23948sdkhjf

Dubbelarbetande snabbtraktor

| Av admin | Tipsa redaktionen

En ny version av brittiska JCB Fastracs största dubbelarbetande traktorer ur 8000-familjen lanseras för användning inom såväl lantbruk som åkerier. Godkänd i sitt hemland för 70 km/h på allmän väg, lämpar sig den stora lantbrukstraktorn utmärkt väl även för rena lastbilsuppdrag.

JCB Fastrac 8000 är traktorer i största klassen som har många egenskaper gemensamma med lastbilar och kan därför sättas in på lastbilsarbeten för att utföra uppgifter, som annars skulle krävt ett extra fordon.– Med Fastrac kan man utföra komplexa jordbruksuppdrag ena dagen, för att nästa dag köra långa vägtransporter med tunga släp, förklarar Yngve Åkesson vid generalagenten för JCB Fastrac, Comforttrac AB i Mönsterås. Därmed kan nyttandegraden ökas markant, samtidigt som man får en flexibilitet i sin verksamhet och slipper måla in sig i ett hörn.Brittiska Fastrac uppges idag vara ensamma på marknaden om att erbjuda traktorer med fjädrande axlar, vilket bidrar till att deras traktorer är de enda som är godkända för framfart på allmän väg i 70 km/h i hemlandet.– I Sverige får man inte framföra konventionella traktorer hastigare än 40 km/h på allmän väg, men med Fastrac får man fara fram med 50 km/h hastighet, upplyser Yngve Åkesson. När man gör det, åtnjuter man i det närmaste lastbilskomfort. Med de Finlandstillverkader Sisu-motorerna i den nya generationen Fastrac hamnar ljudnivån i förarhytten på 68,7 dB(A), vilket är en lägre ljudnivå än i många lastbilar.Redan i standardutförande är Fastrac utrustad med tryckluftsbromasr i lastbilsklass, med ABS och tryckluftskoppling till släpvagn. Det är lätt att utrusta Fastrac med släpvagnskoppling av lastbilsmodell för dragning av rena lastbilssläp.För att bli godkänd för 70 km/h på allmän brittisk väg, måste styrningen vara försedd med mekaniskt länkage ut till hjulen, i händelse av nödläge, så som exempelvis ett slangbrott. Fastracs nya traktor ur 8000-generationen är utrustad med ny teknologi som förenar det bästa från lastbilssidan och jordbrukssidan. Bl a är den utrustad med Activ Traction, ett antislirsystem, som känner av slirande hjul och fördelar drivkraften till de hjul, som har markgrepp. En egenskap, som i många år funnits hos personbilar, men är helt ny på traktorer.De nya dieselmotorerna från finländska Sisu med motoreffekter om 279 respektive 306 hästar är i likhet med lastbilsmotorer renade med SCR-teknik, vilket bl a innebär insprutning av AdBlue i avgaserna. Jämfört med föregående Fastrac-generations motorer presterar Sisu-motorerna 9 procent högre effekt, och det till 10 procents lägre drivmedelsförbrukning. En av förklaringarna till den förstärkta effektiviteten ligger i det faktum att motorerna samverkar med den steglösa transmissionen som städse åstadkommer optimal kombination av utväxling och motorvarv för varje uppgift, utan att föraren behöver ingripa.Att använda sig av GPS för att styra traktorer i fältarbete är vanligt idag. De fjädrade axlarna hos Fastrac förbättrar GPS-mottagarens stabilitet jämfört med en konventionell traktor, vilket gör systemet ytterst noggrant i hastigheter ända upp till 40 km/h. Det mesta av GPS-funktionalitet är inbyggt redan från början och behöver bara kompletteras med en mottagare.– Fastrac 8000 är idealisk för stora gårdar och maskinstationer, som vill kunna hantera vägtransporter i egen regi utan att behöva investera i lastbilsekipage, sammanfattar Yngve Åkesson. Men vi ser att den är intressant även för entreprenadföretag, som vill ha en mångsidig och ekonomisk lösning för att kunna köra dumpertransporter och liknande på allmän väg med samma fordon, som röjer snö på vintern och klipper slänter på sommaren.Den sexcylindriga Sisu-dieseln med 8,4 liters slagvolym utvecklar 279/306 hästkrafter vid 2 100 vpm. Vridmomentet vid 1 400 vpm är 1 195/1 310 Nm. Tjänstevikten uppgår till 10,4 ton. Lyftkapaciteten hos de aktre hydraularmarna är 10 ton. Såväl fram- och bakaxeln är fjädrad, med automatisk nivåkontroll/nivellering. Kylarpaketet är utfällbart för att underlätta rengöring. Generatorn är på 200 A. För körning på allmän väg finns farthållare (cruise-control).

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Intervju
HELGLÄSNING: Här läggs Sveriges största pussel

God planering krävs för att genomföra ett 13 år långt byggprojekt i Stockholms historiska hjärta, med vatten på två sidor och tusentals bilar, bussar, cyklister och människor strax utanför byggstängslet. Möt några av människorna bakom det enorma logistikpusslet Slussen.

Logicenters installerar solceller i Danmark

Julas centrallager bidrar till rekordförsäljning

Debatt
"Stödåtgärder krävs – NU"

Förlängt kontantstöd krävs omgående om företagen ska klara sig ur krisen, menar Transportföretagen.

Netrail utrustar Södras timmervagnar

Bockasjö hyr ut till Samsung

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Logistikchef på Arla ger sig av

Arkiv

Jobb & Karriär
Ny vd på Bohusfrakt

Westan får stororder av Sveaskog

Ska sköta Sveaskogs virkestransporter i tre år. "En av de större affärerna i vår drygt tioåriga historia".

Akut kris för Green cargo

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Jobb & Karriär
Han blir försäljningschef på Scania

Green cargo kör åt Holmen

När Holmen behöver extra godstransporter ställer Green cargo om.

Plus

Så ser DSV:s samarbete med Clas Ohlson ut

Clas Ohlson och DSV har ingått ett treårigt samarbete kring klimatsmarta transporter mellan lagret i Insjön och butikerna i Norge. Transportnet ställde några frågor till divisionschef Christian Gerdtsson.

Viking lines nya flaggskepp kan ta mer gods

Betydligt mer godskapacitet och eget spa för chaufförer på nya vikingbåten.

YIT bygger stort logistikcenter i Vasa

Postnord blir fossilfria i delar av Stockholm

Ikano hyr ut till Mathem

Tempcon group köper Fiskhamnens åkeri

Logicenters vinner förstapris

Ystad hamn ska bli djupare

CR Cargo byter namn

Öresundsregionens nya hamnterminal skjuts upp

Situation för terminalen är alltför osäker i och med viruset.

Nya rekord för e-handeln

78 procent av svenskarna handlade på nätet i april, vilket är högre än någonsin.

SLP växer i Småland

Instängda ålar räddades i hamnen

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Jobb & Karriär
Hon ska styra Sturup

Veckans konkurser

Vilotiderna återgår till de normala

Polisen: Många inbrott i lastbilar

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Veckans konkurser

2

Debatt
Logistikpark till varje pris?

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.204