23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

DHL stänger distributionsterminal i Linköping

DHL Freight har sagt upp terminalavtalet i Linköping med Arne Anderssons Åkeri.  Förändringen berör sex terminalarbetare och en tjänsteman. Den 4 juni flyttar denna terminalhantering till DHL i Norrköping.

– DHL Freight har sagt upp sitt avtal om terminalhantering i Linköping med oss, vilket innebär att vi har varslat sex terminalarbetare och en tjänsteman om uppsägning, säger Mikael Hult, vd i Arne Anderssons Åkeri till Transport & Logistik iDag/Transportnet.– DHL Freights hämtnings- och distributionstrafik för Linköping kommer från och med den 4 juni att utgå från DHL:s Norrköpingsterminal och kommer att hanteras av DHL:s terminalarbetare. Trafiken kommer dock även fortsättningsvis att utföras av våra lastbilar och av våra chaufförer. Sedan tidigare har vi en del förare stationerade även i Norrköping och vi kommer även att nyanställa ett antal chaufförer i Norrköping.Mikael Hult förklarar att viss terminalhantering även i fortsättningen kommer att ske vid den terminal som Arne Anderssons Åkeri driver i Linköping och att DHL-kunder även i fortsättningen kommer att kunna hämta och lämna gods vid anläggningen i Linköping.DHL:s platschef i Norrköping, Tony Hagberg, säger till Transport & Logistik iDag/Transportnet att bolaget i samband med förändringen har byggt ut och moderniserat sin terminal i Norrköping.- Förändringen innebär även färre omlastningar och därmed också minskad risk för godsskador, säger han.Arne Anderssons Åkeri utför sedan många år tillbaka inrikes linjetrafik, samt hämtnings- och distributionstrafik i Östergötland för DHL Freight. Arne Anderssons Åkeri – med ett 50-tal egna lastbilar – har anläggningar i Linköping och Motala.Dotterbolaget Östgöta Gods, med 10 lastbilar, utför specialtransporter med lastbilar utrustade med kran, samt även bohagstransporter.Arne Anderssons Åkeri och Östgöta Gods har sammanlagt ett 70-tal anställda och omsätter cirka 63 miljoner kronor per år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094