23948sdkhjf

Vinnande Vito finputsad

En ny generation av Mercedes-Benz Vans sedan 2004 välsäljande transportbil Vito har blott finputsats i detaljerna för uppdatering till dagens nivå.

Med bakhjulsdrivna transportbilsmodellen Vito har Mercedes-Benz Vans (MBV) noterat säljframgångar ända sedan den första generationen lanserades ffg 1996 – runt 60 000 sålda fordon årligen. Åtta år senare, 2004, var det dags för en ny generation Vito, samtidigt som en mera personbilskomfortabel konstruktion, benämnd Viano, också lanserades. Med mera ombonad inredning för personbefordran, och mjukare fjädring för passagerarna, som till skillnad från styckegods kan ge luft åt sina åsikter om transportkvaliteten.Väl tajmat till konjunkturuppgången efter den globala finansiella krisen var det dags för en ny, återigen förbättrad generation av bakhjulsdrivna Vito och Viano. Med förbättrade dieselmotorer med högre verkningsgrad för bättre drivmedelsekonomi och till följd därav också förbättrade avgasvärden, åstadkommet bl a genom s k BlueEfficiency-teknologi.Medan nya Vitos framaxel fortsatt baseras på individuell hjulupphängning med fjäderben, har MBV:s konstruktörer finslipat detaljlösningarna med nya skruvfjädrar, länkarmar, lager och krängningshämmare. Även styrningen har fått en genomgång för förbättrad respons. Också för den drivna bakaxeln har den sofistikerade grundkonstruktionen bibehållits med individuell hjulupphängning, men MBV:s konstruktörer har fullständigt omformat fjädrar, hjälpfjädrar och stötdämpare samt formgivit nya lagringar för stötdämparna. Lagren för reglerarmarna har formgivits med speciellt fokus på komfort, med separerade funktioner för longitudinella och laterala krafter på framaxeln. Krängningshämmarna med sina lagringar har också fått ny utformning.För Vito i täckt skåpbilsutförande, liksom för kombiversionen Mixto, är fjädringen baktill hårdare än för Vito minibuss (Crewbus) som ska skämma bort passagerarna med maximal komfort. Alla förbättringar sammantagna resulterar i ett extremt precist, förutsägbart och säkert uppträdande på väg, parat med hög komfort, köregenskaper och låga ljudnivåer hos samtliga Vito-versioner. Egenskaper som övertrumfas endast därest man väljer att specificera luftfjädring, inbegripet automatisk nivåreglering för bakaxeln, att monteras utanför MBV:s linjetillverkning.För hantverkare, kurirföretag eller andra yrkesmässigt aktiva transportbilsbrukare bjuder nya Vito inte på några problem vad rör lastning av fordonet. MBV:s utvecklingsingenjörer har ökat tillåten bruttovikt, med ty åtföljande ökad nyttolastförmåga. Standardbruttovikten har höjts från tidigare 2,77 ton till 2,8 ton, medan samtliga modeller den nya generationen också finns tillgängliga i en 3,05 tons bruttovikt-variant. Beroende på modellvariant kan nyttolastförmågan öka med så mycket som 100 kg. För export uppges en variant finnas tillgänglig med 2,5 tons bruttovikt.För att komma tillrätta med den interna ljudnivån har i omfattande datorsimuleringar och mätningar vibrations- och bullerkällor kartlagts. Balansaxlar i de nya fyrcylindriga motorerna släcker effektivt ut sekundära vibrationer vid källan. Hela ekipaget analyserades efter elimineringen av dessa vibrationer, vilket ledde till en hel palett av åtgärder, med absorberande dämpningselement interiört och på bakaxeln, förstärkning av chasiets struktur, förbättrad isolering och modifierade tätningar för ultratyst framfart i optimal komfort.Såväl Vito som Viano är begåvade med ett helt batteri av trafiksäkerhetsfrämjande finesser. Kraftiga, robusta skivbromsar runtom med elektronisk bromskraftfördelning (EBD, Electronic Brake-force Distribution) kompletteras med ABS för låsningsfri bromsning, BAS (Brake Assist System) för bromsförstärkning, och för fordon utrustade med fabriksmonterad dragkrok för släpvagn, även TSA (Trailer Stability Assist) som vid plötslig kraftig inbromsning rätar ut släpet i linje med dragfordonet och förhindrar våldsamma pendelrörelser från sida till sida.Problemfri start ombesörjer AAS- och ASR-systemen medan parkering underlättas av Parktronic och backningskamera som tillvalsutrustning. Säkerhetsfrämjande är också automatisk ringtrycksövervakning, vilken betalar sig snabbt genom minskad däcksförslitning, säker inbromsning och minskad drivmedelsförbrukning tack vare lägre rullmotstånd.För den personliga säkerheten i händelse av att Vito/Viano skulle råka bli inblandad i en trafikolycka, håller utrustningen högsta standard för att begränsa konsekvenserna av olyckan. Förarplatsen och framsätespassagerarplatsen är utrustade med i höjdled inställbara trepunktsbälten, bältessträckare och –kraftbegränsare samt påminnelse om att applicera säkerhetsbältena. Två-/fyrvägs nackskydd och luftkuddar för förare och framsätespassagerare är förstås standard, medan sidokuddar finns som tillvalsutrustning.Samtliga passagerplatser i Viano är trepunktsbältesförsedda och med fyrvägs nackskydd. I Vito minibuss (Crewbus) och kombimodellen Vito Mixto visar indikatorer vilka säten som är förberedda med standardiserade förankringspunkter för barnsäten.Exteriört känns nya Vito/Viano lättast igen på annorlunda utformning av strålkastarinsatserna, med förstorade reflektorer för att förstärka belysningsförmågan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08