23948sdkhjf

Dubbelarbetande snabbtraktor

| Av admin | Tipsa redaktionen

En ny version av brittiska JCB Fastracs största dubbelarbetande traktorer ur 8000-familjen lanseras för användning inom såväl lantbruk som åkerier. Godkänd i sitt hemland för 70 km/h på allmän väg, lämpar sig den stora lantbrukstraktorn utmärkt väl även för rena lastbilsuppdrag.

JCB Fastrac 8000 är traktorer i största klassen som har många egenskaper gemensamma med lastbilar och kan därför sättas in på lastbilsarbeten för att utföra uppgifter, som annars skulle krävt ett extra fordon.– Med Fastrac kan man utföra komplexa jordbruksuppdrag ena dagen, för att nästa dag köra långa vägtransporter med tunga släp, förklarar Yngve Åkesson vid generalagenten för JCB Fastrac, Comforttrac AB i Mönsterås. Därmed kan nyttandegraden ökas markant, samtidigt som man får en flexibilitet i sin verksamhet och slipper måla in sig i ett hörn.Brittiska Fastrac uppges idag vara ensamma på marknaden om att erbjuda traktorer med fjädrande axlar, vilket bidrar till att deras traktorer är de enda som är godkända för framfart på allmän väg i 70 km/h i hemlandet.– I Sverige får man inte framföra konventionella traktorer hastigare än 40 km/h på allmän väg, men med Fastrac får man fara fram med 50 km/h hastighet, upplyser Yngve Åkesson. När man gör det, åtnjuter man i det närmaste lastbilskomfort. Med de Finlandstillverkader Sisu-motorerna i den nya generationen Fastrac hamnar ljudnivån i förarhytten på 68,7 dB(A), vilket är en lägre ljudnivå än i många lastbilar.Redan i standardutförande är Fastrac utrustad med tryckluftsbromasr i lastbilsklass, med ABS och tryckluftskoppling till släpvagn. Det är lätt att utrusta Fastrac med släpvagnskoppling av lastbilsmodell för dragning av rena lastbilssläp.För att bli godkänd för 70 km/h på allmän brittisk väg, måste styrningen vara försedd med mekaniskt länkage ut till hjulen, i händelse av nödläge, så som exempelvis ett slangbrott. Fastracs nya traktor ur 8000-generationen är utrustad med ny teknologi som förenar det bästa från lastbilssidan och jordbrukssidan. Bl a är den utrustad med Activ Traction, ett antislirsystem, som känner av slirande hjul och fördelar drivkraften till de hjul, som har markgrepp. En egenskap, som i många år funnits hos personbilar, men är helt ny på traktorer.De nya dieselmotorerna från finländska Sisu med motoreffekter om 279 respektive 306 hästar är i likhet med lastbilsmotorer renade med SCR-teknik, vilket bl a innebär insprutning av AdBlue i avgaserna. Jämfört med föregående Fastrac-generations motorer presterar Sisu-motorerna 9 procent högre effekt, och det till 10 procents lägre drivmedelsförbrukning. En av förklaringarna till den förstärkta effektiviteten ligger i det faktum att motorerna samverkar med den steglösa transmissionen som städse åstadkommer optimal kombination av utväxling och motorvarv för varje uppgift, utan att föraren behöver ingripa.Att använda sig av GPS för att styra traktorer i fältarbete är vanligt idag. De fjädrade axlarna hos Fastrac förbättrar GPS-mottagarens stabilitet jämfört med en konventionell traktor, vilket gör systemet ytterst noggrant i hastigheter ända upp till 40 km/h. Det mesta av GPS-funktionalitet är inbyggt redan från början och behöver bara kompletteras med en mottagare.– Fastrac 8000 är idealisk för stora gårdar och maskinstationer, som vill kunna hantera vägtransporter i egen regi utan att behöva investera i lastbilsekipage, sammanfattar Yngve Åkesson. Men vi ser att den är intressant även för entreprenadföretag, som vill ha en mångsidig och ekonomisk lösning för att kunna köra dumpertransporter och liknande på allmän väg med samma fordon, som röjer snö på vintern och klipper slänter på sommaren.Den sexcylindriga Sisu-dieseln med 8,4 liters slagvolym utvecklar 279/306 hästkrafter vid 2 100 vpm. Vridmomentet vid 1 400 vpm är 1 195/1 310 Nm. Tjänstevikten uppgår till 10,4 ton. Lyftkapaciteten hos de aktre hydraularmarna är 10 ton. Såväl fram- och bakaxeln är fjädrad, med automatisk nivåkontroll/nivellering. Kylarpaketet är utfällbart för att underlätta rengöring. Generatorn är på 200 A. För körning på allmän väg finns farthållare (cruise-control).

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Freja erövra Polen

Wibax Malmöterminal är klar – täcker nu hela Sverige 

Strategiskt läge för södra Sverige och import från kontinenten.

Lyckad digitalisering i Göteborgs energihamn

De kör 90 ton från skogen till terminalen

Sveaskog och Volvo Lastvagnar har fått tillstånd att testa extra tunga laster.

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

Coop vill bygga automatiserat jättelager i Eskilstuna

Planerar att flytta lager från Västerås och Upplands Bro.

Nyhetsbrev

Inlandståg utökar godstransporterna med ellok

Vill ta sina transporter vidare ut i Sverige.

Arkiv

DHL tar Vasaloppet i mål

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Sortimo löser logistiken för hantverkaren

Lanserar nyutvecklad cykel som tar dig förbi köer och parkeringsbekymmer.

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Tip levererar 440 trailrar i jätteaffär

Första affären utomlands för Gordon

Skriver avtal med foodtechbolaget Simple feast.

Stockholm förbättrar för roro-trafiken

Bygger ut sin biogasflotta

Jobb & Karriär
Nästa generation tar över på GN Transport

Tar steget upp efter åtta år i företaget.

De ska utveckla Norrköpings nya logistikområde

”Affären följer vår uttalade strategi att växa inom logistiksegmentet.”

Terntank köper gasdrivna tankfartyg

Kommer att gå i trafik på Östersjön och Nordsjön 2021. 

LKAB i pilotprojekt med Inlandsbanan

Jobb & Karriär
Ny rederidirektör på Sjöfartsverket

Kommer direkt från Preem.

4

Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Sedan februari rullar Volvos ellastbilar på gatorna. Men nu är det fritt fram för alla att köpa.

De ska automatisera Axfoods superlager

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Tunga norska kontrakt för Green cargo

Tecknar avtal med Schenker och Aga.

Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

SLP köper stort

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.137