23948sdkhjf

Kinesiska pengar kan finansiera höghastighetsbana mellan Sverige och Norge

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Landet i öst säger sig vilja bidra med kompetens, arbetskraft och ekonomiska muskler.

En höghastighetsbana mellan Stockholm och Oslo, finansierad av kinesiska pengar, är på tapeten. Sveriges Radio P4 Värmland skriver att en kinesisk delegation nyligen var i Oslo för att diskutera projektet.

En höghastighetsbana skulle vara ett mer miljövänligt alternativ till flyget och kapa restiden mellan de två nordiska huvudstäderna från fem timmar till under tre timmar. Bakom idén står regioner på båda sidor av gränsen mellan Sverige och Norge.

– Vi diskuterade hur Kina kan bistå, eventuellt, med finansiering och med utbyggnadskapacitet och kompetens, säger Alf S. Johansen på Grensekomiteen Värmland-Østfold, till Sveriges Radio P4 Värmland.

Läs också: Trafikverket: Höghastighetsbanor är inte samhällsekonomiskt lönsamt

En höghastighetsbana är dock inte det enda projektet som man kollar på. Ett andra alternativ, där man bygger om befintlig bana, finns också. Sistnämnda skulle bli billigast (över 50 miljarder kronor) medan en helt ny höghastighetsbana skulle bli betydligt dyrare – runt 170 miljarder. Dock är det den nya banan som lockat kinesiskt intresse och i intervjun med P4 Värmland säger Alf S. Johansen att det skulle bli lönsamt och att pengarna skulle tjänas in ”efter några år”.

Kineserna är också positiva. I januari fick Oslo besök av en näringslivsdelegation från landet och Huang Xin, från
Promoting International Economic & Technical Cooperation, sa alldeles nyligen till norska tidningen Dagsavisen att man ”gärna vill samarbete med Norge och Sverige med projektet”. Vidare sa han att de kan erbjuda ”arbetskraft, kompetens och finansiering”.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Norges äldsta elektrifierade järnvägssträcka ska åter tas i drift med hjälp av Tyréns.

Cramo förbättrar logistiken

Klädkedja samarbetar med Bring

Lidl driver lastbil på eget avfall

Wallenius fick Hållbarhetspriset

Vid en prisceremoni på onsdagskvällen avslöjade Transportföretagen vem som tog hem den prestigefulla utmärkelsen.

Jobb & Karriär
Ny chef till Dachser i Norge

Kommer direkt från DB Schenker.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Jättetält ska ge plats år SSAB:s lager

Ett av Sveriges största lagertält har rests i Norrköping.

Arkiv

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Reportage
”Vi kan köra precis allt”

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat – en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Reportage
Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Jobb & Karriär
Velove rekryterar för tillväxt

200 procents tillväxt ska bibehållas med ny chef för sales and marketing.

Intervju
”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

Jetpak köper upp belgisk aktör

Uppköpet är en del av bolagets europeiska tillväxtstrategi.

Invigning av batteridrivna färjor över Öresund

Jobb & Karriär
Jonas Tornerefelt får europeisk topptjänst

Ska basa över försäljningen hos Unicarriers.

Speed group tecknar avtal med Ica

Bring köper vätgasbil

Amerikanskt bilmärke bakom Brings nya miljösatsning.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

”Den mest effektiva logistikanläggningen i Norden”

Nowaste bygger för omnikanal och e-handel. 

Jobb & Karriär
DHL-vd till Green cargo 

Efter åtta år som vd för DHL Express ska han nu lyfta tågbolaget.

Intervju
”Nu är tiden mogen för en expansion”

Med Göteborg som nästa etablering siktar Movebybike på att inta Norden.

Så vill Still och Jobsafe revolutionera truckutbildningen

Webbverktyg och praktikprov ute på arbetsplatserna ska göra det enklare och effektivare för både truckförare och arbetsgivare.

Nu går Einride in i skarpt läge

Schenker och Einride startar installationen av T-poden – ska köras i Jönköping.

Postnords jury är redo för din nominering

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.189