23948sdkhjf

Nordisk is bilateralt bruten

Finland och Sverige, representerade av sina ansvariga ministrar, undertecknade igår på det nordisk-baltiska transportmötet på Island ett bilateralt avtal om fördjupat samarbete om isbrytning under vinterhalvåret i Östersjön.

Syftet med avtalet är att på ett mera kostnadseffektivt sätt försträcka optimal betjäning åt handelssjöfarten och dess intressenter under vinterhalvåret i Östersjön. Avtalet säkrar en mera rationell och effektivare isbrytning.– Vårt konstruktiva samarbete formaliseras nu genom ett avtal länderna emellan, till glädje för alla berörda parter, försäkrar infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Med den nya samordningen kan den isbrytare, oavsett nationell flagga, åta sig uppdraget att assistera ett fartyg i behov av isbrytning. Det blir rätt fartyg på rätt position.Finland och Sverige har under drygt 30 år samarbetat på isbrytningsområdet. Under 1960-talet träffades en nordisk överenskommelse om samarbete, och sedan mitten av 1970-talet har det genom isbrytarnas insatser varit möjligt att bedriva kommersiell handelssjöfart på alla vinterhamnar av betydelse vid Östersjön. Sedan slutet av 1980-talet föreligger även ett gemensamt lednings- och informationssystem för isbrytarledningarna och isbrytarna i respektive land.Svenska Sjöfartsverket äger fem isbrytare och disponerar dessutom under tidsperioden januari–mars vid behov ytterligare tre isbrytare genom ett långtidskontrakt med Rederi AB Transatlantic. Isbrytningsverksamheten leds från en central i Norrköping, vars uppgifter är att fördela isbrytningsresurser, utfärda seglingsrestriktioner, följa upp det operativa läget samt informera berörda sjöfartsintressenter om isläget och trafiksituationen.Endast fartyg, som uppfyller villkoren för trafikrestriktionerna, blir assisterade av isbrytare. Sådana villkor kan exempelvis vara att fartyget uppfyller den isklass, som erfordras för att kunna segla i isbelagda vatten. Men oaktat detta kan fartyg ändå fastna i isen, vilket var just vad som i mycket stor utsträckning ägde rum nu senast i vårvintras, då väldigt många fartyg fastnade i isen i Finska viken. Åtskilliga fartyg fick vänta i veckor på att bispringas isbrytarassistens. Med det fördjupade isbrytningsavtalet ska detta inte ånyo behöva hända nästkommande vintrar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.061