23948sdkhjf

Staplingskranar fördubblats på fem år

Under den senaste femårsperioden har Swisslog AB i Boxholm tillverkat dubbelt så många staplingskranar jämfört med tidigare år, uppgav Håkan Furberg, försäljningchef vid Swisslog AB, på Stora Lagerdagen 2011, arrangerad för andra året i rad av ideella sammanslutningen TTF – Forum för Logistik.

Medan Swisslog AB i Boxholm, ett av världens främsta företag inom forskning och utveckling, tillverkning och driftsättning av automatiska staplingskranar till höglager, i genomsnitt tillverkade runt 75 staplingskranar årligen för fem år sedan, har man under de senaste fem åren legat på ett genomsnitt av 150 – 175 staplingskranar årligen. Det bekräftade Håkan Furberg, försäljningschef vid Swisslog AB, på en fråga från auditoriet under tisdagens (2011-09-20) heldagskonferens i Garnisonen, Stockholm, på temat ”Stora Lagerdagen 2011”, arrangerad för andra året i rad av TTF – Forum för Logistik (TTF är en akronym som står för TransportTekniska Föreningen, grundad vid mitten av 1950-talet av Tage Thorhag, direktör vid SJ, m fl yrkesverksamma beslutsfattare inom industriell materialhantering och transporter, intresserade av slika frågor).Jämfört med tidigare generationer av staplingskranar har dagens generation viktbantats avsevärt genom annat konstruktionssätt och annat sätt att montera samman dem, upplyste Håkan Furberg. Med tanke på att dagens krangeneration kan byggas i längder om ända upp till 50 m, i 10-m-intervaller mellan de olika höga modellerna, vill det till att kranarnas massa är så lätt som möjligt för att den erforderliga elenergin i startögonblicket och under färd ska vara driftsmässigt minimal. För att hushålla med elenergin utnyttjar dagens staplingskranar också regenereringteknik för att återmata elenergi till nätet genom att utnyttja rörelseenergin vid sänkning av pallasten/pallasterna på gaffeln/gafflarna.Vidare används lågfriktionselement i exempelvis lager i krankonstruktionen för att effektivisera hushållningen med elenergin vid framdrivningen, samt högeffektiva transmissioner. För de högeffektiva miniloadkranarna har man gått tillbaka till alumium i valet av tillverkningsmaterial för kranarna.Redan för mer än fem år sedan utgjorde modularisering nyckeln till Swisslogs förmåga att klara de flesta utmaningarna från kunderna vad rör spännvidden i leveranser från de enklaste och minsta till de mest komplexa och största installationerna. Modulariteten gäller mekanik, elkomponenter, styrsystem och mjukvara hos såväl staplingskranarna i Vectura-familjen som transportörsystem (conveyrar) och horisontella palltransportörer, som Swisslog också tillverkar.Modulariseringen gör att ledtider från projektering till installation av automatiska lagerhanteringssystem – som General Contractors är Swisslog integratörer av totalsystem av höglager och plocklager och bygger ihop delutrustningar till genomgående flöden för optimala lösningar – kan hållas korta tack vare standardiserad konfiguration av utrustningen. Samt att även skräddarsydda system kan tacklas som ordinära standardsystem med allt vad det innebär av tidsvinster.Uppbygga av 10-meters-sektioner kan staplingskranar byggas med master från 10 till 50 m längd (höjd), med enkelmaster för stapling/utlagring av enkla pallaster och dubbelmastkonfigurationer för hantering av dubbla eller t o m fler pallaster. Endast den översta sektionens längd behöver i förekommande fall anpassas till kundspecifikt modulavvägd längd. Masternas sektionsvis koniska utformning ger såväl strukturell styrka som materialbesparing: ju längre (högre) kranarna byggs, desto mer sparar man i höghållfast stålmaterial – och därmed vikt – jämfört med mastprofiler som är lika breda upptill som nedtill. Med 30–50 meter höga kranar blir det åtskilliga ton stål mindre i vikt för kranens drivmotor att driva. Dessutom sänks kranens tyngdpunkt till gagn för snabbare acceleration/deceleration, vilket ger kortare cykeltider.Sektionsgavlarna maskinbearbetas för att säkerställa absolut raka master när sektionerna monteras samman. En ytterligare fördel med den sektionsvisa uppbyggnaden av kranarna manifesterar sig när utrustningen ska levereras – hela kranen i sina delar ryms i standard 18-meters trailerekipage eller 40-fots ISO-containrar. Inga specialarrangemang för långt och besvärligt skrymmegods erfordras således.Utrustade med lämplig utrustning för att hämta/lämna last, klarar Vectura-familjens kranar hantera inte blott pallaster staplade en i taget, dubbeldjupt eller trippeldjupt, utan även tunga pappersrullar och t o m så udda laster så som bilkarosser och fritidsbåtar. För enkelpallstapling – och i vissa fall dubbelpallstapling – är enkelmast fullt tillräcklig, medan flerpallshantering, liksom långa laster, leder till en dubbelmastad krankonstruktion med huvudmast och stödmast.För hantering av varierande pallformt kan gaffeln utrustas med gaffelslpridningsaggregat, medan helt slutna pallkonstruktioner kan kräva en lastplattform i stället för gaffel. För säker återinlagring av delplockade pallaster kan kranen utrustas med profilkontroll ombord.Kranarnas chassier i fem huvudstorlekar tillverkas av tjocka, kallbockade stålprofiler, som efter sammansvetsning värmebehandlas för att leda bort spänningar i materialet. Komprimerat/kalldraget stål i gejdern för lyftrörelsen svetsas till masten för ökad hållfasthet och längre livslängd. Måttexaktheten i det spänningsbefriade chassiet blir så hög, att ingen efterjustering erfordras för att uppnå helt parallella löpmönster mellan kranens främre hjul och aktre löphjul. Perfekt parallella hjulaxlar minimerar hjulslitaget och därmed underhållsbehovet, till gagn för låga driftskostnader, låga ljudnivåer och lång livslängd.Genom att produkterna byggs så färdiga som möjligt, med styrskåp och styrsystem, redan i fabriken i Boxholm, samt att all utrustning testas före utskeppning, reduceras tiden för idrifttagning på plats hos slutanvändaren till ett absolut minimum – en för alla parter ytterst kostnadseffektiv metod.Den trucktillverkande industrin företräddes på ”Stora Lagerdagen 2011” av Joakim Krona, försäljningschef vid Atlet AB, som redogjorde för de senaste trenderna inom gaffeltruckbranschen, bland vilka följande kan urskiljas:* Allt fler multinationella företags centrala upphandlingar, inte sällan styrda av sina europeiska huvudkontor, har en tendens att pressa priserna på standardiserade truckspecifikationer upphandlade i centraliserade kontrakt. I sämsta fall kan det leda till avkall på ergonomiska och komfortfrämjande konstruktionsdetaljer, till förmån för enklare grundkonstruktioner. Det leder till priskrig mellan olika truckleverantörer på s k nakna specifikationer och på fullservice. Fokus på arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet har avtagit pga den benhårda prispressen när centrala ekonomer anger spelreglerna för upphandlingarna.* En annan märkbar trend på senare år är en tendens att gå från ledstaplare till åkstaplare. På den svenska marknaden säljs i genomsnitt 7 000 truckar per år, varav ca 2 000 är ledstaplare och 500–600 är åkstaplare.* Alltfort giltigt är dock det faktum att endast 10 – 20 pocent av en totalinvestering för truckhantering utgörs av själva trucken, medan den stora kostnadsposten utgörs av förarkostnader för löner, sociala kostnader m m.* Förarnas betydelse bekräftas av omständigheten att trucktillverkare numera anpassar truckarna mera till förarnas kompetens och behov för att maximera utbytet av investeringen. Körbeteende- och driftövervakning kommer in i bilden.* Många truckköpare frågar också om inställelsetid för truckleverantörens servicepersonal (underhållspersonal) för att avhjälpa driftstörningar/driftstopp. Från Atlets sida anser man det vara viktigare med en faktor kallad First-Time-Fix-Rate, dvs i hur många fall klarar truckteknikern att få igång trucken redan vid sitt första besök. Joakim Krona:– Hur lång tid det tar för truckteknikern att infinna sig hos den hjälpbehövande kunden vid ett stillestånd är knappast särskilt intressant, om truckteknikerna måste återvända hem för att hämta reservdelar och/eller erforderliga specialverktyg. Först-Time-Fix-Rate, dvs att få igång trucken redan vid första besöket är en långt viktigare fråga att besvara.I Atlets fall ligger First-Time-Fix-Rate så högt som vid 95–96 procent, uppgav Joakim Krona. Endast i undantagsfall måste truckteknikern återvända till basen efter yttrligare reservdelar eller specialverktyg.Utöver lagertruckar och automatkranar behandlades också ämnen så som lagerfilosofi och e-handelslager under ledning av Gunnar Schrewelius, Logistics Consultant vid Schenker Consulting AB, lagersystem med exempel på en rad högintressanta praktikfall ur verkligheten, samt frågan om hur stimulera och utveckla lagerpersonalen på lämpligaste sätt. Dagen avslutades med ett högst personligt och originellt framträdande av Mats Nilsson, världsmästare inom kampsporten Mixed Martial Arts (MMA; slå, sparka, brottas, strypas), och tillika lagerarbetare vid ICA, på temat personlig utveckling.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094