23948sdkhjf

Bilinredningar klarar krocktest

System Edström Bilinredningar har klarat franska oberoende testinstitutet Valutecs stränga krocktest enligt standarden INRS NS286, en metod som utvecklats av franska arbetsskadeinstitutet INRS.

INRS normer för hur krocktest av serviceinredningar i transportbilar är enligt uppgift de normerna som finns i hela världen. Enligt INRS standard tillämpas högre hastigheter i kollisionsögonblicket, samt avsevärt mer specificerade lastvikter, än vad som tillämpats tidigare inom branschen. Krocktest enligt INRS NS286 kan således med fog hävdas vara de strängaste i världen.I slutet av juni lät Upplands Väsby-företaget System Edström Bilinredningar AB det franska testinstitutet Valutec genomföra krocktest enligt de franska normerna. En viktig detalj med INRS NS286-metoden är att alla vikter, som kapas till, ska vara 80 procent av längden på inredningshyllan eller –kassetten som den är beräknad för. Det medför att en ytterligare stöt uppträder bakifrån, bråkdelar av en sekund efter den första stöten, när kraschsläden går in i betongväggen.– Vi var tämligen säkra på att klara det franska testet, försäkrar Linus Runhede, konstruktör vid System Edström Bilinredningar. Men visst var det lite pirrigt att stå på den skottsäkra läktaren och se inredningen på krocksläden krascha in i betongväggen! Vi såg att det gick bra. Inredningen rörde sig nästan inte alls, och all last på hyllor och i lådor låg kvar.Att erbjuda en testat säker bilinredning är ett starkt försäljningsargument i alla länder, och det leder även till ringar på vattnet: i Frankrike får ny slutanvändare med den välbekanta gröna inredningen lägre försäkringspremier.– Det bereder oss en väldigt stor tillfredsställelse att veta att vi tänkt och gjort rätt, och att vi kan sälja våra produkter med gott samvete, summerar Linus Runhede.Det franska institutet för förhindrande av arbetsolyckor – INRS – sysselsätter drygt 700 anställda med att utarbeta normer och metoder för arbetarskydd. Arbetet med den enhetliga normen för krocktest av bilinredningar inleddes redan 2007. Lastvikter för hyllor och kassetter är noga specificerade, och monteringen ska utföras helt enligt de gängse montageanvisningarna. Belastningen ska vara minst 25 G vid kollisionsögonblicket. Branschen räknar med att deras testmetod INRS NS286 kommer att bli en standardnorm för bilinredningar i hela Europa, av samma slag som Euro NCAP.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111