23948sdkhjf

Ecotrans Group väljer bort bulgariska åkerier

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Ecotrans Group har förlorat transportuppdrag för PostNord och en del andra kunder till följd av att några av Ecotrans kontrakterade bulgariska åkerier har misskött sig vilket orsakat negativ medierapportering. Av det skälet är det nu slutkört för flera bulgariska åkerier hos Ecotrans Group.

Vid fyra tillfällen det senaste året har ett antal bulgariska åkerier med trailerekipage med Ecotrans Group-trailrar blivit stoppade av Statens Vegvesen i Norge där de haft stora brister. Det handlar bland annat om överträdelser av tekniska brister på lastbilar. I vissa fall har en del makedonska förare som framfört de berörda bulgariska lastbilsekipagen blivit stoppade för att inte ha haft godkända yrkestrafiktillstånd, och vid ett tillfälle för att ha haft falskt körkort.
- Dessa lagöverträdelser har medfört negativ publicitet i media, vilket gjort att vissa av våra transportkunder har sagt upp sina avtal med oss, säger Ken Nordqvist, vd och ägare i Ecotrans Group till Transport & Logistik Idag/Transportnet. En av de kunder som sagt upp ett omfattande avtal med oss till följd av dessa problem är PostNord. Sammanlagt har Ecotrans Group förlorat transportuppdrag på 25 miljoner kronor till följd av dessa problem.
Ken Nordqvist förklarar att Ecotrans Group nu tar ett krafttag för att komma tillrätta med dessa omfattande problem och negativa medierapportering som medfört att kunder vänder Ecotrans Group ryggen. Ken Nordqvist betonar att det inte är av rasistiska skäl man tagit beslutet – utan att det istället handlar om att bulgariska och makedonska myndigheter inte kan säkerställa att de berörda åkerierna bedriver en seriös verksamhet.
- Vi har sagt upp transportörsavtalen med de bulgariska och makedonska åkerier som har misskött sig som kör för oss, säger Ken Nordqvist. Vi har även sagt upp avtalen med övriga bulgariska och makedonska åkerier som kör för oss, men eftersom de berörda åkerierna har tidsreglerade kontrakt så måste vi använda dessa åkerier tills kontrakten löper ut. Annars riskerar vi avtalsbrott. De flesta kontrakten löper ut under 2016 och 2017 och åkerierna kommer att fasas ut under den perioden.
Ken Nordqvist är medveten om att det inte är alla bulgariska och makedonska åkerier som missköter sig, men Ecotrans Group har ändå valt att inte använda åkerier från dessa länder framöver, successivt i takt med att kontrakten löper ut.
- Vi har varit i kontakt med motsvarigheten till Transportstyrelsen i både Bulgarien och Makedonien för att kontrollera att de åkerier som vi använder från dessa länder har erforderliga tillstånd och för att kontroller att de inte har några anmärkningar i de bulgariska och makedonska myndigheternas register, säger han. Vi kan dock konstatera att dialogen med de bulgariska och makedonska myndigheterna skiljer sig jämfört med när vi är i kontakt med Transportstyrelsen och andra berörda myndigheter i Sverige, Norge och Danmark. Myndigheterna i Bulgarien och Makedonien är inte samarbetsvilliga och de har heller inte den information som vi efterfrågar.
Ken Nordqvist förklarar att det inte har gått att få fram tillräckligt med uppgifter om de berörda åkerierna från myndigheterna i Bulgarien och Makedonien.
- Eftersom vi inte fått fram begärda uppgifter från myndigheterna i Bulgarien och Makedonien kan vi inte säkerställa att de åkerier från dessa länder som vi använder bedriver en seriös verksamhet, säger Ken Nordqvist. Av det skälet upphör vi med att använda åkerier från dessa länder framöver.
Ken Nordqvist betonar att det inte är de östeuropeiska förarna som framför lastbilarna som är problemet.
- Problemen startade i samband med Berlinmurens fall och när EU blev en enda marknad, säger han. Detta innebär att transport- och logistikbranschen blir en allt mer globaliserad bransch vilket betyder en fri marknad även inom transportområdet.
Omsättningsbortfallet på 25 miljoner kronor innebär i sin tur minskad omsättning för Ecotrans Group.
- Minskad omsättning innebär att vi tvingas säga upp några medarbetare på våra kontor – hur många som berörs är dock för tidigt att säga, säger Ken Nordqvist.
Ecotrans Group ägs av Ken Nordqvist och Sören Skive. Bolaget har sitt huvudkontor i Malmö med filialer i Göteborg och Jönköping.
Ecotrans Group har även agenter i Spanien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Norge, Finland, Lettland, Litauen och Polen.
Ecotrans Group har cirka 40 medarbetare och omsättningen för 2014 uppgick till 385 miljoner kronor.
Ecotrans Group sysselsätter i genomsnitt 310 lastbilar i sin verksamhet som omfattar transporter inom Norden samt mellan de nordiska länderna och det kontinentala Europa. Av de 310 lastbilarna kommer cirka 10 procent från Bulgarien, 50 procent från Norden och 40 procent från övriga länder.
Nu kommer Ecotrans Group att söka efter nya åkerier från andra länder som ska ersätta de bulgariska och makedonska åkerier som nu fasas ut.
- Vi kommer även att omförhandla fraktavtal med vissa kunder eftersom det behövs en prisjustering uppåt för att vi kommer att använda åkerier från länder med högre kostnadsläge, säger Ken Nordqvist. Tyvärr räknar vi med att förlora ytterligare några kunder som förmodligen inte går med på dessa prisjusteringar. Detta innebär i sin tur minskad omsättning som leder till att vi tvingas säga upp ett antal medarbetare på våra kontor.
Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Piteå får YH-utbildning inom transportledning och logistik

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Sommar på Transportnet!

Frode Laursen köper gasbilar

Åkeriet har beställt fem naturgasbilar av Iveco.

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Nyhetsbrev

Ny RoRo-linje till Lettland

Arkiv

Logicenters bygger åt danska Postnord

Tallink köper ropax-fartyg

Forskning och samarbete ska ge renare transporter

Instabox växer snabbt

Nytt lagersystem hos Didrikson

Kryddjätten har fått smak för Kungsbacka

Bunkringsstation för flytande gas invigd

Nya sjömacken för gas ger möjlighet till supersnabb bunkring.

DSV bygger Europas största logistikcenter

Miljardsatsning i danska Horsens.

SLPs fastighet blir bussgarage

Nytt lager för Boxflow

Stena line: Superfärjorna är på gång

Derome köper Svensk bygglogistik

Catella bygger åt Postnord

Radarsensorer minskar olyckor mellan lastbilar och cyklister

Corem hyr ut i Jordbro

Jobb & Karriär
Märsta förenade får ny vd

Aditro växer i Vaggeryd

Veckans konkurser

Jobb & Karriär
Dachser får ny ekonomichef

Trelleborgs hamn bygger solcellspark

Kraftig lastbilsbrand i Göteborg

TWS logistics köper Riksdistribution

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Arktisk gäst till Helsingborgs hamn

Kvinna hittades inne i sopbil

Jobb & Karriär
Tempconbolag får ny chef

Veckans konkurser

Corem växer i Jordbro

Postnord ska frakta heminredning i hela Norden

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.14