23948sdkhjf

Åkeriföretagen och MHF bekymrade över kontrollen av rattfyllerister

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Kustbevakningen flaggar för att antalet rattfyllerister som åkt fast i kontroll, ökar. Under 2016 minskade antalet kontroller och då minskade också antalet som blåst positivt i nykterhetskontroll. Det är alltså inte de faktiska nivåerna som minskat, utan frånvaron av kontroller, som påverkat fjolårets låga resultat.

960 000 kontroller av nykterhet utfördes förresten förra året, mot år 2009 då 2,9 miljoner utandningsprov genomfördes. Nu reagerar Sveriges Åkeriföretag och Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF, på situationen.
Det framgår av pressinformation från de båda organisationerna.
- Under årets första månader kan vi konstatera att det är en tredubbling av antalet fall med rattfylleri som upptäckts jämfört med föregående period i fjol, säger Patrick Magnusson, trafiksäkerhetsexpert i Sveriges Åkeriföretag. Vi har vid ett otal tillfällen påpekat att det inte är minskat fylleri som legat bakom de låga sifforna, utan ett alldeles för litet antal kontroller. Det är nu bekräftat i och med att Kustbevakningen ökat antalet kontroller, och därmed har antalet upptäckta rattfyllerier också ökat. År 2014 minskade antalet kontroller med 1,9 miljoner, år 2015 minus 1,2 miljoner. Det är en mycket bekymmersam utveckling.
MHF:s vd Göran Sydhage framhåller att det inte finns någon historisk data som tyder på att fylleri bakom ratten minskar.
- Däremot minskar antalet som åker fast, i takt med att trafikpolis och Kustbevakning inte kunnat upprätthålla en hög andel kontroller, säger han. Det innebär att fina siffror där få åkt fast, har en mörk baksida. En oundviklig följd av ett minskat antal utandningsprov är också att antalet återkallade körkort minskar. Det innebär att fler potentiellt farliga förare är kvar ute på våra vägar.
Göran Sydhage förklarar att personer som kör med över en promille bakom ratten inte är några förstagångsförbrytare.
- Sannolikt är det någon med grava alkoholproblem som satt sig bakom ratten, trots enormt höga nivåer med berusningsmedel i blodet, säger han. Förra året fick 1 600 personer villkorade körkort, med alkolås och medicinsk kontroll som krav.
Göran Sydhage framhåller att ett indraget körkort inte är någon garanti för att man inte kör bil, men de flesta sätter sig inte bakom ratten utan körkort.
- Vår uppmaning till regeringen är att särskilt satsa på minskat rattfylleri på våra vägar, säger Patrick Magnusson. Och det görs bäst genom fler kontroller, inte färre, även om det ser bra ut i statistiken.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Norges äldsta elektrifierade järnvägssträcka ska åter tas i drift med hjälp av Tyréns.

Cramo förbättrar logistiken

Klädkedja samarbetar med Bring

Lidl driver lastbil på eget avfall

Wallenius fick Hållbarhetspriset

Vid en prisceremoni på onsdagskvällen avslöjade Transportföretagen vem som tog hem den prestigefulla utmärkelsen.

Jobb & Karriär
Ny chef till Dachser i Norge

Kommer direkt från DB Schenker.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Jättetält ska ge plats år SSAB:s lager

Ett av Sveriges största lagertält har rests i Norrköping.

Arkiv

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Reportage
”Vi kan köra precis allt”

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat – en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Reportage
Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Jobb & Karriär
Velove rekryterar för tillväxt

200 procents tillväxt ska bibehållas med ny chef för sales and marketing.

Intervju
”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

Jetpak köper upp belgisk aktör

Uppköpet är en del av bolagets europeiska tillväxtstrategi.

Invigning av batteridrivna färjor över Öresund

Jobb & Karriär
Jonas Tornerefelt får europeisk topptjänst

Ska basa över försäljningen hos Unicarriers.

Speed group tecknar avtal med Ica

Bring köper vätgasbil

Amerikanskt bilmärke bakom Brings nya miljösatsning.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

”Den mest effektiva logistikanläggningen i Norden”

Nowaste bygger för omnikanal och e-handel. 

Jobb & Karriär
DHL-vd till Green cargo 

Efter åtta år som vd för DHL Express ska han nu lyfta tågbolaget.

Intervju
”Nu är tiden mogen för en expansion”

Med Göteborg som nästa etablering siktar Movebybike på att inta Norden.

Så vill Still och Jobsafe revolutionera truckutbildningen

Webbverktyg och praktikprov ute på arbetsplatserna ska göra det enklare och effektivare för både truckförare och arbetsgivare.

Nu går Einride in i skarpt läge

Schenker och Einride startar installationen av T-poden – ska köras i Jönköping.

Postnords jury är redo för din nominering

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141