23948sdkhjf

Historisk kortege inledde åkeriföretagens hundraårsjubileum

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

På onsdagsmorgonen inleddes hundraårsjubilerande Sveriges Åkeriföretags kongress med en kortege av lastbilar från tidigt 1900-tal till modern tid.

Kortegen startade vid slottet i Halmstad och körde till Hotel Tylösand där kongress och festligheter fortsätter.
Både Mikael Nilsson, ordförande, och Rickard Gegö, vd i Sveriges Åkeriföretag, åkte med i en av lastbilarna i kortegen.
Åkerihistoriska Sällskapet – ÅHS – ansvarade för lastbilskortegen.
- Det finns en tanke bakom varje fordon som är med i kortegen, de är särskilt utvalda för att representera sitt årtionde, säger Kenneth Hedegård från Åkerihistoriska Sällskapet (ÅHS).
Kortegen bestod av tio fordon och inleddes med ett häst- och vagnekipage för att hedra organisationens grundare - Anton W Andersson - som drev ett häståkeri i Halmstad. Bland övriga fordon fanns bland andra en 24-meters långtradare från 1964 i bruksskick och en lastbil som är målad i grönt och orange, färger som lever kvar än idag i Sveriges Åkeriföretags logotype.
Sist i kortegen kom den senaste och modernaste lastbilen från 2017 rulla som representant för den nya tekniken och framtiden. Det finns en tydlig koppling mellan varje årtiondes lastbil och utvecklingen av det svenska samhället.
- Sveriges åkare har spelat en viktig roll i utvecklingen av det svenska samhället, till exempel under byggboomen på 1960-talet då lastbilar användes för att transportera cement till miljonprogramsbyggen, säger Kenneth Hedegård.
När kortegen anlände till Hotel Tylösand parkerades lastbilarna för att beskådas och för att rama in hundraårsjubiléet.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169