23948sdkhjf

”Medfinansiering av räls & väg ineffektivt”

Kommunala bidrag till statliga infrastruktursatsningar, s k medfinansiering*, är ineffektivt, hävdar Riksrevisionen, som granskat fenomenet. Man riskerar att inte satsar på projekt som är bäst för samhället och att det blir dyrare än nödvändigt.

Trafikverket kan förhandla om att få medfinansiering* till statliga infrastruktursatsningar i form av bidrag från kommuner och andra intressenter. Riksrevisionen har granskat om denna medfinansiering* har varit effektiv, dvs om man får mesta möjliga infrastruktur för pengarna.Granskningen visar att medfinansiering har påverkat prioriteringen av vilken väg eller järnväg, som byggs och att det därför inte är säkert att det är de för samhället som helhet mest angelägna investeringarna, som blir av. Det är också otydligt vilka spelregler, som gäller. Enligt Riksrevisionen är det angeläget att alla intressenter behandlas lika och att processen är öppen, vilket inte är fallet idag.Problemet med prioritetsordningen gäller även de s k förskotteringarna. Trafikverket och regeringen får låta lokala parter, framför allt kommuner, låna ut pengar till Trafikverket för att bygga vägar och järnvägar tidigare än planerat. I år kommer 30 procent av alla pågående investeringar att vara finansierade genom s k förskottering. Investeringarna blir dyrare, enär det tillkommer räntekosnad. Alldenstund de går före andra, är det också högst tveksamt om infrastrukturen byggs i den ordning, som är bäst.– Satsningen på medfinansiering har inneburit att medborgarnas skattepengar inte utnyttjas effektivt, hävdar riksrevisor Claes Norgren. Pengarna hade kunnat användas för mer angelägna väg- och järnvägsprojekt. Regeringen och Trafikverket bör låta byggandet av statliga vägar och järnvägar grundas på hur mycket nytta de ger medborgarna.Trafikverket bör även utveckla sitt arbetssätt, så att det gör lika inom hela riket. Verket bör ävenledes utveckla dokumentationen, så att det går att följa hur det arbetat och att det blir synligt på vilka grunder beslut har fattats.Därest regeringen vill utöka satsningen på infrastruktur, bör den se över skatterna och avgifterna inom trafikområdet, i stället för att förhandla om medfinansiering.*Länge har den svenska infrastrukturplaneringen dragits med förseningar och fördyringar. Anslagna medel har inte räckt till. 2008 fick Trafikverket därför i uppdrag att mer systematiskt söka medfinansiering i form av finansiella bidrag från externa intressenter, kompletterat med ett ökat uttag av trängselskatter och brukaravgifter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063