Trafikverket: Höghastighetsbanor är inte samhällsekonomiskt lönsamt

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Tidigare har banor för tåg med hastighet på 320 kilometer i timmen visat sig olönsamt. En ny rapport säger att samma gäller tåg för 250 kilometer i timmen.

Det är inte lönsamt att satsa på höghastighetståg, oavsett om det gäller tåg som går i 320 eller 250 kilometer i timmen. Det skriver Svenska Dagbladet som hänvisar till en rapport från Trafikverket.

Informationen är dock inte ny. Trafikverket har sedan tidigare konstaterat att byggen av banor för de allra snabbaste tågen är extremt dyrt och samhällsekonomiskt olönsamt. Tågen som går i 250 kilometer har varit uppe för diskussion, där det skulle räcka med att bygga om befintliga banor, men även det är en dålig affär. Till och med sämre.

Läs också: Digitala staket får lastbilen att lyda

Anledningen stavas ökade underhållskostnader där man bara för tillbaka 25 kronor för varje investerad hundralapp.

Läs också: Då återupptas arbetet med Förbifart Stockholm

– Fast det kan vara väl använda pengar även om det inte är samhällsekonomiskt lönsamt, säger Trafikverkets Lennart Kalander till Svenska Dagbladet.

En fördel med de nya banorna är dock att man skulle kunna frigöra plats för godståg på de nuvarande stambanorna. På så vis skulle en del godstransporter kunna flyttas från vägarna till räls – något som är en stor miljöfördel. Likaså gäller kortare restider med tåg vilket kan leda till att fler väljer bort flyget.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Håkan Norén
”Robust olönsamt”, som Anders Borg sa.

Trafikverkets rapport visar katastrofsiffror för höghastighetsbanan. Att bygga den för 250 km/t som var verkets senaste förslag skulle kosta 362 miljarder inklusive bl a kostnader under byggtiden..

Fördelarna skulle dock både för person- och godstrafik bli marginella och samhällsnyttan beräknas endast till 90 miljarder. Alltså en samhällsekonomisk förlust på 272 miljarder, även om man väljer 250-bana som är billigast att bygga, men är dyrare i underhåll.

Att bygga en ”riktig” stambana som klarar all sorts trafik – även godståg – skulle förmodligen vara mer lönsamt. Efterfrågan på godskapacitet är större än efterfrågan personkapacitet på de längre sträckorna – dessutom mera lönsamt. Det måste bli ett totalt omtänkande.

Håkan Norén
Ostlänkendebattör Nyköping

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

TIP och NTG utvidgar sitt samarbete

Plus

Södertälje vill bli Sveriges leancentrum

Den 30 januari invigdes Södertälje science park. Men den unga institutionen har redan flera projekt uppstartade på temat lean och hållbar produktion.

Mio i stort avtal med LGT Logistics

Plus

Norrköping samordnar sin varudistribution

Efter sommaren står Norrköping på tur att samordna sin varudistribution. Vi intervjuar projektledaren Anna Wetterlind om hur man arbetat med införandet.

Logicenters förvärvar i Finland

Softlogs satsar på Sverige 

Nyhetsbrev

Plus

”Vi såg hur ålderdomligt transportvärlden arbetar”

Airmee är uppstickaren som ska ge oss varuleveranser inom en timme. Men ambitionerna är betydligt högre ställda än så. Vi har samtalat med Julian Lee, företagets vd.

Arkiv

Jobb & Karriär
Erik Hallgren till Göteborgs hamn

Blir infrastrukturchef med ansvar över hamnens anläggningar.

E-handeln energieffektiv – om privatresorna minskar

Då återupptas arbetet med Förbifart Stockholm

NCC och Trafikverket ska ha löst sin konflikt.

Krönika: Logistik är en del av kärnverksamheten

Satsningen på logistik öppnar nya affärsmöjligheter, skriver Lennart Karlsson, logistikchef för Jula.

E-handel som tema på Logistik och transport

Två tredjedelar av montrarna är bokade och programmet börjar bli klart för höstens stora logistikhändelse.

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Hogia flyttar in i molnet

Med Hogia Moveit får åkerierna realtidsuppdateringar från terminalerna och kan effektivisera sin planering.

Plus

Nu är cyklarna på frammarsch

Som klimatinitiativ är cykelfrakt svårslaget. Transportnet tog tempen på utvecklingen i Sverige som ligger en bra bit efter ett land som Nederländerna.

Jobb & Karriär
Han tar över i Helsingborgs hamn

Blir ny vd efter Niels Vallø.

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Jobb & Karriär
Ny vd för Daf i Norden 

Michiel Kuijs tar över Daf i Nederländerna och Norden.

Ny vd för Jula Logistics - ska utveckla tågterminalen

Han tar över rodret i Julas logistikbolag.

Coop levererar mat med el

Först ut med elbil från Volvo.

Ny check-in i Trelleborg ger lastbilar egen fil

Postnord + Wish = sant

Nu försvinner hanteringsavgiften efter nytt avtal.

Jobb & Karriär
Adnavem växer vidare

Andreas Gustavsson går från TTS Marine till startup.

Best köper upp Malmöbolag 

Best fortsätter sin expansion och förvärvar Netline xpress. 

Bring fortsätter satsning på handbollen

Logicenters köper logistikanläggning i Arlandastad 

Jobb & Karriär
Logent rekryterar i Norge

Trelleborg får ny destination i Litauen

563 miljoner i stöd till tågtransporter

1

Klart med ökat beställaransvar för transporter från 1 juli

Sagax bygger lager i Bromma

Preem köper ny depå i Göteborg

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Ny digital marknadsplats gör sin första leverans

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.181