23948sdkhjf

Mercedes-Benz Vans kommer igen

250 miljoner euro har Mercedes-Benz transportbilsdivision Vans investerat i nya Viano och Vito, pengar som ska förränta sig med råge genom stärkt satsning på internationella marknader, enkannerligen BRIC- respektive Next 11-länderna.

Efter lanseringen av nya generationen Viano respektive Vito i fjol höstas följer Mercedes-Benz Vans (MBV) upp med de all-hjulsdrivna versionerna av dessa modeller för att täcka in marknadens alla tänkbara behov av effektiva och säkra transportbilar inom viktsklassintervallet 2,8–8,2 ton. Men även de övriga transportbilarna på MBV:s produktprogram, så som Sprinter och Vario, finns tillgängliga i 4x4-utförande.Förutom tillverkning på hemmaplan av Sprinter, Crafter och Vario i Ludwigsfelde respektive Düsseldorf (endast Sprinter och Crafter), sker tillverkning även i Vitorio, Spanien, av Viano och Vito, i Charleston, USA, av Sprinter, i Buenos Aires, Argentina, av Sprinter, samt i Fouzhou, Folkrepubliken Kina, av Viano, Vito och Sprinter. Totalt är runt 15 000 bilbyggare i dessa fem länder sysselsatta med montering av MBV:s transportbilar. MBV:s företagsledning med konstruktion, marknadsföring och försäljning huserar i Stuttgart.Under 2010 såldes 224 224 fordon, vilket innebär en ökning med 35 procent jämfört med året innan, då 165 576 fordon lämnade återförsäljarnas bilhallar. Speciellt ökade avsättningen på den europeiska hemmamarknaden, i Nord- och Sydamerika samt i Kina.– På vår kärnmarknad, västra Europa, åtnjuter vi en marknadsandel av 17,8 procent och håller ställningarna inom segmenten mellanstora respektive stora transportbilar, försäkrar Volker Mornhinweg, VD för Mercedes-Benz Vans (MBV). Med Sprinter uppnådde vi t o m absoluta toppositionen inom segmentet stora skåpbilar, med en marknadsandel om drygt 18 procent.I försäljningsintäkter överskred 2010 års försäljning föregående års med 27 procent, upp från 6 215 000 euro till 7 812 000 euro. Försäljningresultatet (EbIT) förbättrades kraftigt, från endast 0,4 procent till 5,8 procent, en ökning från 26 miljoner euro för år 2009 till 451 miljoner euro 2010. För innevarande år 2011 ser försäljningen lovande ut, varför MBV räknar med tvåsiffriga tillväxttal för helåret 2011. Volker Mornhinweg:– Vi är fast beslutna att uppnå en försäljning av 325 000 fordon under 2013, vilket innebär 100 000 fler Vianos, Vitos och Sprintrar än i dag. För att säkra vår position i Europa, räknar vi med stöd från vår allians med Renault-Nissan, varav ett av fyra samarbetsprogram kommer att leda till en helt ny transportbilsmodell från MBV, en City Van, en liten, kompakt innerstads-transportbil, klar för lansering under 2012.De övriga tre samarbetsområdena gäller lilla stadsbilen Smart, motorer samt batteridrivna bilar med därtill hörande elektriska komponenter.En marknad MBV avser att satsa starkt på, är den nordamerikanska, bl a genom att bygga ut säljorganisationen kraftigt. Allaredan har man kunnat glädja sig åt framgångarna med Sprinter, som sedan början av 2010 syns i allt större antal på amerikanska och kanadensiska gator och vägar. Volker Mornhinweg:– Helt nyligen erhöll vi en större beställning på 2 500 Sprintrar.Den starkaste tillväxten noterar MBV emellertid i de s k BRIC-länderna – Brasilien, Ryssland, Indien, Kina – samt i de s k Next 11-länderna – Algeriet, Argentina, Colombia, Malaysia, Sydkorea, Syrien, Thailand, Ukraina, Venezuela och Vietnam. Speciellt i Kina har marknaden för högkvalitativa skåpbilar och MPV:éer (Multi-Purpose Vans). – Givetvis kommer vi att dra nytta av detta, försäkrar Volker Mornhinweg. Vi är redan igång med montering av Viano och Vito på plats i Kina (Fouzhou) sedan 2010. Under första året producerades här i samarbete med FJDA 325 000 enheter. Och fr o m tredje kvartalet innevarande år drar vi igång monteringen av Sprinter även i minibussutförande.En annan stor tillväxtmarknad är den ryska, där MBV i samarbete med ryska bilfabriken GAZ (Gosudarstvo Avto Zavod) avser att dra igång produktion av Sprinter under första hälften av 2013. Även här är ribban satt till 325 000 årsenheter.– På den utstakade vägen till global tillväxt avser vi stärka vår närvaro på många fler, intressanta marknader, lovar Volker Mornhinweg. Men allt detta är förstås möjligt endast därest vi har attraktiva produkter i vår produktportfölj. Att så är fallet, råder det ingen tvekan om.– Vår produktportfölj är extremt up-to-date, fastslår Volker Mornhinweg. Vi har investerat över 250 miljoner euro i nya generationen Viano och Vito, med nya Vito som transportbilen för yrkesfolk. Medan Viano sätter nya standarder för stora minibussar tack vare förstklassig komfort, säkerhet och körglädje. Vi fokuserar på de bil-lika egenskaperna hos Viano och positionerar den i Mercedes-Benzs ÅF-nät för personbilar, till vilket nya Viano Avantgarde Upplaga 125 kommer att märkbart bidra med sitt lyxiga utförande och sportiga dynamik.Men även inom den yrkesmässiga sektorn utvidgas programmet med nya modeller, som exempelvis nya Vito Shuttle, som kompletterar utbudet av minibussar för yrkesmässig passagerarbefordran. Även nya Vito Crew är ett attraktivt val för yrkesfolk, underhållstekniker, arbetslag och tjänsteföretagare genom sin robusta, praktiska utrustningsnivå för transport av folk, bagage och material. Volker Mornhinweg:– Precis rätta valet för byggbranschen, för städfirmor och driftsteknikniska tjänsteföretag.Även på miljövårdsområdet har MBV:s FoU gjort landvinningar. Nya Viano och Vito uppfyller Euro 5 avgasreningskrav. Jämfört med föregående generation har koldixodhalten (CO2) i avgasernas sammansättning reducerats med 15 procent, samtidigt som drivmedelsförbrukningen minskats med motsvarande procent, eller med 0,15 l/milen (1,5 liter/100 km). Nu arbetar man på att uppfylla Euro 6, dock utan att binda upp sig för något datum.För att praktiskt bevisa vad MBV:s all-hjulsdrivna bilar förmår, uppdrog Damler-Benz åt några av koncernens kvinnliga anställda att under ledning av professionella rallyförarna Jeanette James och Anne Marie Borg genomföra Aïcha des Gazelles Rallye – en 2 500 km lång rallytävling genom Marockos sandöknen. I klassen Crossover placerade teamet sig på första plats 2009, på andra plats 2010 och återigen på första plats 2011.F ö firar Mercedes-Benz 125-årsjubileum – 125 år av innovation, som man stolt proklamerar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065