23948sdkhjf

Höghastighetsjärnväg kan bli dyrare än beräknat

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Trafikverket beräknar att en höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg/Malmö kan komma att kosta mellan 190 och 320 miljarder kronor. En högre kostnad än vad som tidigare beräknades, men som ändå bedöms som en god investering för Sverige.

Trafikverkets arbete med En ny generation järnväg, det vill säga höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg samt mellan Jönköping och Malmö, befinner sig fortfarande i ett tidigt planeringsskede, vilket gör det omöjligt att beräkna en exakt kostnad. Investeringen beräknas uppgå till mellan 190 och 320 miljarder kronor i 2015 års prisnivå. Tidigare har en mycket ungefärlig kostnad beräknats till 170 miljarder kronor. De nya beräkningarna presenteras i en rapport som överlämnas till Sverigeförhandlingen den 7 december.
Den kostnadsökning som Trafikverket nu redovisar beror dels på nya och mer preciserade tekniska krav på till exempel spårets utformning och bullerskydd, dels på att beräkningsunderlagen nu är bättre och mer precisa samt att innehållet i projektet har förändrats, till exempel vad hur stationer ska utformas. Vad den slutliga kostnaden blir beror på vilken sträckning, stationslägen och teknisk standard som väljs.
Trafikverket föreslår två alternativ till utbyggnadsstrategier. Gemensamt för dem är att sträckorna Järna-Linköping och Mölnlycke-Bollebygd genomförs först och att sträckan Jönköping-Hässleholm genomförs sist. Det ena alternativet innebär att sträckorna Linköping-Gripenberg och Hässleholm-Lund prioriteras före återstående delar av sträckningen Stockholm-Jönköping-Göteborg. Det andra alternativet innebär att sträckan Göteborg-Borås färdigställs först och därefter återstående delar av sträckningen Stockholm-Jönköping-Göteborg och sträckan Hässleholm-Lund.
Restiden mellan Stockholm och Göteborg ska vara två timmar och mellan Stockholm och Malmö ska det ta två och en halv timme att resa. Tågens punktlighet blir hög då det enbart går persontåg med hög hastighet på den nya järnvägen. Samtidigt får godstrafiken ökat utrymme på befintliga stambanor. De samhällsekonomiska beräkningarna visar i dag att projektet blir svagt olönsamt, men det finns stora osäkerheter i beräkningarna och Trafikverket avser därför att ta fram fördjupade samhällsekonomiska kalkyler under 2016.
Trafikverket bedömer att en investering i höghastighetståg är bra för Sverige. Höghastighetsjärnvägen innebär möjligheter till förstorade arbetsmarknadsregioner, bättre förutsättningar för ökat bostadsbyggande och bidrar till ett långsiktigt hållbart transportsystem.
Den nya höghastighetsjärnvägen skulle kunna stå färdig 2035.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Swedavias fraktchef tror på flygfrakten

Beijer levererar byggmaterial fossilfritt

Nätapoteket växer rejält och flyttar till nytt lager

Vilotiderna återgår till de normala

Stockholms nya hamn är i drift

Nybyggda hamnen Stockholm Norvik utanför Nynäshamn har nu öppnat för trafik.

Plogbilschaufför stoppade rattfyllo – blir årets trafikhjälte

Nyhetsbrev

Enklare tullhantering i hamnen

Hallands hamnar får effektivare tullhantering med automatiserade processer.

Arkiv

Peab bygger logistikpark för 734 miljoner

Polisen: Många inbrott i lastbilar

Säkrare leveranser med digitala lås

Digitala lås på containrar gör leveranserna mer flexibla, och minskar springet på arbetsplatserna.

Catena bygger åt Seafrigo

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Sellpy växer och nyanställer

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Jobb & Karriär
Adnavem utökar i Stockholm, Skåne och Småland

Vätgastågen är här

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

Veckans konkurser

Sista kilometern går på batteri

Debatt
Logistikpark till varje pris?

APM växer när Europas hamnar tappar

Gävle – Sundsvall på under en timme

Trafikverket har utrett i vilken ordning järnvägen mellan Gävle och Kramfors bör byggas ut.

Möbeljätten satsar på eget lager

Rederi varslar 450 ombordanställda

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Veckans konkurser

1

Havregiganten beställer el-lastbilar av Einride

Samarbete kring miljövänlig oljesanering

Jobb & Karriär
Han är Forseas nye vd

Jobb & Karriär
Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Jobb & Karriär
Toppchef lämnar Scania för Daimler

Jobb & Karriär
Hon blir hög chef på Platzer

Veckans konkurser: dystert rekord

"Min pojkdröm har gått i uppfyllelse"

Jobb & Karriär
Erfaren Boozt-profil blir mässrådgivare

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.109