Trafikverket: Höghastighetsbanor är inte samhällsekonomiskt lönsamt

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Tidigare har banor för tåg med hastighet på 320 kilometer i timmen visat sig olönsamt. En ny rapport säger att samma gäller tåg för 250 kilometer i timmen.

Det är inte lönsamt att satsa på höghastighetståg, oavsett om det gäller tåg som går i 320 eller 250 kilometer i timmen. Det skriver Svenska Dagbladet som hänvisar till en rapport från Trafikverket.

Informationen är dock inte ny. Trafikverket har sedan tidigare konstaterat att byggen av banor för de allra snabbaste tågen är extremt dyrt och samhällsekonomiskt olönsamt. Tågen som går i 250 kilometer har varit uppe för diskussion, där det skulle räcka med att bygga om befintliga banor, men även det är en dålig affär. Till och med sämre.

Läs också: Fler elvägar kan bli verklighet

Anledningen stavas ökade underhållskostnader där man bara för tillbaka 25 kronor för varje investerad hundralapp.

Läs också: Trafikverket sjösätter laddhybridfärja

– Fast det kan vara väl använda pengar även om det inte är samhällsekonomiskt lönsamt, säger Trafikverkets Lennart Kalander till Svenska Dagbladet.

En fördel med de nya banorna är dock att man skulle kunna frigöra plats för godståg på de nuvarande stambanorna. På så vis skulle en del godstransporter kunna flyttas från vägarna till räls – något som är en stor miljöfördel. Likaså gäller kortare restider med tåg vilket kan leda till att fler väljer bort flyget.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Håkan Norén
”Robust olönsamt”, som Anders Borg sa.

Trafikverkets rapport visar katastrofsiffror för höghastighetsbanan. Att bygga den för 250 km/t som var verkets senaste förslag skulle kosta 362 miljarder inklusive bl a kostnader under byggtiden..

Fördelarna skulle dock både för person- och godstrafik bli marginella och samhällsnyttan beräknas endast till 90 miljarder. Alltså en samhällsekonomisk förlust på 272 miljarder, även om man väljer 250-bana som är billigast att bygga, men är dyrare i underhåll.

Att bygga en ”riktig” stambana som klarar all sorts trafik – även godståg – skulle förmodligen vara mer lönsamt. Efterfrågan på godskapacitet är större än efterfrågan personkapacitet på de längre sträckorna – dessutom mera lönsamt. Det måste bli ett totalt omtänkande.

Håkan Norén
Ostlänkendebattör Nyköping

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Volvo flyttar in hos Corem i Lammhult

Jobb & Karriär
Ny vd för Oxelösunds hamn

Douglas Heilborn tar över efter Erik Zetterlund.

Ikea storsatsar på e-handel i Malmö

Ikea får markanvisning på tomt nära hamn för kundnära distribution i södra Sverige.

Castellum hyr ut till Postnord

Jobb & Karriär
Johan Ignell till Scandinavian shipping

Ska utveckla tågprodukt mellan Kina och Sverige.

De vann Forklift truck of the year award

Årets Ifoy blev det tuffaste någonsin enligt juryn. Vi presenterar alla sex vinnare i de fem kategorierna.

Nyhetsbrev

Åkeriföretagen väcker liv i sitt pris

Arkiv

Trafikverket sjösätter laddhybridfärja

Jobb & Karriär
Speed group har fått ny CFO

Biltema utökar sina tågtransporter

I fjol startade Biltemas tågtrafik till Norge på prov. Nu utökar man antalet tågavgångar.

Castellum erbjuder nästa generations förvaring

Med Beambox erbjuder Castellum en förvaringslösning för konsumenter, med hämtning och lämning vid dörren.

Nu är Kiviks lager i Kristianstad klart

Toyotas fabrik i Mjölby går över till flytande biogas

Ersätter den fossila gasolen och skriver tioårigt avtal med Svensk biogas i Linköping om gasleveranser.

Jobb & Karriär
Best startar förarutbildning

Northern offshore expanderar till Tyskland

Nu öppnar man kontor i Hamburg.

Reportage
Liten lastare löser logistiken

Smidiga maskiner, specialanpassade med skevning, kamerafästen och avgasrening, är ett måste när Umekan sköter logistiken på ett miljardprojekt mitt i stan.

Jobb & Karriär
Peter Fahlén blir flygplatschef

Blir ny flygplatschef för Åre Östersund airport.

Rekordomsättning för Dachser

Luleå hamn får klartecken från domstolen

1

Schenker tar självkörande T-pod ut på svensk väg

I höst sjösätter DB Schenker och svenska Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem på allmän väg.

Prologis hyr ut till KGA i Örebro

Logistikfastighetsbolaget Prologis har tecknat ett hyresavtal med KGA logistik för en 33000 kvadratmeter stor distributionsanläggning i Örebro.

Sex nya Transmontana för Green cargo

NCC satsar på smart byggmateriallogistik

NCC:s nya bolag Loop industries, ska förändra marknaden för resursutnyttjande och smarta transportlösningar.

Startup lovar snabba leveranser med realtidsoptimering av fordonsflottan

Corem köper lager i Malmö

DHL i partnerskap med SOS Barnbyar

Ecotrans i konkurs

Svenskt tenn flyttar in hos Castellum

Ramboll köper tysk sjukhuslogistiker

Tallink ökar frakten i första kvarten

UPS ser genombrott för eldrift

Scania vann Green truck award

Widrikssons expanderar för Ikealeveranser

EU ger klartecken till IBM och Maersk

Ett rekordår för Scania

Plus

God konjunktur skapar brist på personal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183