Nu presenterar VTI Samkost, en rapport som är resultatet av regeringsuppdraget att beräkna de olika trafikslagens samhällsekonomiska kostnader för bland annat slitage på väg och järnväg samt utsläpp och olycksrisker.
– Rapporten kan ligga till grund för att ta ställning till nivån på ekonomiska styrmedel, det vill säga skatter och avgifter. Många insikter kan dessutom användas för analyser av andra styrmedel i transportsektorn, säger Jan-Eric Nilsson, professor på VTI, i en kommentar.
Regeringsuppdraget har under de senaste två åren resulterat i en ett flertal rapporter, men den färska Samkost är en sammanfattande rapport som bland annat tar upp kostnaden för järnvägsnyttjande respektive koldioxidutsläpp och sjöfartens farledsavgifter.
En positiv trend är att antalet allvarliga olyckor längs vägarna minskat, till följd av ett medvetet säkerhetsarbete.
– Detta kan ha påverkat sambanden mellan trafikflöden och trafikolyckor vilket i sin tur påverkar samhällets kostnader för förändringar i trafikflöden, kommenterar Gunnar Isacsson, forskare på VTI.
Även externa effekter, det vill säga effekter som bärs av andra än av dem som ger upphov till dem, tas upp i rapporten. Exempelvis behandlas då kostnader för drift, underhåll och reinvesteringar, buller och föroreningar samt trängsel och förseningar.
”För att kunna påverka storleken på de externa effekterna behövs därför någon form av styrmedel som gör det nödvändigt för trafikanter att anpassa sitt beteende”, konstaterar VTI i rapporten.