23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Trafikverket: Höghastighetsbanor är inte samhällsekonomiskt lönsamt

Tidigare har banor för tåg med hastighet på 320 kilometer i timmen visat sig olönsamt. En ny rapport säger att samma gäller tåg för 250 kilometer i timmen.

Det är inte lönsamt att satsa på höghastighetståg, oavsett om det gäller tåg som går i 320 eller 250 kilometer i timmen. Det skriver

Svenska Dagbladet

som hänvisar till en rapport från Trafikverket.

Informationen är dock inte ny. Trafikverket har sedan tidigare konstaterat att byggen av banor för de allra snabbaste tågen är extremt dyrt och samhällsekonomiskt olönsamt. Tågen som går i 250 kilometer har varit uppe för diskussion, där det skulle räcka med att bygga om befintliga banor, men även det är en dålig affär. Till och med sämre.

Anledningen stavas ökade underhållskostnader där man bara för tillbaka 25 kronor för varje investerad hundralapp.

– Fast det kan vara väl använda pengar även om det inte är samhällsekonomiskt lönsamt, säger Trafikverkets Lennart Kalander till Svenska Dagbladet.

En fördel med de nya banorna är dock att man skulle kunna frigöra plats för godståg på de nuvarande stambanorna. På så vis skulle en del godstransporter kunna flyttas från vägarna till räls – något som är en stor miljöfördel. Likaså gäller kortare restider med tåg vilket kan leda till att fler väljer bort flyget.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063