23948sdkhjf

DFDS utökar mellan Göteborg och Gent

DFDS upplever nu ett stort tryck på rutten Göteborg – Gent med mer last än någonsin tidigare. Tidigare under maj fraktade rederiet nästan 10 500 löpmeter mer last än vad bolaget fraktade motsvarande vecka förra året.

- Detta innebar att alla däck var fullastade, trots att vi har tre av våra största färjor på den linjen, säger Morgan Olausson, vice president och route director för DFDS avgångar från Göteborg till Belgien och Storbritannien. Vi har därför beslutat att utöka kapaciteten och skapa utrymme för ökande volymer från både nuvarande och framtida kunder.
Detta sker i mitten av augusti när Ark Germania sätts in som DFDS fjärde fartyg på rutten. Ark Germania, som är från 2013, har plats för 190 trailrar och 150 bilar.

Läs också: DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

- Detta ger oss den kapacitet vi behöver och vi ökar samtidigt antalet avgångar per vecka från sex till åtta, säger Morgan Olausson.
Många kunder i olika branscher använder rutten för sina frakter, bland andra företag inom fordonsindustrin som Volvo Cars och AB Volvo AB. Dessutom har DFDS just ingått ett tvåårigt avtal med Scania om utökade frakter av lastbilschassier från Sverige till Belgien och därmed den kontinentala marknaden.
- Scania är ett av Sveriges mest respekterade varumärken inom industritillverkning och företagets nyutvecklade generation lastbilar skapar ett ökat transportbehov, säger Morgan Olausson. Vi ser verkligen fram emot denna uppgift. Vi räknar med att frakta cirka 5 000 Scania-chassier till Belgien under 2017.
Rutten mellan Göteborg och Gent fraktar upp emot två miljoner löpmeter last varje år. Vissa av turerna går via Brevik i Norge.

Läs också: Debut för Volvos självkörande Vera

Indikatorerna är också mycket positiva för resten av Nordsjömarknaden med ökande volymer från Göteborg till Storbritannien, där DFDS också opererar tre stora lastfärjor.
- Det har funnits en viss oro för att den brittiska Brexit-omröstningen skulle få negativa följder, säger Morgan Olausson. Än så länge har vi dock inte sett detta i lastvolymerna. Tvärtom har vi sett en tillväxt sedan omröstningen, inte bara på rutten Göteborg-Immingham, utan även på våra turer från Norge, Danmark, Nederländerna och Belgien.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078