23948sdkhjf

Samma regelbrott – olika påföljd

Det är närmast obegripligt att det ska förekomma två olika normer för likartade förseelser. Det säger Sveriges Åkeriföretag i ett remissyttrande till Näringsdepartementet om lagstiftningens olika behandling av svenska företag som bedriver olaglig trafik och utländska företag som utför olaglig inrikestrafik i Sverige.

I sitt remissyttrande över förslag till en förändrad yrkestrafiklagstiftning påtalar Sveriges Åkeriföretag en än gång den olika behandlingen av åkeriföretag. Organisationen som förespråkar konkurrens på lika villkor fäster nu uppmärksamheten på skillnader i synsätt när det gäller straffpåföljder av olaglig yrkestrafik. Ett svenskt företag som utför transporter utan yrkestrafiktillstånd riskerar såväl böter som fängelse i upp till ett år för de ansvariga i företaget. Ett utländskt företag som bedriver olaglig inrikestrafik i Sverige, så kallade cabotagetransporter, riskerar på sin höjd böter påpekar Sveriges Åkeriföretag. Saken blir dessutom inte bättre av att polis och åklagare avskriver brott mot cabotagebestämmelserna "på löpande band" med hänvisning till den ringa påföljd som kan komma ifråga. Sveriges åkeriföretag har tidigare uppvaktat regeringen i frågan utan att regeringen reagerat. – Regeringen var då inte redo att ta upp frågan men var beredd att ta ställning till den då den översyn som vi nu yttrat oss över genomfördes. Vi har dock inte hittat någon sådan analys i underlaget till de föreslagna förändringarna av yrkeslagstiftningen, säger Bengt Waldersten, chefsjurist på Sveriges Åkeriföretag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062