De befintliga reglerna för bland annat cabotage måste utvärderas vidare, så att man kan hitta ett bättre sätt att reglera den. Det konstaterar EU-kommissionen i sin dagsfärska rapport om EU:s inre marknad för vägtransporter.
I rapporten slår man också fast att en kvalificerad arbetskraft inom vägtransporterna måste säkerställas, och matchas med attraktiva jobb.
– Kommissionen har gått långt i sin förståelse för behovet av ordnade sociala förhållanden för att garantera rättvis konkurrens mellan transportföretag i EU, en viktig pusselbit för oss, säger Sveriges Åkeriföretags vd Rickard Gegö i en kommentar.
– För ett par år sedan talade kommissionen om fullständig avreglering inom de närmaste åren. Detta är inte längre på dagordningen. Kommissionen har bekräftat det som marknaden vetat länge - att frågan är mer komplicerad. Det räcker inte att ha regler för lastbilen, det krävs också regler för föraren.
Rapporten visar dock att EU-kommissionen fortfarande vill minska tomkörningar, och tror att de går att minska genom cabotage.