23948sdkhjf

Uppsala samordnar sina byggtransporter

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Uppsala kommuns bygglogistikcenter ska samordna transporter och på det sättet bidra till bättre framkomlighet i trafiken och bättre miljö.

Arbetet med att samordna transporter till kommunens byggprojekt i Uppsala har startat. Syftet med Uppsala bygglogistikcenter är att genom ökad samordning minska och effektivisera antalet transporter inom staden. En minskning av transporterna med 40 till 50 procent innebär kraftigt minskade utsläpp, mindre buller, bättre framkomlighet och ökad säkerhet i trafiken.

I februari 2017 fattade kommunstyrelsen beslut om att skapa ett logistikcenter där man med hjälp av planering och samlastning samordnar transporter till och från kommunens stora byggprojekt i Rosendal, Östra Sala backe och Ulleråker. Satsningen finansieras av byggherrarna i Rosendal, Östra Sala backe och Ulleråker. Först ut att använda tjänsten är den andra etappen i utbyggnaden av Rosendal.

– Uppsala satsar på hållbar stadsutveckling och det nya bygglogistikcentret innebär att lastbilstransporterna samordnas och blir färre. Det ger en stor klimatvinst och minskar även riskerna för utsläpp i miljön, säger Maria Gardfjell (MP), kommunalråd med ansvar för klimat och miljö, i ett pressmeddelande.

Med hjälp av en digital tjänst planerar entreprenörer och byggherrar in alla sina transporter som måste in på byggarbetsplatserna. En del av godset levereras till samlastningscentralen, där det lastas om och körs vidare tillsammans med andra leveranser till samma plats. På den digitala plattformen ser användarna sedan när de samlastade leveranser når sitt mål.

Den digitala plattformen har upphandlats av Wellsec och ska bidra med information som betyder mycket för kunskapen om hur transport till byggprojekt kan effektiviseras. Data ur systemet visar vilka transporter som sker och hur transportmönstren ser ut, men även hur många transporter som skapas i vissa byggskeden och i olika typer av projekt. Informationen kan användas för att planera byggprojekt bättre och förutspå vilken påverkan de har på miljö, människor och trafik.

Tills kommunens samlastningscentral invigs efter sommaren 2018 kommer omlastningen att ske vid Wiklunds åkeris terminal i Funbo Lövsta. Den kommande anläggningen planeras på en 17000 kvadratmeter stor tomt på Långtradargatan i Boländerna.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Eco-bonus får godkänt av EU

Sex självstyrande Volvo till Norge

Volvos nya koncept testas för första gången kommersiellt.

Ny app tipsar om trygga rastplatser

Med Roadsmart vill Volvia skapa en säkrare miljö för yrkestrafikanter.

Volvo och Scania i patentbråk

Jobb & Karriär
Adnavem satsar på kundupplevelsen

Anställer customer specialist.

Greencarrier i joint venture

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Norges äldsta elektrifierade järnvägssträcka ska åter tas i drift med hjälp av Tyréns.

Arkiv

Cramo förbättrar bygglogistiken

Klädkedja samarbetar med Bring

Lidl driver lastbil på eget avfall

Wallenius fick Hållbarhetspriset

Vid en prisceremoni på onsdagskvällen avslöjade Transportföretagen vem som tog hem den prestigefulla utmärkelsen.

Jobb & Karriär
Ny chef till Dachser i Norge

Kommer direkt från DB Schenker.

Jättetält ska ge plats år SSAB:s lager

Ett av Sveriges största lagertält har rests i Norrköping.

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Reportage
”Vi kan köra precis allt”

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat – en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Reportage
Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Jobb & Karriär
Velove rekryterar för tillväxt

200 procents tillväxt ska bibehållas med ny chef för sales and marketing.

Intervju
”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

Jetpak köper upp belgisk aktör

Uppköpet är en del av bolagets europeiska tillväxtstrategi.

Invigning av batteridrivna färjor över Öresund

Jobb & Karriär
Jonas Tornerefelt får europeisk topptjänst

Ska basa över försäljningen hos Unicarriers.

Speed group tecknar avtal med Ica

Bring köper vätgasbil

Amerikanskt bilmärke bakom Brings nya miljösatsning.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.231