23948sdkhjf

Raka spåret sjövägen Göteborg–Kina

En av de nio nya fartygsslingor mellan Asien och Europa, som sex rederier går samman om att trafikera, kommer att anlöpa Göteborgs hamn, vilket innebär en ny direktlinje mellan Skandia Container Terminal och en rad destinationer i Fjärran Östern.

– Det här är ett synnerligen efterlängtat positivt besked, omvittnar Sven Porelius, VD för Skandia Container Terminal. Vår terminal är väl rustad att ta hand om ytterligare direktanlöp. Allt är ännu inte klart och rederibranschen är synnerligen konjunkturkänslig, men givetvis hoppas vi att de aviserade planerna fullföljs.Göteborgs hamn har redan i dag fyra direktlinjer med containertrafik till andra världsdelar. Med ytterligare direktanlöp i kombination med sedan tidigare väletablerade feederkunder, stärker Skandia Container Terminal sin position som Skandinaviens största containerhamn.– Ett glädjebesked för hela rikets näringsliv, menar Magnus Kårestedt, VD för Göteborgs Hamn AB. Direktanlöp mellan Sverige och Fjärran Östern stärker företagens konkurrenskraft.Slingan planeras starta i april 2012 av en nybildad rederiallians kallad G6, sammansatt av:* APL (American President Line);* Hyundai Merchant Marine;* Mitsui OSK Lines (MOL);* Hapag-Lloyd AG;* Nippon Yusen Kaisha (NYK Line);* Orient Overseas Container Line (OOCL).I en pressinformation presenterar den nya G6-alliansen nio nya slingor mellan Europa och Fjärran Östern, varav den tredje slingan inbegriper hamnanlöp även till Göteborg och är upplagd på följande sätt:* Shanghai – Ningbo – södra Kina – Singapore – Tanger – Rotterdam – Bremerhaven – Gdansk – Göteborg – Rotterdam – Jeddah – Singapore – södra Kina – Hong Kong – Shanghai.Sammanlagt kommer de sex rederierna att sätta in drygt 90 containerfartyg på de totalt nio slingorna och anlöpa sammanlagt drygt 40 hamnar. Slingorna kommer att kännetecknas av snabba transittider, ett brett utbud av hamnar och de modernaste fartygen med kapaciteter om upp till 14 000 TEU. I trafiken integreras de största fartygstyperna som kommer att sättas i trafik under de närmaste 30 månaderna (två och ett halvt åren).På den digra listan över hamnar som kommer att anlöpas, finns också Hamburg, Southampton, Le Havre, Antwerpen, Thamesport, Bohaybuktens hamnar Dalian och Xingang, Qingdao, Xiamen, Kaohsiung, Cai Mep, Pusan, Kwangyang, en rad japanska hamnar, Colombo, Jeddah och Port Said.Skandia Container Terminal, som i januari 2012 tas över av APM Terminals, är rikets enda terminal med kapacitet nog för att ta emot de allra största containerfartygen, som sätts in på direkttrafik mellan norra Europa och Fjärran Östern.Medelst ett väl utbyggt system av tågpendlar och inlandsterminaler har stora delar av Sverige samt Norge snabba och miljövänliga förbindelser med Göteborg hamn, till glädje och gamman för rikets och grannlandets industrier.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063