23948sdkhjf

HH Ferries konverterar fartyg till batteridrift

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

HH Ferries Group har skickat fartyget Tycho Brahe till varv för övergång till batteridrift.

Färjan Tycho Brahe är inne på varvet i Landskrona för den sista ombyggnaden och det innebär att i slutet av juni kommer färjan segla sträckan Helsingborg och Helsingör på full batteridrift.
Tycho Brahe togs ur drift den 18 april och kommer att vara i trafik på full batteridrift innan sommarsäsongen börjar. Planen är att Aurora åker in till varvet för den sista ombyggnaden när sommarsäsongen är slut. Mercandia VIII kommer att ersätta Tycho Brahe och Aurora när de är inne på varvet.
- För att kunna ha avgångar var femtonde minut under större delen av dygnet, sätter vi in Mercandia VIII på sträckan Helsingborg och Helsingör när först Tycho Brahe och sedan Aurora är inne på varvet, säger Henrik Rørbæk, CEO i HH Ferries Group.
Det innebär att det fortfarande kommer att finnas fyra färjor på sträckan Helsingborg och Helsingör så kunderna kommer inte att märka någon skillnad på våra avgångar.
Tycho Brahe är tillbaka i normal drift den 23 maj och därefter kommer vi genomföra noggranna tester innan färjan körs på full batteridrift.
- Omvandlingen till batteridrift går nu in i en avgörande fas och vi ser fram emot att bli det första rederiet i världen som inför batteridrift på så intensiv trafik, säger Henrik Rørbæk. De minskade utsläppen till följd av omvandlingen kommer att påverka miljön positivt i hela Öresundsregionen.
Detta är en del av HH Ferries Groups strategi att satsa på åtgärder som förbättrar miljön. Färjorna mellan Helsingborg och Helsingör har sedan 2007 uppfyllt utsläppskraven som infördes 1 januari 2015. Med installationen av batterierna minskar färjornas totala utsläpp av koldioxid, kväveoxid, svaveloxid och partiklar med mer än 50 procent.
Ombyggnaden av de två färjorna är den största enskilda investeringen i företagets historia och beräknas uppgå till nästan 300 miljoner kronor. INEA, EU:s verkställande organ för innovation och nätverk, har valt att stödja projektet med ca 120 miljoner kronor.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.117