23948sdkhjf

Jula får börja köra 31-metersfordon

Jula har fått dispans för att köra 31,6 meter långa lastbilar mellan sitt centrallager i Skara och Skaraborg Logistic Center i Falköping.
– Det har varit ett långt och träget arbete. Frågan har bland annat varit uppe på EU- och regeringsnivå, det har minst sagt varit många oväntade turer under resans gång. Men nu efter 22 månader känns det skönt att äntligen kunna börja köra, säger Julas logistikchef Lennart Karlsson i ett pressmeddelande.

Maxlängden för lastbilar i Sverige är som standard 25 meter, men nu har alltså Transportstyrelsen gett Jula dispens för att köra längre fordon.

– Jula har investerat i lastbilar som drivs med biodiesel. Tillsammans med tågtransporterna ger det enormt stora miljövinster. Omläggning till tåg reducerade koldioxidutsläppet med cirka 80 procent. Lastbilar som drivs med biodiesel reducerar koldioxidutsläppet med ytterligare cirka 70 procent av återstående 20 procent. Dispensen som vi nu får för långa fordon reducerar koldioxiden med ytterligare med 3–4 procent. Totalt har då koldioxidutsläppet reducerats så att det bara återstår 3–4 procent mot den tidigare hanteringen, kommenterar Karl-Johan Blank, Julas koncernchef och ägare.

Premiärturen för Julas första 31-metersekipage går den 8 december. Stora delar av Julas sortiment kommer sjövägen till Göteborgs Hamn där godset lastas om till tågpendel som går vidare till Falköping. Från Falköping sker ytterligare en omlastning till lastbil, och två biodieseldrivna 31-meterekipage kommer därifrån att gå i skytteltrafik till Julas centrallager i Skara.

– Genom att reducera transportkostnaden med lastbil ger det större möjlighet för andra att göra samma resa som Jula. Mig veterligen har en varuägare, som Jula är, aldrig fått denna typ av tillstånd. Vi är unika och vi skapar möjlighet till forskning och tillväxt i regionen. Det känns som en stor framgång. Jag vet att det finns många intressenter i olika branscher som står i kö runt om i Sverige för att titta på detta. Det kan bli hur stort som helst, säger Lennart Karlsson.

– Om man gör som vi nu ska göra så löser det många knutar. Med de långa fordonen kan vi halvera transportkostnaden för lastbilstransporten eftersom vi kan transportera två 40 fots containers istället för bara en som tidigare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08