålls den lägsta reduktionskostnaden för biogas som produceras genom rötning av avfall och restprodukter, samt för sockerrörsbaserad etanol. Biodrivmedel som baseras på raps ger högst reduktionskostnad.

Rapporten visar också att biodrivmedel som i dag är under utveckling, så kallade avancerade biodrivmedel, på sikt kan nå lägre reduktionskostnader än många av de biodrivmedel som redan finns på marknaden. Bland gruppen avancerade bränslen faller biodrivmedel producerade genom förgasning av skogsråvara generellt väl ut med hög klimateffektivitet. Detta gäller för produktion av metanol, DME och biogas.

– En annan viktig aspekt, som vi inte har tittat på specifikt i den här studien, är tillgången på bioråvara. Sverige använder i dag en stor del av den HVO-diesel som finns tillgänglig på den europeiska marknaden. Beroende på framtida politisk utveckling och ökad internationell efterfrågan riskerar vi en situation med råvarubrist och därmed högre kostnader för att nå reduktionsmålen. Då kan tekniker som använder inhemsk skogsbaserad råvara utgöra en viktig pusselbit som krävs för omställning av den svenska transportsektorn, säger Erik Furusjö.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Alexander Söderberg ska leda Consafe

Han ska ta lagerstyrningen mot framtidens teknik.

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Best firar sitt första år i Danmark

Kan bli tal om förvärv för att expandera verksamheten.

Venue retail väljer Aditro

“Volvo Vera är vårt sätt att ta oss in i framtiden”

Volvo utvecklar elektrisk, självkörande lastbil. 

Jobb & Karriär
Onepartnergroup förstärker ledningen

Ny tjänst ska stärka bolagets lokala närvaro ytterligare.

Nyhetsbrev

Husbyggaren som väljer sjövägen

Lindbäcks valde platsen för sin nya anläggning med omsorg. Det skulle vara nära till Piteå hamn.

Arkiv

Jobb & Karriär
MTD får ny ordförande

Johan Lundin tar över klubban efter Jan Persson.

Branschen tror på ökad sysselsättning

Lyko bygger nytt centrallager

Logistic contractor ska bygga åt Lyko som satsar på högautomatisering.

MAN testkör eldriven TGM

Nio företag ska köra MAN:s nya ellastbil i skarpt läge.

Jobb & Karriär
Här är Airmees jättevärvning från Postnord

Tillväxtbolaget stärker upp med tung erfarenhet från Postnord och DHL.

Catena köper mark i Stockholm syd

Nu är vätgastågen verklighet

Alstoms vätgaståg blev världens första att tas i passagerartrafik.

Jobb & Karriär
Ny tjänst som marknadsansvarig på Intereast

Han ska spetsa marknadsföringen på nya marknader.

Swedol samlar logistiken

Koncernen stänger sitt logistikcenter i Göteborg. 

Jobb & Karriär
Han ska sälja flyg- och sjöfrakt 

Martin Nilsson är ny chef hos Postnord.

Scania i samarbete med Handelshögskolan

Jollyroom bygger egen terminal för paketsortering

Minskat antal mellanhänder i distributionsledet ger kortad leveranstid med två dygn.

Karlshamn, Örebro eller Gävle kan få Sveriges nya elvägssystem

Trafikverket har presenterat sin rapport över en möjlig pilotverksamhet för elväg i större skala.

MAN satsar på el för stadsbuden

Gasum bygger 50 tankstationer

Widrikssons testar kinesisk elbil

Åkeriet ska leverera Ikeamöbler med sin första eltransportbil.

Jobb & Karriär
Efter två decennier – ny styrelseordförande i Hogia

Jan Rudberg drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget. Reino Johansson tar över.

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Klart med Postnords nya ordförande

LGT ska köra Actonas möbler

TIP Trailer services får nya ägare

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Corem expanderar i Göteborg

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.184