23948sdkhjf

Utan transporter stannar samhället

När åkeribranschen uppmärksammats i TV på senare tid har det främst handlat om att det är en bransch i kris där fraktpriserna är så hårt nedpressade att svenska och nordiska åkare inte längre kan konkurrera om jobben. I spåren av lönedumpningen följer omfattande dieselstölder och annan typ av kriminalitet. Uppdrag Gransknings program i början av 2013 om oegentligheterna inom åkeribranschen blev som bekant mycket uppmärksammat och inför programmet fick man bland annat information från en del branschorganisationer och yrkesverksamma i branschen. Efterdebatten blev omfattande och flera andra medier följde upp detta.
Det är tyvärr sant att fraktpriserna är hårt pressade och att det förekommer kriminalitet inom näringen och Uppdrag Granskning hade gjort ett gediget och rigoröst förarbete. Självklart ska såväl fackpress som övrig press rapportera om skevheter inom branschen som har ett allmänintresse. Men rapporteringen måste vara nyanserad. Branschen som helhet är långt ifrån så nattsvart som skildrats. Det är lätt att det både i media och bland politiker och myndigheter blir för mycket fokus på branschens dåliga sidor och för lite fokus på de positiva sidorna.
Även när det gäller debatten om klimatförändringarna är det i media, bland politiker och bland allmänheten ofta så att transportbranschen i allmänhet och åkeribranschen i synnerhet hängs ut som miljöbov. Detta är fel. Klimatförändringarna beror varken på transportbranschen som helhet eller på åkerinäringen. Att i dagens 24/7-samhälle alltid ha tillgång till ”allt” innebär behov av transporter.
Att TV har stor genomslagskraft är allmänt känt. TV-serier som ”Bonde söker fru” och ”SOS på Liv och Död” är några exempel som på till största delen ett mycket positivt sätt har gjort att allmänheten har fått upp ögonen för yrkesgrupperna lantbrukare, ambulansförare, brandman och polis. Låt vara att en och annan bonde och en och annan ”friare” fått ett löjets skimmer över sig, men som helhet är det helt OK och det ger höga tittarsiffror och skapar snackisar bland alla miljontals tittare. Fram till nu har avsaknaden av liknande program om transportbranschen varit stor. Låt vara att den nordamerikanska TV-serien Ice Road Truckers visats även i Sverige, men den serien ger inget svenskt eller skandinaviskt perspektiv och den serien är dessutom mycket sensationsinriktad.
Visserligen har vissa branschorganisationer kört påkostade reklaminslag i TV-kanaler där åkerinäringens nödvändighet och oumbärlighet för samhället har lyfts fram. Det är i sig ambitiösa och kloka initiativ, men det har saknats ”riktiga redaktionella” TV-serier med en positiv och realistisk skildring. Dagen före nyårsafton började dock norsk TV sända ”Bröyt i vei” - en serie från NRK Troms og Finnmark om plogbilsförare på uppdrag i spektakulär, men också extrem och skoningslös natur. Varför väljer någon detta yrke? Vilka utmaningar möter de?
Finnmark är det fylket (länet) i Norge som har de största utmaningarna vintertid. Vägsträckorna är långa och ödsliga och de polara lågtrycken kommer som pärlor på ett snöre. Alla varor, all post och alla tjänster kommer via landvägen. För befolkinginen i Finnmark är vägarna huvudpulsådern. Att vara plogbilsförare i dessa trakter är inte ett yrke – det är en livsstil. Utan plogbilsförarna stannar samhället!
Jag är övertygad om att denna TV-serie kommer att bli en tittarsuccé och dessutom kommer att bidra till att den norska allmänheten får upp ögonen för vilken viktig samhällsfunktion åkeribranschen har!
Det är min förhoppning att det i någon av de svenska TV-kanalerna inom en inte allför avlägsen framtid kommer att visas liknande dramaserier som motvikt till all negativ publicitet åkerinäringen har fått och kommer att få framöver!

Anders Karlsson
Chefredaktör, Transport & Logistik iDag/Transportnet
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078