23948sdkhjf

Scania skeptiska till Tesla

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

”Jättebra för att transportera chipspåsar”.

Teslas långkörande ellastbil Semi har uppmärksammats av många sedan den annonserades för några veckor sedan. Många har varit positiva till den nya lastbilen men kritiska röster har också hörts och konkurrenten Scania är skeptiska till om den nya lastbilen kommer att hålla vad den lovar, det skriver Ny Teknik.

Läs också: Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

– Den kommer bli jättebra för att transportera påsar med potatischips, säger Nils-Gunnar Vågstedt, chefsingenjör inom elektromobilitet på Scania till Ny Teknik.

Enligt Nils-Gunnar Vågstedt är det redan idag möjligt att tillverka en batteridriven lastbil med tillräcklig räckvidd för fjärrdrift redan i dag men att det finns flera orsaker till varför det inte skulle vara praktiskt.

Enligt honom skulle det krävasallt för stora batteripack som både inkräktar på fordonets lastutrymme och vikt.

– Här talar vi om en på gränsen till omöjlig kombination. Jag vill inte säga omöjlig över tid – vi kommer se batterier som är mer energirika och som väger mindre, men tidsaxeln ligger en bra bit in i framtiden, säger Nils-Gunnar Vågstedt.

Men det kan finnas vissa skillnader mellan Europa och USA som skulle göra att det som är möjligt i USA inte är möjligt här. I USA räknas nämligen ekipagets längd från hyttens slut medan i Europa räknas hela bilens längd som ett, vilket gör att de amerikanska bilarna har mer utrymme för batterier. Det skulle i så fall kunna utgöra en utmaning för Tesla att lansera sin bilar på den europeiska marknaden.

Mer om: Scania | Tesla
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Svenskt flygs ordförande avgår

Hänvisar till nya uppdrag i sitt arbete som kommunalråd.

Flera rekord i Scanias bokslut för 2018

Ökad omsättning och jättevinst, trots kostnader för att anpassa produktionen efter nya lastbilsprogrammet.

Mercedes eldrivna transportbil är här

Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

Snart dags igen för ledande mässan i logistikbranschen

Hela värdekedjan för transport och logistik representerad på Messe München i juni.

Jobb & Karriär
NREP tillsätter ny Sverigechef

Bolaget bakom Logicenters ökar investeringstakten.

Nyhetsbrev

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Arkiv

Första spadtaget för Brings nya terminal

Intervju
”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

Transportstyrelsen ger klartecken för Schenker och Enrides självkörande T-pod i Jönköping.

2

Märsta förenade ska kontrollera de egna förarna

Inleder nytt arbete för trafiksäkerhet.

Jobb & Karriär
Logicenters rekryterar för expansion

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Swisslog får uppdraget att bygga automatiserad lösning för ett höglager.

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Jobb & Karriär
Tar över på Transportrådets kansli

Guy Ehrling lämnar som kanslichef efter tolv år på posten.

Hargs hamn fördubblar kapaciteten

I höst startar muddringen av farleden, samtidigt som Lantmännen bygger ut sin terminal. 

Reportage
De löser bilverkstädernas logistik

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Linde utvecklar logistiktåget

1

Jobb & Karriär
Lämnar SJ för Green cargo

Hållbarhetschef återvänder till Green cargo efter tio år.

Dålig lönsamhet för tågtransporter

Elektriska Maxus EV80 kommer som leasingbil till Sverige 

Jobb & Karriär
Catena inrättar ny tjänst som hållbarhetsansvarig

Får en koncerngemensam funktion.

Här placerar Axfood sitt miljardlager

Axfood centraliserar sin logistik med ett automatiserat jättelager för två miljarder kronor. Nu avslöjar man var det ska ligga och vem som fått kontrakt på utvecklingen.

Movebybike tar över franchiseverksamhet

Stockholms cykelåkeri blir en del av Movebybike. Nu inleder man expansionen i Norden.

Brothers och Polarn o Pyret flyttar lagret från Borås

RNB Retail and brands väljer Nowaste logistics som partner för sitt nya högautomatiserade lager.

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Här är Semax nya ägare

DSV slog vinstrekord

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Se alla Företagens egna nyheter

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.125