23948sdkhjf

Svenskt järnvägsunderhåll ligger efter

| Av Hanna Stenvall | Tipsa redaktionen

Järnvägsunderhållet i Sverige är inte lika slimmat som i andra länder och kan bli effektivare, konstaterar VTI efter en jämförelse.

VTI har genomfört en ny studie där kontrakt för järnvägsunderhållet i Sverige jämförts med dem i Nederländerna och Finland samt England innan återförstatligandet. Undersökningen visade att Finlands organisation är mer slimmad än den svenska och att den finska motsvarigheten till Trafikverket är relativt mindre.

En central del handlar om funktionskrav som ersätter krav på vilka åtgärder som ska genomföras, ett område på vilket Nederländerna kommit väldigt långt i sina kontrakt.

– Det innebär exempelvis att kravet på ett visst antal inspektioner av rälsskarvar släpps eller specifikationen av åtgärder för att byta och följa upp ett växelbyte inte finns annat än som en rekommendation. Istället fokuserar man på exempelvis punktlighet, säger Johan Nyström, forskare på VTI i en kommentar.

Syftet med studien har varit att skapa ett underlag inför Trafikverkets arbete med att utveckla avtalen med underhållsentreprenörerna på den svenska järnvägen. Sedan järnvägsunderhållet i Sverige successivt konkurrensutsatts under de senaste tolv åren har kostnaderna sänkts med minst 10 procent, trots bibehållen kvalitet.

– Det kan, trots den goda utvecklingen, finnas ytterligare förbättringar att göra, säger Johan Nyström
– Även om det kan finnas anledning att förändra den svenska utformningen så har vi i den här studien inte analyserat om det är att föredra.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Trafikverket avvecklar järnvägssträcka i Norrland

Inlandsbanan kritiserar beslutet: "Ett projekt med mycket begränsad samhällsnytta får nu företräde framför ett projekt som gynnar hela landet."

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Omsätter 600 miljoner kronor och har 160 medarbetare.

Framgång för flera hamnar

Mer gods, nya kajer och ökat djup - flera svenska hamnar satsar och expanderar.

Ängelholm satsar på e-handel

Nikolas vätgaslastbilar kommer till Europa

GDL erövrar Tranås

Binder samman två regioner.

Nyhetsbrev

Catena satsar stort i Järna

Catena köper strategisk fastighet söder om Stockholm för att kunna möta storstadens logistikbehov.

Arkiv

Transport organiserar gig-bud

”Om vi har ett system där det går att utnyttja människor på det här sättet, då menar jag att vi har ett systemfel.”

1

Nytt samarbete för insjöfarten

Fortsatt tillväxt för Tip Trailer

Aditro fyller logistikcentret i Arlanda

Bring bygger ut sin paketutlämning

Satsar på e-handeln och tar ett jättesteg mot full täckning av Norden.

Mathem bygger nytt lager – 32 000 kvadratmeter

Drygt 1 000 personer kommer kunna arbeta i eller i anslutning till lagret.

Populära sopbilen blir eldriven

På väg mot farledsfördjupning i Göteborg

Volvo visar upp ellastbilar i USA

Börjar snart rulla hos samarbetspartner i Kalifornien.

Jobb & Karriär
Svenska Ingram får ny managing director

Ansluter från Atea i april.

Scanias ellastbilar i trafik

För bara några veckor sedan presenterade Scania sin satsning på vätgasdrift. Nu kommer nyheten att man även tar elbilar i drift.

Derome samordnar byggtransporter

Stark trend på transportutbildningarna

Fler sökande och fler tjejer när Tya sammanställer årets gymnasieutbildningar.

Fortsatt förlust för Green cargo

Jobb & Karriär
Malin Schäfer lämnar Knapp

Här är hennes nya toppuppdrag.

De bygger Nordens största solcellsanläggning på ett tak

”Trots att skatten på solenergi idag bestraffar stora solcellsanläggningar så kan vi inte skjuta stora och viktiga klimatinvesteringar på framtiden.”

Jobb & Karriär
Kliver av som vd för Märsta förenade

Lämnar över efter åtta års utveckling.

UPS beställer 10 000 eldrivna budbilar

SLP satsar stort i Jönköping

Prime penguin når Storbritannien

DSV i jätteavtal om jättetransporter

Inlandståg etablerar sig i Storuman

Det rullar på för Trelleborgs hamn

SLP bygger nytt i Helsingborg

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Transportföretagen satsar inför 2020

Se alla Företagens egna nyheter

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Sänd till en kollega

0.156