Flygskatt hjälper inte klimatet

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Transportföretagen är kritiska till att regeringen väljer att gå vidare med förslaget om att införa en nationell flygskatt.

­–Klimatutmaningen är global. Detta gäller särskilt för flyget. Istället för nationella särlösningar krävs internationella lösningar. Inom EU och FN pågår arbete med att minska flygets klimatpåverkan, bl.a. genom att skapa rakare flygvägar och genom att ta fram gemensamma ramverk för ett hållbart flyg,, säger Mattias Dahl, vd på Transportföretagen i ett pressmeddelande.

Han betonar att flyget spelar en avgörande roll för att knyta ihop landet och öppnar för att hela Sverige kan leva och efterlyser klokt utformade styrmedel som hjälper flyget att snabbt minska sina utsläpp.

– Flyget behöver mer morot och mindre piska. Flyget vill inget hellre än att ställa om till klimatvänligt biobränsle., framhåller han.

På Transportföretagen menar man att den föreslagna flygskatten inte kommer att öka tillgången på konkurrenskraftigt biobränsle. Vidare säger man att flygskatten inte heller underlättar för flyget att investera i de senaste bränsleeffektiva flygplanen.

– Flygskatten är en trubbigt och dåligt förslag som inte kommer att få någon klimatpositiv inverkan, säger Mattias Dahl.  

Läs också: Tiotusentals förare kan saknas 2030

Att regeringen nu vill kompensera flygplatser i Norrland och på Gotland för eventuella ökade driftsunderskott som följer av flygskatten innebär att regeringen erkänner att flygskatten kommer att försämra svensk konkurrenskraft. Transportföretagen välkomnar regeringens nya syn.

– Att flygplatser i Norrland och på Gotland tilldelas medel är i sig välkommet och en del i att påbörja avbetalningen av den svenska infrastrukturskulden. Men att dessa flygplatser får ökade anslag kommer dock inte mildra flygskattens negativa effekter. Det bästa vore om regeringen tog tillbaka förslaget om flygskatt till ritbordet, avslutar Mattias Dahl.

Källa: Transportföretagen


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sveaskog kör tåg från Småland till Medelpad

Han är ny vd för GKN Aerospace Sweden

Volvoveteran på nya tjänsten.

Åhus Lastvagnar invigde nytt

Ris och ros till budgeten

Ny truckstation i Rosersberg

Lastbilshandlaren bygger nytt i Skåne

Stor aktör bygger nya lokaler i Kristianstad.

Trafikverket: satsa på sjöfarten

Arkiv

Green Cargo tränar lokförare i Virtual Reality

Klart att muddra i Skellefteå hamn

Ny järnvägslänk mellan Kina och Tyskland

Maersk i stor omstrukturering

Kiitosimeon rekryterar ny chef

Europris har valt nytt centrallager

Elektriska lastbilar i Tyskland

Farlig last kan få fartyg att förlisa

Reno norden Norge i konkurs

Trafiken ökade - utsläppen minskade

Stendörren fortsätter expandera i Upplands-Bro

Postnord tappar i koncernledningen

Beräknat starkt år för InterEast

Mack lanserar nya lastbilar i USA

Gunde Svan kampanjar för diesel

Skidlegendaren deltar i reklamkampanj för Preem.

Nytt logistikcenter i Torsvik

Regeringen fick förslag om fossilfria transporter

Fossilfritt Sverige överlämnade 10 förslag för att underlätta kommunernas arbete.

EU-ministrar samlas för att prata automatisk körning

Nu kommer de nya DAF-bilarna

M4-gruppens vd slutar

Postnord köper in danska elbilar

DHL säger upp 47 anställda

Helsingborgs hamn ökade volymerna

Ragn-sells vd hoppar av

Elektroskandia invigde nytt logistikcenter

Ny ansvarig för Arla Supply Chain

Flexqube ingår partnerskap för Holland och Belgien

På nytt jobb
Två nya chefer på CMP

Transport lämnar Nordea

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171