23948sdkhjf

7 av 10 handlar från andra länder

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Européer som handlar på nätet letar gärna utanför hemmarknaden när de beställer varor online, och mobilen blir allt viktigare.

Det visar undersökningen 2017 UPS Europe Pulse of the Online Shopper som genomförts av UPS. Den baseras på en comScore-undersökning från 2017 av drygt 6 400 nätshoppare i Frankrike, Tyskland, Italien, Polen, Spanien och Storbritannien.

Läs också: Axfood bygger nytt superlager

Anledningen till att sju av tio online-shoppare vänder sig utomlands är främst att de hittar bättre priser där (40 procent) eller att de letar efter ett specifikt varumärke eller en produkt som bara finns utomlands (39 respektive 33 procent).

Internet har gjort shopping verkligt globalt, vilket gör det möjligt för återförsäljare att marknadsföra och sälja sina produkter till kunder över hela världen. Vår undersökning visar att nästan tre fjärdedelar av européer som handlar på nätet handlar utanför landets gränser, så möjligheten är stor för både små och stora återförsäljare som vill få sin verksamhet att växa, säger Lotta Söderström, nordisk marknadschef för UPS.

Studien visar att hela 96 procent av alla köp genomfördes på onlinevaruhus, där man handlar från tredjepartssäljare. Anledningen att detta föredrogs före återförsäljare var bättre priser (67 procent) samt ett bredare utbud (43 procent).

Drygt hälften anser att det vid e-handel är viktigt hur många leveransalternativ som det finns att välja mellan och 75 procent anser att det är viktigt med fri retur. 63 procent är intresserade av möjligheten att skicka leveransen till en alternativ plats med längre öppettider, om kostnaden är lägre än för att leverera till hemmet.

Detta överväger man vid e-handel utomlands ifrån:

75 procent – Betalningssäkerheten

Läs också: Postnord + Wish = sant

72 procent – Orderns totala kostnad när även tullar och avgifter räknas med

63 procent – Returregler

63 procent – Pris i lokal valuta

62 procent – Tid för leveransen

Läs också: Amazon till Sverige – kan etablera lager

De lärdomar som återförsäljare kan ta med sig från rapporten är bland annat att de måste ha ett personligt och brett utbud för att kunna attrahera kunderna till sig. De måste även jobba hårt med mobilanpassning. 43 procent av mobilanvändarna i studien använde nämligen sin telefon till att genomföra köpen samt för att hitta information kring bland annat butiker, varor eller leveransen.

26 procent av de som använde sig av mobilen när de handlade räknar med att göra det ännu mer i framtiden. 

Hoppet är dock inte ute för fysiska butiker. 84 procent av e-handlarna i studien sade att de fortfarande anser att fysiska butiker är viktiga när de köper varor, till stor del på grund av möjligheten att då känna på produkterna och även då man man behövde köpa något snabbt.

Mer om:e-handel |UPS
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Går från SJ till Tågoperatörerna

Ska jobba med påverkan i Sverige och på EU-nivå.

Myloc skriver avtal med Helsingborgs hamn

Samarbete ger effektivare ballasttransporter

Intervju
Vinnaren av Postnords pris: ”Vi fick bort 82 procent av alla byggtransporter”

Transportnet fick en pratstund med Jan Elgstrand, vd för Servistik group, som blev vinnare av Postnord logistics award 2018.

Här är den svenska utmanaren för lätta, eldrivna lastbilar

Bygglogistiker tog hem Postnords stora logistikpris 

Specialpris delades också ut till sjukvårdslogistik på Karolinska. 

Nyhetsbrev

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Arkiv

Snart dags igen för ledande mässan i logistikbranschen

Hela värdekedjan för transport och logistik representerad på Messe München i juni.

Sjöfarten överlämnade sin klimatplan

Intervju
Så kan Sverige lära sig av Kinas hållbara transporter

På flera punkter inom hållbara transporter ligger vi långt efter Kina. Det slår Mattias Goldmann och hans medförfattare fast i en rapport.

Jobb & Karriär
Ny produktionschef i Norrköpings hamn

Har en bakgrund inom DHL och Alltransport.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Pilotprojektet i Göteborg expanderar och permanentas.

1

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Tillsammans med CMA CGM testar man att köra containerfartyg på hållbart bränsle.

Tillväxt och expansion för TIP Trailer under 2018

Jobb & Karriär
Svenskt flygs ordförande avgår

Hänvisar till nya uppdrag i sitt arbete som kommunalråd.

Flera rekord i Scanias bokslut för 2018

Ökad omsättning och jättevinst, trots kostnader för att anpassa produktionen efter nya lastbilsprogrammet.

Mercedes eldrivna transportbil är här

Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

Jobb & Karriär
NREP tillsätter ny Sverigechef

Bolaget bakom Logicenters ökar investeringstakten.

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Första spadtaget för Brings nya terminal

Intervju
”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

Transportstyrelsen ger klartecken för Schenker och Enrides självkörande T-pod i Jönköping.

2

Märsta förenade ska kontrollera de egna förarna

Inleder nytt arbete för trafiksäkerhet.

Jobb & Karriär
Logicenters rekryterar för expansion

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Dålig lönsamhet för tågtransporter

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Här är Semax nya ägare

DSV slog vinstrekord

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Se alla Företagens egna nyheter

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.125