23948sdkhjf

Höghastighetsjärnväg kan bli dyrare än beräknat

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Trafikverket beräknar att en höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg/Malmö kan komma att kosta mellan 190 och 320 miljarder kronor. En högre kostnad än vad som tidigare beräknades, men som ändå bedöms som en god investering för Sverige.

Trafikverkets arbete med En ny generation järnväg, det vill säga höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg samt mellan Jönköping och Malmö, befinner sig fortfarande i ett tidigt planeringsskede, vilket gör det omöjligt att beräkna en exakt kostnad. Investeringen beräknas uppgå till mellan 190 och 320 miljarder kronor i 2015 års prisnivå. Tidigare har en mycket ungefärlig kostnad beräknats till 170 miljarder kronor. De nya beräkningarna presenteras i en rapport som överlämnas till Sverigeförhandlingen den 7 december.
Den kostnadsökning som Trafikverket nu redovisar beror dels på nya och mer preciserade tekniska krav på till exempel spårets utformning och bullerskydd, dels på att beräkningsunderlagen nu är bättre och mer precisa samt att innehållet i projektet har förändrats, till exempel vad hur stationer ska utformas. Vad den slutliga kostnaden blir beror på vilken sträckning, stationslägen och teknisk standard som väljs.
Trafikverket föreslår två alternativ till utbyggnadsstrategier. Gemensamt för dem är att sträckorna Järna-Linköping och Mölnlycke-Bollebygd genomförs först och att sträckan Jönköping-Hässleholm genomförs sist. Det ena alternativet innebär att sträckorna Linköping-Gripenberg och Hässleholm-Lund prioriteras före återstående delar av sträckningen Stockholm-Jönköping-Göteborg. Det andra alternativet innebär att sträckan Göteborg-Borås färdigställs först och därefter återstående delar av sträckningen Stockholm-Jönköping-Göteborg och sträckan Hässleholm-Lund.
Restiden mellan Stockholm och Göteborg ska vara två timmar och mellan Stockholm och Malmö ska det ta två och en halv timme att resa. Tågens punktlighet blir hög då det enbart går persontåg med hög hastighet på den nya järnvägen. Samtidigt får godstrafiken ökat utrymme på befintliga stambanor. De samhällsekonomiska beräkningarna visar i dag att projektet blir svagt olönsamt, men det finns stora osäkerheter i beräkningarna och Trafikverket avser därför att ta fram fördjupade samhällsekonomiska kalkyler under 2016.
Trafikverket bedömer att en investering i höghastighetståg är bra för Sverige. Höghastighetsjärnvägen innebär möjligheter till förstorade arbetsmarknadsregioner, bättre förutsättningar för ökat bostadsbyggande och bidrar till ett långsiktigt hållbart transportsystem.
Den nya höghastighetsjärnvägen skulle kunna stå färdig 2035.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panduro outsourcar logistiken

Flyttar e-handelslagret från Malmö.

Fyraxlad trailer sparade 50 procent transporter

DSV Panalpina tänkte nytt inför transporterna till Köpenhamns gigantiska tunnelbanebygge.

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Upprop för sänkt hastighet

Toyotas nystartade rådgivning växer

Nya affärsområdet fortsätter att rekrytera.

Nyhetsbrev

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Arkiv

Nelly lämnar Falkenberg

Flyttar till ny logistikanläggning närmare huvudkontoret.

Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Jobb & Karriär
Omorganisation hos APM Terminals

Tillsätter ny nordisk vd.

De bygger Autostorelager i Värnamo

Snabb installation av robotanläggning, bansystem och plockstationer.

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

Intervju
Med ansvar för transportutbildning

Caj Luoma är chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen. Och han har varit i branschen länge, trots att det inte var självklart från början.

Einride i svenska städer om åtta till tio år

Här kommer Hisingsbron till Göteborg

22 broelement kom med båt i en jättelast från Spanien.

Kravet från Göteborgs hamn inför Brexit

Den 31 oktober ska Storbritannien lämna EU, om tidtabellen håller. I Göteborgs hamn slipper du inte in utan att ha godset tullklart.

DHL ansluter till Nordstans cykelhubb

Börjar köra med fraktcyklar även i Göteborg.

SLP köper stort

Jobb & Karriär
Element expanderar i Sverige

Nya säljchefen kommer direkt från SSI Schäfer.

De kapar elva procent av transporterna

Med digitalisering av lastning och transport sparar Västlänkenbygget in på lastbilsresorna.

Smarta takluftriktaren ger stor besparing

Transportföretagen i samarbete med försvarsmakten

Transportföretagen har ingått ett samarbete med försvarsmakten. Syftet är att se över vilka kompetenser som kan återanvändas när personer som arbetat inom försvaret ska vidare till civil tjänstgöring.

De blev Årets transportskola

Schenker säljer Bring Frigos lager

Widrikssons expanderar i Göteborg

Vätterleden flyttar från Kungsbacka 

Åland post erövrar Norden – på väg mot Sverige

Nu blir Kinapaketen dyrare

Adnavem har fyllt två

Ford godkänner transportbilar för HVO

Regeringen utökar satsningen på biogas

Bring utökar i Danmark

Mathem gör satsning på biogas

Bzzt ger sig in i budbranschen

Fossilfritt redan nästa år för Hjärtat

Se alla Företagens egna nyheter

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Sänd till en kollega

0.176