23948sdkhjf

Het Grand final om cabotage

En het debatt där fokus hamnade på regelefterlevnad och sund konkurrens, men med överraskande stor samsyn, blev grand final på Detaljhandelns Logistikdag som ägde rum i Stockholm på torsdagen.
– Det här med en vägslitageavgift är ingen ny tanke, den har funnits sedan 1990-talet. Det är viktigt i och med att vi har en oschysst konkurrens och saknar ordning och reda på vägarna, menade trafikutskottets nya ordförande Karin Svensson Smith(mp) i debatten.

– Skatt på avstånd känns som helt fel sätt, så jag tror inte att det är en slump att ett förslag från 90-talet inte har blivit av, replikerade trafikutskottsledamoten Anders Åkesson(c) snabbt.

– Jag skulle vilja se den distributör eller åkare som i onödan kör ett par kilometer extra för skojs skull. Jag håller med om att vi behöver ordning och reda, men jag är också en stor vän av ökad handel.

En åkarrepresentant som fanns med i paneldebatten – och som förespråkar en avståndsbaserad vägslitageavgift – var Ulf Jönsson, vd för Börje Jönsson Åkeri i Helsingborg:

Man är naiv om man tror att vi ska kunna fortsätta utan en sådan avgift när de inför det i övriga Europa. Vi behöver göra någonting åt den snedvridna konkurrensen, och det nu! menade han.

Anders Åkesson konstaterade att Danmark gått ifrån en motsvarande lösning och Frankrike valt att inte införa densamma.

– Ett avstånd kan man inte påverka, det har man bara att förhålla sig till. För den som har avståndet emot sig kommer en avståndsbaserad avgift att leda till en permanent konkurrensnackdel. Sverige har stora avstånd, påpekade han.

På samma linje var Svensk Handels näringspolitiska expert inom transport- och logistikfrågar, Joachim Glassell:
– Vi tror att det här skulle slå hårt mot framförallt handeln i glesbygdsområden. Tåget är många gånger inte ett alternativ för oss, och det måste finnas ett alternativ som fungerar – vilket det inte gör idag, framhöll han och fick svar på tal från Green Cargos kommunikationsdirektör Mats Hollander som satt i publiken:

– Visst finns det problem, men det finns också lösningar om man är intresserad av att hitta dem, menade han och pekade på att exempelvis längre ledtider och ett annat förhållningssätt skulle öppna upp för helt andra transportmöjligheter.

Samtliga deltagare i pandeldebatten var i varje fall helt på det klara med att det behövs krafttag för att bringa ordning och reda på svenska vägar. Kärnan i problematiken och det man ser störst problem med framstod tydligt vara den snedvridna konkurrensen, med otillåten cabotage och både svenska och utländska åkerier som tänjer på lagen – och dåliga möjligheter till regelefterlevnad. I frågan om huruvida en kilometerskatt skulle lösa den frågan bäst gick dock åsikterna föga förvånande isär. Att ansvaret ligger på alla, och inte på ”någon annan” framhölls.

– Transportköparna måste börja inse att om priset verkar vara för bra för att vara sant, så är det förmodligen det, konstaterade Erika Svanström, samhällspolitiskt ansvarig i Sveriges Åkeriföretag.

– Och så vill jag verkligen uppmana er politiker att ta näringspolitisk hänsyn i era beslut. Osund konkurrens, oavsett varifrån den kommer, går inte att konkurrera med.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063