23948sdkhjf

Danska långtradare nekas inträde i Sverige

Flera danska modulekipage har nyligen till följd av ny regeltolkning stoppats av svensk polis vid gränsöverskridande transporter mellan Sverige och Danmark. Danska varuägar- och speditörsorganisationer tillskriver nu den danske transportministern Henrik Dam Kristensen för att lösa de omfattande problemen som detta orsakar för speditörer och varuägare i såväl Danmark som Sverige.

Brevet till den danske transportministern lyder enligt följande:”Som bekant har det mot bakgrund av en dom i det svenska rättssystemet samt svensk polis tolkning av denna dom uppstått våldsamma problem kring gränsöverskridande transporter mellan Sverige och Danmark.Situationen är nu sådan att flera danska transportföretags modulekipage och ”allmänna” 48 tons ekipage de senaste dagarna har stoppats av svensk polis med uppmaning om att koppla från eller lasta av gods, så att de uppfyller EU:s vikt- och dimensionsdirektiv (40 tons tillåten totalvikt/16,5 meter alternativt 18,75 meter). Ensklida ekipage har till och med skickats över gränsen tillbaka till Danmark igen.Mot bakgrund av årtiondens praxis har såväl svenska som danska ekipage problemfritt kunnat korsa den svensk-danska gränsen med en totalvikt på 48 ton, och sedan 2008 med en totalvikt på upp till 60 ton och 25,25 meters fordonslängd (naturligtivis under förutsättning att gällande bestämmelser i båda länder uppfylls).Vi anser att denna så kallade nya praxis som fullständigt orimlig.Då detta våldsamma ingrepp mot allmän flerårig praxis kommer helt utan varsel, påtvingas transportföretagen stora ekonomiska bortfall genom att inte kunna uppfylla ingående transportavtal med det vid avtalens start förutsatta antalet fordon. Begränsingen av såväl vikt som fordonslängd strider dessutom mot allt sunt förnuft i relation till koldioxidutsläpp, infrastrukturbelastning och effektivt utnyttjande av transportmaterial.EU:s transportkommissionär Siim Kallas tolkar i sitt brev från 13 juni 2012 till TRAN kommitténs ordförande Brian Simpson, EU:s vikt- och dimensionsdirektiv 96/53/EF på så sätt att det inte hindrar gränsöverskridande transporter med fordon som överskrider direktivets vikter och dimensioner (återigen förutsatt att gällande bestämmer i båda länder uppfylls).DI Transport, Danske Speditörer och ITD uppmanar med bestämdhet dig att du snarast möjligt väcker frågan till den svenska transportministern (läs infrastrukturminister red anm) med fokus på:1. Att få stopp på svensk polis mycket hårdhänta hantering, där det bland annat förekommer diskriminering av danska/utländska (läs icke svenska, red anm) transportföretag.2. Om nödvändigt få anpassat den svenska lagstiftningen till transportkommissionär Siim Kallas senaste förtolkning av reglerna".Med vänlig hälsningMichael Svane, DI TransportMartin Aabak, Danske SpeditörerJacob Chr. Nielsen, ITD

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078