APM Terminals genomför lockout i Göteborg

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Den 19 maj till och med 30 juni 2017 genomför APM Terminals Gothenburg en så kallad spegel- och konsekvenslockout. Detta för att skydda verksamheten mot de senast varslade stridsåtgärder som Svenska Hamnarbetarförbundets avdelning 4 genomfört mot APM Terminals Gothenburg.

Under den pågående lockouten kommer endast begränsad service under dagtid att kunna erbjudas kunderna.
- Vi har gjort allt vi har kunnat för att lösa konflikten med Svenska Hamnarbetarförbundets avdelning 4 parallellt med att vi har försökt upprätthålla våra åtaganden gentemot kunder och ägare, säger Henrik Kristensen, vd i APM Terminals Gothenburg. Den gradvisa försämringen av situationen kan inte fortgå och för att skydda verksamheten vidtar vi nu för första gången denna skyddsåtgärd mot senast lagda stridsåtgärder.
Under det senaste halvåret har APM Terminals Gothenburg ett produktivitetstapp på cirka 20 procent av normal kapacitet. Det motsvarar cirka 2 000 containrar varje vecka. Som en följd av det har företaget tappat stora godsflöden från flera kunder inom svensk import- och exportindustri. Normalt hanterar terminalen upp emot 10 000 containrar per vecka vilket motsvarar cirka 50 procent av Sveriges totala containervolymer.
-I över ett års tid har vi drabbats av ständiga blockader från Svenska Hamnarbetarförbundets avdelning 4 mot att få använda övertid, timanställda utanför dagtid och att nyanställa, säger Henrik Kristensen. Parallellt med detta har vi haft en löpande onormalt hög frånvaro på cirka 25-30 procent varje dag. Det är förstås en ohållbar situation om vi ska kunna driva den verksamhet som våra kunder efterfrågar.
APM Terminals Gothenburg utsågs 2012 av Göteborgs Hamn AB att driva Göteborgs containerhamn just för att det är ett globalt företag med investeringsmöjligheter och kompetens för att utveckla terminalen för Sveriges långsiktiga konkurrenskraft.
- Nu ser vi ingen annan lösning på konflikten än att Svenska Hamnarbetarförbundets avdelning 4 drar tillbaka alla stridsåtgärder och ingår en långsiktig avtalslösning innehållande fredsplikt, säger Henrik Kristensen. Vi ser också att en förändring av gällande lagstiftning krävs, som gör att en arbetsgivare med kollektivavtal inte kan utsättas för blockader och andra konfliktaktioner från ett fackförbund som vägrar teckna branschens kollektivavtal.
Spegel- och konsekvenslockouten träder i kraft den 19 maj klockan 16:00 2017 och varar till och med 30 juni klockan 24:00 2017. Under denna tid kommer kunder att erbjudas begränsad service då terminalen endast håller öppet helgfria vardagar mellan klockan 07:00-16:00 samt ordinarie öppettider under helger.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Gå kostnadsfritt på CeMAT

Industrispåret från Norviks hamn byggs i år

Klart med nya E4 Kongberget–Gnarp

Nu blir sista delen av E4 mellan Stockholm och Sundsvall mötesseparerad.

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

HVO 100 driver upp användningen av biobränslen

Biodrivmedlen ökade med 12 procent under 2017 och det är HVO som fortsätter att dominera marknaden.

Så ska E4 dras genom Örnsköldsvik

Nya E4 genom Örnsköldsvik ska leda trafiken ska bort från stadskärnan, enligt Trafikverkets förslag.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Ny på Dachser

Carl-Johan Westas tar över efter Peter Hut på Dachser i Göteborg.

Arkiv

Långsiktig satsning ger rekord i Norrköping

Högkonjunktur och tillväxt i regionen bidrar till Norrköpings hamns rekordnivåer.

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Australiska pengar kan finansiera Inlandsbanan

Två finansieringslösningar för Inlandsbanan ska presenteras under året.

Klart för 74-tonsbilar i sommar

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Eslöv hett när truckbranschen expanderar

VS Truck köper upp Grönvalls truck och maskin i Eslöv. Nu planerar man för framtiden och fler jobbtillfällen.

Tält i hamnen för mellanlagring av skogsråvara

Helsingborgs hamn upprättar ett 2 000 kvadratmeter stort tält där gods från bland annat Södra, Elof Hansson och Billerud Korsnäs kommer att lagras.

Nytt samarbete ger smidig e-handel

Domen får Transportbranschen att andas ut

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen i en rättegång om kör- och vilotidsreglerna.

Tillväxten fortsätter för Trelleborgs hamn

Trafiken via Trelleborgs hamn slog nya rekord under 2017, lastbilar, trailers och personbilar slog tidigare nivåer och mer än en miljon enheter.

Acrinova köper fastighet i Ängelholm

Vuxenutbildning för lastbilsförare

Enligt TYA kommer det att behövas cirka 50 000 nya lastbilsförare de närmaste tio åren. För att möta behovet satsar nu Skolverket på ett 30-tal kluster med sammanlagt 338 utbildningsplatser spridda över Sverige för vuxenutbildning av lastbilsförare.

Trafikverket öppnar för fyrfilig E4

En upprustning av E4 mellan Söderhamn och Gävle är nödvändigt. Det är dock ingen billig historia.

Starkt år för svenska truckmarknaden

Försäljningen ökade med 26 procent.

Jobb & Karriär
Han blir e-handelschef på DHL Express

Green cargo tuffar på

Det går allt bättre för Green cargo, som ökar omsättningen och förbättrar resultatet för 2017. Men orosmoln finns i Norge.

Åkeri körde på fuldiesel – krävs på miljoner

Förlusttyngt år för Postnord

Jobb & Karriär
Stora projekt för Johan Bill

Bra sommarmöbler till nytt huvudlager

Bring öppnar sin nya terminal

Edmolift generalagent för Movexx

Trafikverket kan få tillbaka ansvaret för järnvägen

Jobb & Karriär
Bergman tar över

Postnord bygger ut lager med Bauhaus

Fler reklamerar paket

Cargo IT lanserar modul för aktiv förädling

De ska leverera biobränsle till norden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.344