23948sdkhjf

Svaveldirektivet framgångsrikt

De positiva effekterna infriades – de negativa uteblev.

Enligt en utvärdering av det svaveldirektiv som infördes 2015 om en minskning av svavel i fartygsbränsle från 1 procent till 0,1 procent som utförts av myndigheten Trafikanalys har de uppsatta miljömålen uppnåtts, samtidigt som de befarat negativa ekonomiska konsekvenserna uteblev.

Luftkvaliteten har påtagligt förbättrats i kustnära miljöer i både Nordeuropa och Nordamerika.

Uppmätta lufthalter av svaveldioxid i regionala bakgrundsmiljöer har i flera fall halverats. Lufthalter av sulfat och PM2.5 har sjunkit i storleksordningen tiotals procent.

Kostnaderna för Sverige uppskattas till 1,4–1,8 miljarder kronor 2015, varav 200–600 miljoner kronor avser kostnadsökningar för skogs- och metallindustrin.

Det kraftiga prisfallet på råolja och fartygsbränslen 2014–2016 innebar lägre kostnader än befarat. Chockeffekter uteblev.

Sjöfarten valde som regel det enklaste sättet att möta de nya kraven, ett skifte från restolja till destillatolja.

Inga regionala effekter på sjötransporter har identifieras, varken överflyttning till andra trafikslag, ändrade fartygshastigheter eller rutter. Statistik om företagens ekonomi visar inte heller på några effekter på lönsamhets- och marknadsutvecklingen för Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094