23948sdkhjf

Trafikverket: Höghastighetsbanor är inte samhällsekonomiskt lönsamt

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Tidigare har banor för tåg med hastighet på 320 kilometer i timmen visat sig olönsamt. En ny rapport säger att samma gäller tåg för 250 kilometer i timmen.

Det är inte lönsamt att satsa på höghastighetståg, oavsett om det gäller tåg som går i 320 eller 250 kilometer i timmen. Det skriver Svenska Dagbladet som hänvisar till en rapport från Trafikverket.

Informationen är dock inte ny. Trafikverket har sedan tidigare konstaterat att byggen av banor för de allra snabbaste tågen är extremt dyrt och samhällsekonomiskt olönsamt. Tågen som går i 250 kilometer har varit uppe för diskussion, där det skulle räcka med att bygga om befintliga banor, men även det är en dålig affär. Till och med sämre.

Läs också: Nytt konsortium vill bygga elväg i Västsverige 

Anledningen stavas ökade underhållskostnader där man bara för tillbaka 25 kronor för varje investerad hundralapp.

Läs också: De får chans att testa elvägslösningar

– Fast det kan vara väl använda pengar även om det inte är samhällsekonomiskt lönsamt, säger Trafikverkets Lennart Kalander till Svenska Dagbladet.

En fördel med de nya banorna är dock att man skulle kunna frigöra plats för godståg på de nuvarande stambanorna. På så vis skulle en del godstransporter kunna flyttas från vägarna till räls – något som är en stor miljöfördel. Likaså gäller kortare restider med tåg vilket kan leda till att fler väljer bort flyget.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Håkan Norén
”Robust olönsamt”, som Anders Borg sa.

Trafikverkets rapport visar katastrofsiffror för höghastighetsbanan. Att bygga den för 250 km/t som var verkets senaste förslag skulle kosta 362 miljarder inklusive bl a kostnader under byggtiden..

Fördelarna skulle dock både för person- och godstrafik bli marginella och samhällsnyttan beräknas endast till 90 miljarder. Alltså en samhällsekonomisk förlust på 272 miljarder, även om man väljer 250-bana som är billigast att bygga, men är dyrare i underhåll.

Att bygga en ”riktig” stambana som klarar all sorts trafik – även godståg – skulle förmodligen vara mer lönsamt. Efterfrågan på godskapacitet är större än efterfrågan personkapacitet på de längre sträckorna – dessutom mera lönsamt. Det måste bli ett totalt omtänkande.

Håkan Norén
Ostlänkendebattör Nyköping

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Nyhetsbrev

Multidocker tar in nytt kapital 

Arkiv

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17