23948sdkhjf

Deutsche Bahn går som tåget - förutom godstågen

DB Schenkers ägare - Deutsche Bahn-koncernen - redovisar ett resultat före avskrivningar och skatt (EBIT) för 2016 på motsvarande cirka 19,5 miljarder kronor (1,95 miljarder euro), vilket är en förbättring med 10,6 procent jämfört med 2015.
Det framgår av Deutsche Bahns årsrapport som nu har presenterats.
- När det gäller EBIT-resultatet har vi överträffat våra mål med en ökning på mer än tio procent, säger Richard Lutz, nytillträdd koncernchef i Deutsche Bahn. 2016 var ett bra år för Deutsche Bahn.
Det här var den första årsredovisningen för Richard Lutz att presentera i rollen som koncernchef i Deutsche Bahn. Tidigare i år efterträdde han den förre koncernchefen Rüdiger Grube som lämnade bolaget.
Deutsche Bahn redovisar resultat för 2016 på motsvarande cirka 7,2 miljarder kronor (716 miljoner euro), vilket är en rejäl resultatförbättring jämfört med 2015 då den statliga tyska järnvägs-, transport- och logistikkoncernen – och tillika DB Schenkers ägare – redovisade en brakförlust på motsvarande cirka –13 miljarder kronor (-1,311 miljarder euro).
Det framgår av Deutsche Bahns årsrapport som nu har presenterats.
Deutsche Bahn-koncernen redovisar en omsättning för 2016 på motsvarande cirka 406 miljarder kronor (40,6 miljarder euro), vilket är en ökning med 0,3 procent jämfört med föregående år.
DB Schenker förbättrade resultatet men minskade omsättningen 2016 jämfört med 2015. Omsättningen för DB Schenker uppgick 2016 till motsvarande cirka 151 miljarder kronor (15,128 miljarder euro), vilket är en tillbakagång med 2,1 procent jämfört med 2015. Enligt Richard Lutz beror tillbakagången på lägre fraktrater inom sjö- och flygfrakter, vilket även har påverkat konkurrenter som Kuehne + Nagel och DHL.
Volymmässigt ökade DB Schenkers flygfraktvolymer med 4,5 procent och sjöfraktvolymer med 3,3 procent 2016 jämfört med 2015.
Trots omsättningsminskningen redovisar DB Schenker ett EBIT-resultat för 2016 på motsvarande cirka 4,1 miljarder kronor (410 miljoner euro) vilket är en förbättring med 3,8 procent jämfört med 2015.
När det gäller europeiska landtransporter ökade DB Schenker antalet sändningar med 0,3 procent.
För en tid sedan rapporterade den statliga svenska godstågoperatören Green Cargo att man redovisade en rejäl förlust för 2016 (-225 miljoner kronor i förlust efter skatt). Inte heller Deutsche Bahns godstågverksamhet var någon lukrativ affär under 2016. DB Cargo, som är Deutsche Bahns godstågsdivision, förbättrades visserligen med motsvarande cirka 1 miljard kronor (102 miljoner euro), men fortfarande är det illröda siffror i bokslutet. DB Cargo redovisar nämligen en förlust för 2016 på motsvarande cirka -800 miljoner kronor (-81 miljoner euro).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063