23948sdkhjf

Stora vinster med nya kombiterminalen i Göteborgs hamn

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

100 lastbilar om dagen försvinner från centrala staden.

Nu är Arken kombiterminal i Göteborgs hamn invigd. Med hjälp av den nya terminalen ska det bli enklare att byta transportsätt för gods mellan lastbil, tåg – och fartyg.

Men det är inte allt. Även kapaciteten förbättras och luften kommer att bli renare. Detta då 100 färre lastbilar slipper köra igenom centrala Göteborg. På så vis minskar även köer och trängsel.

Läs också: Preem köper ny depå i Göteborg

– Arken kombiterminal är en efterlängtad pusselbit i Göteborgs hamn. Dels av marknaden som har en önskan om att kunna få mer gods hanterat på ett effektivare sätt, och dels av staden som behöver den tidigare terminalytan till stadsutveckling. Därför är vi glada att vi snabbt kunnat svara upp till önskemålen och nu äntligen ha en konkret lösning på plats för att flytta gods från väg till järnväg och sjö, säger Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs hamn, i ett pressmeddelande.

Arken drivs av Sandahl goods and parcel. Den är 65 000 kvadratmeter stor och kapaciteten har ökat från fem till sju hanterade tåg per dygn. På ett årsbasis räknar man med att 100 000 trailar byter transportslag i terminalen.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Arkiv

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Bakslag för DSV:s Panalpinaköp

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118