7 av 10 handlar från andra länder

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Européer som handlar på nätet letar gärna utanför hemmarknaden när de beställer varor online, och mobilen blir allt viktigare.

Det visar undersökningen 2017 UPS Europe Pulse of the Online Shopper som genomförts av UPS. Den baseras på en comScore-undersökning från 2017 av drygt 6 400 nätshoppare i Frankrike, Tyskland, Italien, Polen, Spanien och Storbritannien.

Läs också: UPS ser genombrott för eldrift

Anledningen till att sju av tio online-shoppare vänder sig utomlands är främst att de hittar bättre priser där (40 procent) eller att de letar efter ett specifikt varumärke eller en produkt som bara finns utomlands (39 respektive 33 procent).

Internet har gjort shopping verkligt globalt, vilket gör det möjligt för återförsäljare att marknadsföra och sälja sina produkter till kunder över hela världen. Vår undersökning visar att nästan tre fjärdedelar av européer som handlar på nätet handlar utanför landets gränser, så möjligheten är stor för både små och stora återförsäljare som vill få sin verksamhet att växa, säger Lotta Söderström, nordisk marknadschef för UPS.

Studien visar att hela 96 procent av alla köp genomfördes på onlinevaruhus, där man handlar från tredjepartssäljare. Anledningen att detta föredrogs före återförsäljare var bättre priser (67 procent) samt ett bredare utbud (43 procent).

Drygt hälften anser att det vid e-handel är viktigt hur många leveransalternativ som det finns att välja mellan och 75 procent anser att det är viktigt med fri retur. 63 procent är intresserade av möjligheten att skicka leveransen till en alternativ plats med längre öppettider, om kostnaden är lägre än för att leverera till hemmet.

Detta överväger man vid e-handel utomlands ifrån:

75 procent – Betalningssäkerheten

Läs också: Amazon till Sverige – kan etablera lager

72 procent – Orderns totala kostnad när även tullar och avgifter räknas med

63 procent – Returregler

63 procent – Pris i lokal valuta

62 procent – Tid för leveransen

Läs också: Alibaba slutar leverera till Sverige

De lärdomar som återförsäljare kan ta med sig från rapporten är bland annat att de måste ha ett personligt och brett utbud för att kunna attrahera kunderna till sig. De måste även jobba hårt med mobilanpassning. 43 procent av mobilanvändarna i studien använde nämligen sin telefon till att genomföra köpen samt för att hitta information kring bland annat butiker, varor eller leveransen.

26 procent av de som använde sig av mobilen när de handlade räknar med att göra det ännu mer i framtiden. 

Hoppet är dock inte ute för fysiska butiker. 84 procent av e-handlarna i studien sade att de fortfarande anser att fysiska butiker är viktiga när de köper varor, till stor del på grund av möjligheten att då känna på produkterna och även då man man behövde köpa något snabbt.

Mer om:e-handel |UPS


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Näringslivets transportråd har hållit årsstämma

Henrik Ekelund är ny i styrelsen.

Uddevalla hamn väljer Melicon

Storförlust för Postnord

Både omsättningen och resultatet minskar på Postnord, som får skicka tillbaka 400 000 postförsändelser efter införandet av det nya systemet för Kinapaketen.

Jobb & Karriär
MTD byter vd

Elmia satsar stort på ny transportmässa

Nästa höst blir det premiär för Elmias nya transportmässa – Elmia Nordic transport infrastructure.

Ny terminal i Torsvik för Freja

Nyhetsbrev

1

Volvo och Amazon erbjuder USA leverans direkt till bilen

Volvo Cars startar samarbete med Amazon i USA för att kunna leverera paket direkt till bilen, utan att kunden är på plats.

Arkiv

Volvo flyttar in hos Corem i Lammhult

Jobb & Karriär
Ny vd för Oxelösunds hamn

Douglas Heilborn tar över efter Erik Zetterlund.

Ikea storsatsar på e-handel i Malmö

Ikea får markanvisning på tomt nära hamn för kundnära distribution i södra Sverige.

Castellum hyr ut till Postnord

Jobb & Karriär
Johan Ignell till Scandinavian shipping

Ska utveckla tågprodukt mellan Kina och Sverige.

De vann Forklift truck of the year award

Årets Ifoy blev det tuffaste någonsin enligt juryn. Vi presenterar alla sex vinnare i de fem kategorierna.

Åkeriföretagen väcker liv i sitt pris

Trafikverket sjösätter laddhybridfärja

Jobb & Karriär
Speed group har fått ny CFO

Biltema utökar sina tågtransporter

I fjol startade Biltemas tågtrafik till Norge på prov. Nu utökar man antalet tågavgångar.

Castellum erbjuder nästa generations förvaring

Med Beambox erbjuder Castellum en förvaringslösning för konsumenter, med hämtning och lämning vid dörren.

Nu är Kiviks lager i Kristianstad klart

Toyotas fabrik i Mjölby går över till flytande biogas

Ersätter den fossila gasolen och skriver tioårigt avtal med Svensk biogas i Linköping om gasleveranser.

Jobb & Karriär
Best startar förarutbildning

Northern offshore expanderar till Tyskland

Nu öppnar man kontor i Hamburg.

Reportage
Liten lastare löser logistiken

Smidiga maskiner, specialanpassade med skevning, kamerafästen och avgasrening, är ett måste när Umekan sköter logistiken på ett miljardprojekt mitt i stan.

Jobb & Karriär
Peter Fahlén blir flygplatschef

Blir ny flygplatschef för Åre Östersund airport.

Luleå hamn får klartecken från domstolen

Sex nya Transmontana för Green cargo

Corem köper lager i Malmö

DHL i partnerskap med SOS Barnbyar

Ecotrans i konkurs

Svenskt tenn flyttar in hos Castellum

Ramboll köper tysk sjukhuslogistiker

Tallink ökar frakten i första kvarten

UPS ser genombrott för eldrift

Scania vann Green truck award

Widrikssons expanderar för Ikealeveranser

EU ger klartecken till IBM och Maersk

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144