23948sdkhjf

Utökad godstågtrafik mellan Helsingborg och Hallsberg

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

När rederiet MacAndrews inkluderade frakt med eget tåg i sitt erbjudande i Helsingborgs Hamn blev de en föregångare i branschen. Nu utökas trafiken med ytterligare en tågavgång mellan Helsingborg och Hallsberg. På måndagen anlände McAndrews fartyg till Helsingborg med bland annat tacoprodukter från Spanien som ska vidare med tåg till Oslo. Från Oslo går tåget vidare mot Hallsberg och sedan tillbaka till Helsingborg.

Det framgår av pressinformation från Helsingborgs Hamn.
Genom servicen kopplas den svenska marknaden ihop med Norge, England, Polen och Spanien. Trafiken mellan Helsingborg, Oslo och Hallsberg omfattar ett tågset i veckan. Den extrainsatta turen till Hallsberg kommer köras inom den veckovisa trafiken vilket gör att tågets kapacitet utnyttjas på ett ännu bättre sätt. Anledningen till den extra körningen beror på ökade volymer från Hallsberg, som ska vidaretransporteras via fartyg till England.
- Tågsatsningen från Helsingborg har varit en lyckad service från början och det känns kul att nu kunna utveckla den, säger Jan Stråe, General Manager Scandinavia i MacAndrews. Att göra ytterligare en körning till Hallsberg fanns i åtanke redan när den första tågpendeln startade och nu var marknaden redo för nästa steg.
Green Cargo tillhandahåller tågen för trafiken på den svensk-norska järnvägssträckan. Och eftersom tåget återlastas blir upplägget kostnadseffektivt jämfört med som samma sträcka skulle köras med lastbil. Helsingborgs Hamn ser gärna att fler aktörer ser över sina möjligheter att transportera gods med tåg. Idag går omkring 25 procent av godset till och från Helsingborgs Hamn på tåg och cirka 75 procent på lastbil.
- För Helsingborgs Hamns del innebär affären en extra tågpendel från kombiterminalen och ökade volymer på både tåg och båt, säger Nicklas Romell, Chief Commercial Officer i Helsingborgs Hamn. Den totala järnvägskapaciteten i hamnen ligger på ca 120 000 enheter per år. Vi främjar gärna ett grönare alternativ när det finns möjlighet men mottar gods lika effektivt oavsett om det transporteras med tåg eller lastbil. Vår kombiterminal har stora resurser med dagliga tågpendlar till alla Sveriges knutpunkter.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.111