23948sdkhjf

APM Terminals öppnar omlastningsterminal i Göteborg

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Den 1 maj inviger APM Terminals Gothenburg sin nya omlastningsterminal i Göteborg. Här ska bulkgods som fraktas med järnväg eller lastbil lätt kunna lastas om till containrar för vidare transport med fartyg. Därmed räknar APM Terminals Gothenburg med att stärka sin ställning som ledande hamn i Skandinavien.

Den nya omlastningsterminalen är en del i APM Terminals Gothenburgs nya investeringsplan på 250 miljoner kronor. Framför allt är den tänkt att attrahera skogs- och stålindustrin, som idag transporterar stora delar av sina volymer med lastbil eller järnväg och som söker snabbare transportsätt i sin försörjningskedja.
- Eftersom vi är den hamn i Sverige som har flest fartygslinjer till stora delar av världen och dessutom direktlinjer till både Asien och USA, räknar vi med att terminalen är intressant för flera nya kunder som snabbt vill få ut sitt gods sjövägen, säger Morten Brühl, kommersiell chef i APM Terminals Gothenburg.
Den nya omlastningsterminalen är ett samarbete mellan APM Terminals Gothenburg, som står för investeringen, och gods- och omlastningsföretaget Mimab, som kommer att hantera omlastningen.
- Vi har funnits som stuffterminal på APM Terminals område sedan 2014 och ännu längre i hamnen, säger Michael Bergman, vd i Mimab. Nu växlar vi upp och utökar våra tjänster mot skogsindustrin och svensk tillverkningsindustri.
Tomma containrar kommer att beställas via rederierna och stå beredda i APM Terminals Gothenburgs tompark. När gods kommer med lastbil eller järnväg, körs det hela vägen in till den nya omlastningsterminalen. Där placeras en gummimatta under godset, som sedan skjuts in i en container. Allt går på mindre än en minut. Därefter körs de fyllda containrarna direkt ner på terminalen.
Genom den nya tjänsten hoppas man bli ett attraktivt alternativ för stora branscher som till exempel stål- och skogsindustrin.
- De årliga exportvolymerna av bara sågat virke ligger på cirka 13 miljoner kubikmeter, vilket skulle motsvarar 280 000 containrar om allt skulle gå med fartyg, säger Morten Brühl. Det ska jämföras med att vi hanterar totalt ungefär 780 000 containrar på ett år.
Den nya omlastningsterminalen är öppen för allt bulkgods och kan flyttas över till containrar.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.451