23948sdkhjf

1/3 av förartid till spillo

Chalmeristen Henrik Sternbergs doktorsavhandling indikerar stora ineffektivitetsförluster i chaufförsarbetet pga väntan, omvägar eller onödigt merarbete på pappersjobb. Upp till 1/3 av lastbilsförarnas arbetstid går till spillo.

Ingen tar eller förmår ta ansvar för transportkedjan i stort, hävdar Chalmersforskaren Henrik Sternberg, som djupdykt problematiken och sökt ringa in problemens karaktär, och vilka lösningar som skulle kunna fungera. Henrik Sternbergs doktorsavhandling bygger på forskning som engagerat 100 företag, ca 2 000 observationer och 200 intervjuer genomförda i Europa.– Runt 1/3 av chaufförernas arbetstid slösas bort på väntan, omvägar eller onödigt merarbete, hävdar Henrik Sternberg. Bristande information leder ofta till byte av fordon eller utrustning. Att lägga timmar på att leta efter rätt port eller rätt adress är oerhört vanligt. Och åkerierna har sällan möjlighet att ta betalt för extratiden.Grundproblemet är att de åkerier, som sköter lastbilstransporterna åt transportköpare och logistikbolag är svaga aktörer i ett spel. De är hårt konkurrensutsatta och utbytbara. Transporterna blir för billiga och vinstmarginalerna för små, typiskt 1–2 procent. Låga etableringshinder och brist på kontroller gör att olaglig cabotagetrafik (åkares inrikeskörningar i annat land) försvårar åkeriernas villkor än mer. Henrik Sternberg:– Det finns ofta en total avsaknad av respekt för åkeriernas affär och chaufförernas arbetsvillkor. Alla ser ned på en chaufför.Kunskapsnivån inom åkerinäringen förblir samtidigt låg. Få initiativ tas för att utveckla informationsutbytet i transportkedjan. Papper och penna fortsätter att dominera i lastbilshytten.Men smartare informationsdelning är just vad som krävs, anser Henrik Sternberg, som de senaste fem åren arbetat med ett flertal forskningsprojekt, så som Cassandra, Logistics 4 Life och Hamnpiloten, där informationshanteringen har autoamtiserats.Lastbilstransporter kan bli upp till 25 procent effektivare, visar forskningen. När alla aktörer, som är inblandade i transportupplägget, delar relevant information automatiskt, kan chaufförernas arbetstid ägnas åt viktigare uppgifter än att stå i köer till terminaladministrationen. Med de lösningar, som bl a Chalmers, Trafikverket och Volvo Technology har utvecklat tillsammans, visar Henrik Sternbergs forskning att fem procent av europeiska chaufförers arbetstid skulle kunna kapas generellt.Det skulle innebära färre lastbilar på vägarna, mindre onödig körning, stora samhällsvinster och bättre lönsamhet för den ansträngda transportnäringen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068