23948sdkhjf

Transportföretagen kritiserar höjd dieselskatt

Skatten för bensin och diesel höjdes vid årsskiftet samtidigt som regeringen fortsatt planerar införa kilometerskatten och flygskatten.
Vid årsskiftet höjer regeringen bensinskatten med 24 öre per liter och dieselskatten med 21 öre per liter. De svenska drivmedelsskatterna är näst högst i världen. Speciellt dieselskatten är mycket hög och tillsammans den planerade kilometerskatten på lastbilar får näringslivet i Sverige en mycket ogynnsam skattesituation när det gäller transporter jämfört med andra länder.
- I ett stort land med långa avstånd är detta en olämplig politik, säger Transportföretagens vd Mattias Dahl. Det motverkar arbetstillfällen utanför storstäderna och försvårar vardagslivet för de hushåll som vill bo där. Den klyfta mellan stad och land som statsministern lyfte fram i sitt jultal vidgas. Det naturliga för ett land med Sveriges geografiska förutsättningar borde istället vara att vi inom ramen för den internationellt samordnade klimatpolitiken tillhör de länder som har lägre skatter på avstånd än genomsnittet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094