Trafikverket: Höghastighetsbanor är inte samhällsekonomiskt lönsamt

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Tidigare har banor för tåg med hastighet på 320 kilometer i timmen visat sig olönsamt. En ny rapport säger att samma gäller tåg för 250 kilometer i timmen.

Det är inte lönsamt att satsa på höghastighetståg, oavsett om det gäller tåg som går i 320 eller 250 kilometer i timmen. Det skriver Svenska Dagbladet som hänvisar till en rapport från Trafikverket.

Informationen är dock inte ny. Trafikverket har sedan tidigare konstaterat att byggen av banor för de allra snabbaste tågen är extremt dyrt och samhällsekonomiskt olönsamt. Tågen som går i 250 kilometer har varit uppe för diskussion, där det skulle räcka med att bygga om befintliga banor, men även det är en dålig affär. Till och med sämre.

Läs också: Nytt stopp för bygget av Förbifart Stockholm

Anledningen stavas ökade underhållskostnader där man bara för tillbaka 25 kronor för varje investerad hundralapp.

Läs också: Utbyggnaden av Norrköpings hamn får klartecken

– Fast det kan vara väl använda pengar även om det inte är samhällsekonomiskt lönsamt, säger Trafikverkets Lennart Kalander till Svenska Dagbladet.

En fördel med de nya banorna är dock att man skulle kunna frigöra plats för godståg på de nuvarande stambanorna. På så vis skulle en del godstransporter kunna flyttas från vägarna till räls – något som är en stor miljöfördel. Likaså gäller kortare restider med tåg vilket kan leda till att fler väljer bort flyget.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Håkan Norén
”Robust olönsamt”, som Anders Borg sa.

Trafikverkets rapport visar katastrofsiffror för höghastighetsbanan. Att bygga den för 250 km/t som var verkets senaste förslag skulle kosta 362 miljarder inklusive bl a kostnader under byggtiden..

Fördelarna skulle dock både för person- och godstrafik bli marginella och samhällsnyttan beräknas endast till 90 miljarder. Alltså en samhällsekonomisk förlust på 272 miljarder, även om man väljer 250-bana som är billigast att bygga, men är dyrare i underhåll.

Att bygga en ”riktig” stambana som klarar all sorts trafik – även godståg – skulle förmodligen vara mer lönsamt. Efterfrågan på godskapacitet är större än efterfrågan personkapacitet på de längre sträckorna – dessutom mera lönsamt. Det måste bli ett totalt omtänkande.

Håkan Norén
Ostlänkendebattör Nyköping

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bosch ska elektrifiera budbilarna

Regeringen utreder järnvägsunderhållet

Vill föra över verksamheten från Infranord till Trafikverket.

“Vi är stolta över vår relation”

Svenska Handheld förlänger storkontrakt med världens största paketleverantör.

Jobb & Karriär
Transportstyrelsen får överdirektör

– Nu stärker vi myndighetens ledning, säger Tomas Eneroth.

Norskt samarbete bygger elektriskt och självkörande containerfartyg 

Yara automatiserar sina transporter mellan fabriken och hamnarna i Brevik och Larvik.

Logistic contractor bygger för Ebrex och Ford

Nyhetsbrev

Lastbilstrafiken över Öresundsbron ökar

Frakttrafiken ökade med 3,6 procent under första halvåret 2018.

Arkiv

Självkörande Mercedeslastbil till Elmia

Daimlers innovationslab tar med sig sin Arocs för att visa och diskutera självkörande fordon med svenska företag.

Jobb & Karriär
Han blir vd på Lindholmen 

Tord Hermansson tar över på Lindholmen science park.

Utbyggnaden av Norrköpings hamn får klartecken

Vd:n: "Det är förstås glädjande att mark- och miljödomstolens granskning har ett positivt utfall"

Klart med Postnords nya ordförande

Nytt stopp för bygget av Förbifart Stockholm

Så sent som i vintras stod arbetet med Förbifart Stockholm stilla. Nu är det dags igen.

LGT ska köra Actonas möbler

Envirotainer köps upp av riskkapitalbolag

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Uppgradering av avgasreningen på äldre dieselfordon ska ge renare luft i städerna i Tyskland.

Marknaden för logistikfastigheter har stannat av

Jämfört med förra året är transaktionsmarknaden iskall, rapporterar Fastighetsnytt.

Jobb & Karriär
Jonas Lilja till Sydschakt

Kommer närmast från GDL.

TIP Trailer services får nya ägare

Starkt halvår för Logicenters

Fortsatt tufft för Green cargo

Bolaget redovisar förlust i sin andra delårsrapport för 2018.

Weland ger stöd för mobil och platta 

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Sämre resultat för Maersk

Fraktjätten vinstvarnar för 2018. Höga bränslepriser och osäkerhet i omvärlden sägs vara orsaken. 

Jobb & Karriär
Sportamore värvar logistikchef från Apoteket

E-handlaren har ny logistikchef med bakgrund från Apoteket, H&M och Gant.

Corem expanderar i Göteborg

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Transfargo blir SDK

Onepartnergroup stödjer svensk fotboll

Logistikfastigheter köper Lindex logistikcenter

12 procent av vägnätet tillåter nu 74 ton

Ica fortsätter med Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16