7 av 10 handlar från andra länder

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Européer som handlar på nätet letar gärna utanför hemmarknaden när de beställer varor online, och mobilen blir allt viktigare.

Det visar undersökningen 2017 UPS Europe Pulse of the Online Shopper som genomförts av UPS. Den baseras på en comScore-undersökning från 2017 av drygt 6 400 nätshoppare i Frankrike, Tyskland, Italien, Polen, Spanien och Storbritannien.

Läs också: Postnord + Wish = sant

Anledningen till att sju av tio online-shoppare vänder sig utomlands är främst att de hittar bättre priser där (40 procent) eller att de letar efter ett specifikt varumärke eller en produkt som bara finns utomlands (39 respektive 33 procent).

Internet har gjort shopping verkligt globalt, vilket gör det möjligt för återförsäljare att marknadsföra och sälja sina produkter till kunder över hela världen. Vår undersökning visar att nästan tre fjärdedelar av européer som handlar på nätet handlar utanför landets gränser, så möjligheten är stor för både små och stora återförsäljare som vill få sin verksamhet att växa, säger Lotta Söderström, nordisk marknadschef för UPS.

Studien visar att hela 96 procent av alla köp genomfördes på onlinevaruhus, där man handlar från tredjepartssäljare. Anledningen att detta föredrogs före återförsäljare var bättre priser (67 procent) samt ett bredare utbud (43 procent).

Drygt hälften anser att det vid e-handel är viktigt hur många leveransalternativ som det finns att välja mellan och 75 procent anser att det är viktigt med fri retur. 63 procent är intresserade av möjligheten att skicka leveransen till en alternativ plats med längre öppettider, om kostnaden är lägre än för att leverera till hemmet.

Detta överväger man vid e-handel utomlands ifrån:

75 procent – Betalningssäkerheten

Läs också: UPS ser genombrott för eldrift

72 procent – Orderns totala kostnad när även tullar och avgifter räknas med

63 procent – Returregler

63 procent – Pris i lokal valuta

62 procent – Tid för leveransen

Läs också: Amazon till Sverige – kan etablera lager

De lärdomar som återförsäljare kan ta med sig från rapporten är bland annat att de måste ha ett personligt och brett utbud för att kunna attrahera kunderna till sig. De måste även jobba hårt med mobilanpassning. 43 procent av mobilanvändarna i studien använde nämligen sin telefon till att genomföra köpen samt för att hitta information kring bland annat butiker, varor eller leveransen.

26 procent av de som använde sig av mobilen när de handlade räknar med att göra det ännu mer i framtiden. 

Hoppet är dock inte ute för fysiska butiker. 84 procent av e-handlarna i studien sade att de fortfarande anser att fysiska butiker är viktiga när de köper varor, till stor del på grund av möjligheten att då känna på produkterna och även då man man behövde köpa något snabbt.

Mer om:e-handel |UPS


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

De driver logistikbemanning för nyanlända

Jobb & Karriär
Kenny tar över Kerry

Kerry logistics får ny Sverige-vd.

Axfood börjar köra på flytande gas

Med fyra bilar från Volvo och en från Scania är Axfood först med att testa flytande gas som bränsle inom dagligvaruhandeln.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

AI-assisterade fartyg för Stena

Freja i turkiskt partnerskap

Nyhetsbrev

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Arkiv

Jobb & Karriär
Alexander Söderberg ska leda Consafe

Han ska ta lagerstyrningen mot framtidens teknik.

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Best firar sitt första år i Danmark

Kan bli tal om förvärv för att expandera verksamheten.

Venue retail väljer Aditro

“Volvo Vera är vårt sätt att ta oss in i framtiden”

Volvo utvecklar elektrisk, självkörande lastbil. 

Jobb & Karriär
Onepartnergroup förstärker ledningen

Ny tjänst ska stärka bolagets lokala närvaro ytterligare.

Husbyggaren som väljer sjövägen

Lindbäcks valde platsen för sin nya anläggning med omsorg. Det skulle vara nära till Piteå hamn.

Jobb & Karriär
MTD får ny ordförande

Johan Lundin tar över klubban efter Jan Persson.

Branschen tror på ökad sysselsättning

Lyko bygger nytt centrallager

Logistic contractor ska bygga åt Lyko som satsar på högautomatisering.

MAN testkör eldriven TGM

Nio företag ska köra MAN:s nya ellastbil i skarpt läge.

Jobb & Karriär
Här är Airmees jättevärvning från Postnord

Tillväxtbolaget stärker upp med tung erfarenhet från Postnord och DHL.

Catena köper mark i Stockholm syd

Nu är vätgastågen verklighet

Alstoms vätgaståg blev världens första att tas i passagerartrafik.

Jobb & Karriär
Ny tjänst som marknadsansvarig på Intereast

Han ska spetsa marknadsföringen på nya marknader.

Swedol samlar logistiken

Koncernen stänger sitt logistikcenter i Göteborg. 

Jobb & Karriär
Han ska sälja flyg- och sjöfrakt 

Martin Nilsson är ny chef hos Postnord.

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Klart med Postnords nya ordförande

LGT ska köra Actonas möbler

TIP Trailer services får nya ägare

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Corem expanderar i Göteborg

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157