23948sdkhjf

Klart för 74-tonsbilar i sommar

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med regeringens nya beslut ligger vägen öppen för tyngre ekipage i trafiken.

Regeringen har tagit beslut om ändringar i regelverket kring BK4, den nya bärighetsklassen för fordon upp till 74 ton. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4 och tillåta de tyngre ekipagen.

Läs också: Infrastrukturen får eget departement

BK4 trädde i kraft redan 1 juli 2017, men med det nya beslutet kan Trafikverket nu påbörja arbetet med att bestämma vilka vägar som lämpar sig för 74 ton.

– Både jobb och klimat får fördelar av 74 tons lastbilar. Industrins godstransporter kan effektiviseras och då gynnas jobben samtidigt som konkurrenskraften för svenska åkerier stärks, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Under sommaren kommer Trafikverket att upplåta ett begränsat vägnät för BK4. De tio ton tyngre bilarna riskerar att öka slitaget på vägar och broar, vilket gör att Trafikverket vill gå varsamt fram. Så småningom kommer vägnätet att utökas, och målet är att hela BK1-vägnätet ska göras tillgängligt även för de tyngsta lassen.

Trafikverket räknar med att 10 procent av vägnätet och 900 broar behöver förstärkas innan allt är klart. Tanken är att planeringen ska ske i dialog med näringslivet för att ge största möjliga nytta.

Mer om: BK4 | regeringen
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155