23948sdkhjf

”Därför dör fler i svenska trafiken”

Trots säkrare fordon, fler mötesfria vägar och intensifierad nykterhetskontroll i trafiken har antalet trafikdödade ökat kraftigt under 2011, konstaterar Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF).

– Jag är rädd för att det är de stora omstruktureringarn i trafiksäkerhets-Sverige, som börjar slå igenom, skriver MHF:s Tom Bjerver i senaste utgåvan av tidskriften ”Motorföraren”. Gamla Vägverket tog ett samlat grepp om trafiksäkerhetsfrågorna, medan nya Trafikverket frånsäger sig ett sådant ansvar. I stället läggs fokus lika mycket på järnväg som bil och trafik.Samtidigt förlorar Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande (NTF) alltmer av sina statsbidrag. Därmed förlorar NTF sin ledande roll som företrädare för idéburna organisationer. Hela denna utvecklingstrend oroar MHF-chefen Tom Bjerver, som framhåller att bristen på samordning och gemensamma tag inom trafiksäkerheten mycket väl kan leda till fler dödade och skadade i trafiken:– Glöm inte att det väsentligen är idéburna organisationer, som står för merparten av arbetet med att påverka attityder. Det tar flera decennier att bygga upp den trafiksäkerhetsstandard, som Sverige åtnjuter. Att montera ned det fina, som åstadkommits går tyvärr mycket fortare.– Tyvärr kan man inte bygga bort aggressiv körning med säkrare bilar eller mötesfria vägar, fastslår Tom Bjerver i ”Motorföraren”. Det krävs samordning och samverkan mellan trafikverk, organisationer och opinionsbildare, så att alla drar åt samma håll. Låt inte klåfingriga organisationsförändringar äventyra det hittills så framgångsrika trafiksäkerhetsarbetet i Sverige.MHF räknar ca 30 000 medlemmar fördelade i sju regioner och ca 275 avdelningar och tillhör en av de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna inom riket.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062