23948sdkhjf

Rekordår för Stockholms hamnar

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Stockholms expansion syns tydligt i godsvolymerna som går genom Stockholms hamnar. 2017 blev ett rekordår.

Stockholm expanderar och högkonjunkturen syns också i Stockholms hamnar som visar toppsiffror för 2017. Totalt hanterades 9,6 miljoner ton i Stockholms hamnar under förra året vilket är rekordhögt och en ökning med sju procent jämfört med 2016.

– De stora godssegmenten roro och container uppnår rekordnivåer för 2017 vilket verkligen visar att Stockholmsregionen kokar, säger Johan Castwall, vd för Stockholms hamnar, i ett pressmeddelande.

Även den finska ekonomin är stark och det medför att allt mer gods transporteras mellan Sverige och Finland. Godset ökar också till och från Baltikum och Polen. Totalt hanterades rekordantalet 6 850 000 ton roro-gods i hamnarna under 2017.

Containerflödena mellan Sverige och andra kontinenter som framförallt Asien ökar också. Antalet containrar i Stockholms hamnar ökade med elva procent jämfört med året innan och nådde rekordsiffran 60 000 TEU, motsvarande antalet 20-fotscontainrar.

– Det är härligt att se mer gods transporteras den mest hållbara vägen, sjövägen direkt till och från den växande Stockholmsregionen. Det är extra kul med stadigt ökande godsmängder när vi närmar oss invigning av den nya godshamnen Stockholm Norvik hamn år 2020, säger Stefan Hansson, styrelseordförande för Stockholms hamn.

Stockholms hamnar har genomfört stora hamninvesteringar i Kapellskärs hamn och Värtahamnen och bygger nu Stockholm Norvik hamn som beräknas att öppna i maj 2020. Den nya stora godshamnen kommer att kunna ta emot större roro- och containerfartyg och ska trygga ytterligare ökningar för Stockholmsregionens varuförsörjning.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Jobb & Karriär
Första kullen tullspecialister går ut

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Nyhetsbrev

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Arkiv

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Rekordår för lastbilsförsäljningen

2018 blev ett rekordår för försäljningen av både lätta och tunga lastbilar i Sverige, enligt färsk statistik från Bil Sweden.

Ny logistikpark ska bli störst i norra Stockholm 

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

Bra år för Volvo Lastvagnar

Företaget ökar sin marknadsandel när det gäller tunga lastbilar.

Världens största reachstacker till dansk hamn

Ett danskt bolag har skapat ett monster som lyfter 152 ton. Den blir nu ett flexibelt alternativ till kranarna i hamnen.

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146