23948sdkhjf

Ecotrans Group väljer bort bulgariska åkerier

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Ecotrans Group har förlorat transportuppdrag för PostNord och en del andra kunder till följd av att några av Ecotrans kontrakterade bulgariska åkerier har misskött sig vilket orsakat negativ medierapportering. Av det skälet är det nu slutkört för flera bulgariska åkerier hos Ecotrans Group.

Vid fyra tillfällen det senaste året har ett antal bulgariska åkerier med trailerekipage med Ecotrans Group-trailrar blivit stoppade av Statens Vegvesen i Norge där de haft stora brister. Det handlar bland annat om överträdelser av tekniska brister på lastbilar. I vissa fall har en del makedonska förare som framfört de berörda bulgariska lastbilsekipagen blivit stoppade för att inte ha haft godkända yrkestrafiktillstånd, och vid ett tillfälle för att ha haft falskt körkort.
- Dessa lagöverträdelser har medfört negativ publicitet i media, vilket gjort att vissa av våra transportkunder har sagt upp sina avtal med oss, säger Ken Nordqvist, vd och ägare i Ecotrans Group till Transport & Logistik Idag/Transportnet. En av de kunder som sagt upp ett omfattande avtal med oss till följd av dessa problem är PostNord. Sammanlagt har Ecotrans Group förlorat transportuppdrag på 25 miljoner kronor till följd av dessa problem.
Ken Nordqvist förklarar att Ecotrans Group nu tar ett krafttag för att komma tillrätta med dessa omfattande problem och negativa medierapportering som medfört att kunder vänder Ecotrans Group ryggen. Ken Nordqvist betonar att det inte är av rasistiska skäl man tagit beslutet – utan att det istället handlar om att bulgariska och makedonska myndigheter inte kan säkerställa att de berörda åkerierna bedriver en seriös verksamhet.
- Vi har sagt upp transportörsavtalen med de bulgariska och makedonska åkerier som har misskött sig som kör för oss, säger Ken Nordqvist. Vi har även sagt upp avtalen med övriga bulgariska och makedonska åkerier som kör för oss, men eftersom de berörda åkerierna har tidsreglerade kontrakt så måste vi använda dessa åkerier tills kontrakten löper ut. Annars riskerar vi avtalsbrott. De flesta kontrakten löper ut under 2016 och 2017 och åkerierna kommer att fasas ut under den perioden.
Ken Nordqvist är medveten om att det inte är alla bulgariska och makedonska åkerier som missköter sig, men Ecotrans Group har ändå valt att inte använda åkerier från dessa länder framöver, successivt i takt med att kontrakten löper ut.
- Vi har varit i kontakt med motsvarigheten till Transportstyrelsen i både Bulgarien och Makedonien för att kontrollera att de åkerier som vi använder från dessa länder har erforderliga tillstånd och för att kontroller att de inte har några anmärkningar i de bulgariska och makedonska myndigheternas register, säger han. Vi kan dock konstatera att dialogen med de bulgariska och makedonska myndigheterna skiljer sig jämfört med när vi är i kontakt med Transportstyrelsen och andra berörda myndigheter i Sverige, Norge och Danmark. Myndigheterna i Bulgarien och Makedonien är inte samarbetsvilliga och de har heller inte den information som vi efterfrågar.
Ken Nordqvist förklarar att det inte har gått att få fram tillräckligt med uppgifter om de berörda åkerierna från myndigheterna i Bulgarien och Makedonien.
- Eftersom vi inte fått fram begärda uppgifter från myndigheterna i Bulgarien och Makedonien kan vi inte säkerställa att de åkerier från dessa länder som vi använder bedriver en seriös verksamhet, säger Ken Nordqvist. Av det skälet upphör vi med att använda åkerier från dessa länder framöver.
Ken Nordqvist betonar att det inte är de östeuropeiska förarna som framför lastbilarna som är problemet.
- Problemen startade i samband med Berlinmurens fall och när EU blev en enda marknad, säger han. Detta innebär att transport- och logistikbranschen blir en allt mer globaliserad bransch vilket betyder en fri marknad även inom transportområdet.
Omsättningsbortfallet på 25 miljoner kronor innebär i sin tur minskad omsättning för Ecotrans Group.
- Minskad omsättning innebär att vi tvingas säga upp några medarbetare på våra kontor – hur många som berörs är dock för tidigt att säga, säger Ken Nordqvist.
Ecotrans Group ägs av Ken Nordqvist och Sören Skive. Bolaget har sitt huvudkontor i Malmö med filialer i Göteborg och Jönköping.
Ecotrans Group har även agenter i Spanien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Norge, Finland, Lettland, Litauen och Polen.
Ecotrans Group har cirka 40 medarbetare och omsättningen för 2014 uppgick till 385 miljoner kronor.
Ecotrans Group sysselsätter i genomsnitt 310 lastbilar i sin verksamhet som omfattar transporter inom Norden samt mellan de nordiska länderna och det kontinentala Europa. Av de 310 lastbilarna kommer cirka 10 procent från Bulgarien, 50 procent från Norden och 40 procent från övriga länder.
Nu kommer Ecotrans Group att söka efter nya åkerier från andra länder som ska ersätta de bulgariska och makedonska åkerier som nu fasas ut.
- Vi kommer även att omförhandla fraktavtal med vissa kunder eftersom det behövs en prisjustering uppåt för att vi kommer att använda åkerier från länder med högre kostnadsläge, säger Ken Nordqvist. Tyvärr räknar vi med att förlora ytterligare några kunder som förmodligen inte går med på dessa prisjusteringar. Detta innebär i sin tur minskad omsättning som leder till att vi tvingas säga upp ett antal medarbetare på våra kontor.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Inzile godkänt för ramavtal

Ford godkänner transportbilar för HVO

Regeringen utökar satsningen på biogas

Tillbaka med ny poddsäsong

Tjejer blir allt mer intresserade av fordonsbranschen

Andelen tjejer på fordonsutbildningarna på gymnasiet har ökat de senaste fem åren. Kollar man på själva antalet så har tjejerna ökat med 330 procent sedan 2011.

STFG vill locka fler tjejer

Antalet tjejer ökar inom fordonsbranschen och på gymnasieutbildningar, men det ser olika ut i landet. På Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG, ökar andelen tjejer blygsamt och där jobbar man för att locka ännu fler.

Nyhetsbrev

De ska bli lastbilschaufförer

På Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG, ökar andelen tjejer. På transportinriktningen är de flest, i årskurs två går åtta tjejer och 14 killar. Fyra av tjejerna berättade varför de valde utbildningen.

Arkiv

Jobb & Karriär
Han blir CCO på Unifaun

Kommer senast från Snow software.

Bockasjö tar över Landvetter logistik

Köper ut sin partner Swedavia.

Svenska kylbolaget köper upp i England

Nowaste skapar helautomatiserad logistik med Björn Borg

Blir partner när Björn Borg förnyar sin logistik.

Jobb & Karriär
Ny Nordenchef på Ingram micro

Återvänder till Sverige efter en sejour i Spanien och Portugal.

Här är Schenkers storsatsning i Södertälje

Ska ge 200 arbetstillfällen 2022.

Airmee utökar sin cykeltrafik

Erbjuder cykeltransporter i ytterligare två stadsdelar.

Bring utökar i Danmark

Klimatsmart invigning mitt i Stockholm

Wallenius SOL lägger till ny hamn

Skriver avtal med finsk storindustri.

Jobb & Karriär
Markus Trautmann lämnar Postnord

Går vidare till en tjänst som kommunikationsansvarig.

De får transportera avfall med järnväg

Mathem gör satsning på biogas

Stark prognos för transport och logistik

Bzzt ger sig in i budbranschen

Bring blir först med brittisk cykelmodell

Kommer till Stockholm redan i oktober.

Autostores nya Black line ska boosta boozt

Lagret i Ängelholm är först i världen med Autostores nya robotgeneration. Nu inleder man ett utvecklingssamarbete.

Fossilfritt redan nästa år för Hjärtat

Coop stänger Nettos centrallager i Linköping

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

Allt fler kvinnor blir chaufförer

Ica inför ny bränslestrategi

Izettles grundare investerar i Airmee

Automatisk alkokontroll i Göteborg

Se alla Företagens egna nyheter

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Sänd till en kollega

0.119