23948sdkhjf

Allt närmare elektriska trucktransporter i Aitik

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

80 procents minskning av växtgasutsläppen och potential för ökad produktivitet är tungt vägande incitament när nu Boliden ska utreda möjligheterna till elektrifiering av trucktransporterna i Aitik.

Boliden ser gärna att de runt 70 miljoner ton berg som transporteras årligen förflyttas oberoende av fossila bränslen. Erfarenheter från åtskilliga platser runt om i världen visar att ett väl fungerande alternativ är elektrifiering av fordon via kontaktledningar. Boliden har därför initierat ett tvåårigt pilot- och demonstrationsprojekt för att bli helt övertygade om att tekniken fungerar i vårt klimat och med den storlek av fordon som används i Aitik, Sveriges största koppardagbrott.

Tanken är att tillsammans med partners från såväl industrin som forskningsvärlden utveckla, bygga och utvärdera en elektrifierad transportramp med kontaktledningar och fyra modifierade bergtruckar med strömavtagare.

I projektet, som stöds av Energimyndigheten, medverkar Eitech och ABB vid uppbyggnaden av den elektriska infrastrukturen samt Pon Equipment och Caterpillar som bygger om gruvtruckarna. En viktig beståndsdel i samarbetet är Chalmers som ska svara för forskning som belyser systemaspekterna kring elektrifieringen.

– Detta projekt har potential att radikalt minska koldioxidutsläppen från gruvbrytningen. Minskade koldioxidutsläpp från gruvbrytningen är viktigt för att kunna tillverka till exempel framtidens fordon på ett mer hållbart sätt. Denna satsning är på så sätt ett komplement till Northvolts kommande gröna batterifabrik som också den delfinansieras av Energimyndigheten, säger Energimyndighetens generaldirektör Erik Brandsma.

Jonas Ranggård, som är ansvarig för energiprogrammet inom Bolidens gruvor, menar att dieseldrivna transporter är den dominerande källan för växthusgasutsläpp i gruvnäringen.

– Dessutom påverkar utsläppen den lokala arbetsmiljön negativt. Elektrifiering är den teknik vi ser som bäst lämpad för att minska vårt dieselberoende, säger Jonas Ranggård.

Bedömningen är att den teknik som nu ska tas fram kommer att minska utsläppen av växthusgaser med upp till 80 procent på de sträckor där tekniken implementeras. Dessutom är förhoppningen att produktiviteten kommer att förbättras.

Målsättningen är att idriftsätta den elektrifierade provsträckan redan i höst.

– Att hantera utmaningarna med att bygga upp en helt ny anläggning i en aktiv gruva utan att störa pågående produktion eller äventyra säkerheten är kritiskt för projektet. Under uppbyggnaden kommer vi i perioder att ha över 30 personer som arbetar parallellt med installationen, säger Peter Palo, som är projektledare för systemuppbyggnaden i Aitik.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Eco-bonus får godkänt av EU

Sex självstyrande Volvo till Norge

Volvos nya koncept testas för första gången kommersiellt.

Ny app tipsar om trygga rastplatser

Med Roadsmart vill Volvia skapa en säkrare miljö för yrkestrafikanter.

Volvo och Scania i patentbråk

Jobb & Karriär
Adnavem satsar på kundupplevelsen

Anställer customer specialist.

Greencarrier i joint venture

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Norges äldsta elektrifierade järnvägssträcka ska åter tas i drift med hjälp av Tyréns.

Arkiv

Cramo förbättrar bygglogistiken

Klädkedja samarbetar med Bring

Lidl driver lastbil på eget avfall

Wallenius fick Hållbarhetspriset

Vid en prisceremoni på onsdagskvällen avslöjade Transportföretagen vem som tog hem den prestigefulla utmärkelsen.

Jobb & Karriär
Ny chef till Dachser i Norge

Kommer direkt från DB Schenker.

Jättetält ska ge plats år SSAB:s lager

Ett av Sveriges största lagertält har rests i Norrköping.

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Reportage
”Vi kan köra precis allt”

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat – en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Reportage
Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Jobb & Karriär
Velove rekryterar för tillväxt

200 procents tillväxt ska bibehållas med ny chef för sales and marketing.

Intervju
”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

Jetpak köper upp belgisk aktör

Uppköpet är en del av bolagets europeiska tillväxtstrategi.

Invigning av batteridrivna färjor över Öresund

Jobb & Karriär
Jonas Tornerefelt får europeisk topptjänst

Ska basa över försäljningen hos Unicarriers.

Speed group tecknar avtal med Ica

Bring köper vätgasbil

Amerikanskt bilmärke bakom Brings nya miljösatsning.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.211