Vid en informationsträff i Tyskland den här veckan förklarade Deutsche Bahns koncernchef Rüdiger Grube att det är godstågtrafiken som är det stora sorgebarnet i koncernen. Det är också godstågtrafiken som kommer att få känna på neddragningar. Deutsche Bahn planerar att minska sin årliga godstågkapacitet, från 70 miljarder tonkilometer 2015 till 65,5 miljarder tonkilometer 2017.
Totalt belastas Deutsche Bahn med förluster på motsvarande cirka 19 miljarder kronor (2 miljarder euro), varav godstågtrafiken svarar för motsvarande cirka 11 miljarder kronor (1,3 miljarder euro).
Deutsche Bahns koncernchef Rüdiger Grube presenterar nu en åtgärdsplan för att vända den negativa trenden i koncernen, vars persontransportverksamhet omfattar 5,5 miljoner passagerare om dagen och godstågverksamhet en femtedel av all spårburen godstrafik i Europa, det vill säga 620 000 ton per dag. Åtgärdsplanen ska åter få Deutsche Bahn på fötter, bland annat genom förbättrad punktlighet och mer affärsmässighet i sin verksamhet.
I Deutsche Bahn ingår bland andra godstransport- och logistikjätten DB Schenker och persontransportjätten Arriva. Båda dessa aktörer bedriver omfattande verksamhet i Sverige och i en rad andra länder i Europa och övriga världen.
Rüdiger Grube riktade under informationsträffen kritik både mot sig själv och övriga koncernledningen i bolaget.
- Kanske har vi koncernledningen fram tills nu tänkt mer på ansvar än på ansvarsområden, säger han.