23948sdkhjf

Kraftfull satsning på infrastruktur

I budgetpropositionen för 2012 kommer regeringen att föreslå en kraftfull satsning på både järnväg och väg för åren 2012 och 2013. Satsningen uppgår till sammanlagt 5 miljarder kronor, varav 3,6 miljarder kronor går till järnväg och 1,4 miljarder kronor till väg, och handlar om drift och underhåll, reinvesteringar och trimningsåtgärder.

Det berättade statsminister Fredrik Reinfeldt vid en presskonferens under tisdagen, den 30 augusti.- De samhällsekonomiskt viktigaste väg- och järnvägssträckorna ska prioriteras, säger Fredrik Reinfeldt. Samtidigt är det åtgärder som ger sysselsättningseffekt på relativt kort sikt.I presskonferensen deltog också utbildningsminister Jan Björklund, näringsminister Maud Olofsson och socialminister Göran Hägglund. I samband med presskonferensen gjorde deltagarna ett besök vid Trafikverkets projekt Citybanan.Samtidigt är det åtgärder som ger sysselsättningseffekt på relativt kort sikt. Den globala skuldkrisen påverkar också Sverige. Tillväxten dämpas och arbetsmarknaden försämras. En stor osäkerhet kring den ekonomiska utvecklingen ställer krav på säkerhetsmarginaler och tydliga prioriteringar i den kommande höstbudgeten. Regeringen vill säkra att Sverige har handlingsutrymme att möta en kraftigare eller mer varaktig avmattning. Med en ansvarsfull politik och goda säkerhetsmarginaler vill regeringen fortsätta att stärka välfärden samt förutsättningarna för jobb och tillväxt i hela Sverige.Regeringen framhåller att en god och utbyggd infrastruktur är grunden för stärkt konkurrenskraft, för såväl storstädernas arbetsmarknadsregioner som för landsbygden. Väg- och järnvägsnätet måste vara robust och hålla en hög standard för att tillgodose hela samhällets behov. För att förbättra Sveriges långsiktiga konkurrenskraft och stimulera sysselsättningen vill nu regeringen investera ytterligare i Sveriges infrastruktur.Satsningen ligger utöver de 800 miljoner kronor till järnvägsunderhåll som regeringen aviserade i samband med 2011 års ekonomiska vårproposition. Näringslivets Transportråd framhåller att det är positivt att regeringen föreslår en förstärkning av insatserna för drift och underhåll, reinvesteringar och trimningsåtgärder av vägar och järnvägar på 5 miljarder kronor under åren 2012 och 2013. Transportrådet välkomnar att regeringen är lyhörd för att åtgärda de brister som finns i underhållet av infrastrukturen och som bl.a. många näringslivsföreträdare och offentliga aktörer pekat på.Näringslivets Transportråd framhåller att det för svenskt näringslivs konkurrenskraft behövs en effektiv transportinfrastruktur och att investeringar och underhåll sker systematiskt, flerårigt och långsiktigt. Hela 2010-talet bör göras till infrastrukturens årtionde. Det behövs både närtidssatsningar med fokus på ett snabbt genomförande och långsiktiga insatser för systematiska kvalitetshöjningar.Det handlar om det svenska näringslivets framtida konkurrenskraft och Sveriges konkurrenskraft som nation i en alltmer globaliserad ekonomi.Näringslivets Transportråd förklarar att Trafikverke i sin utredning om ökad kapacitet på järnvägen bland annat har pekat på att det krävs omfattande drift- och underhållsåtgärder för att klara en ökad tågtrafik och hålla jämna steg med förslitningen. Behovet av förebyggande långsiktigt underhåll är stort. Beräkningar i Trafikverkets kapacitetsutredning pekar på att det behövs ökade investeringar, drift och underhåll utöver tidigare beslutad plan bara på järnvägen med brutto drygt 38 miljarder under perioden 2012-2021 för att återställa och utöka kapaciteten där bristerna är som allra störst. Härtill kommer behov av långsiktigt ökade resurser för förnyelse av järnvägsnätet och för att möta efterfrågan på ökad kapacitet. Näringslivets Transportråd utgår från att regeringens föreslagna tillskott till drift och underhåll av infrastrukturen 2012 och 2013 av Trafikverket i betydande utsträckning används för att tidigarelägga åtgärder som ökar tillgängligheten, kapaciteten, och framkomligheten i centrala godsstråk för näringslivets transporter på vägar- och järnvägar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047